جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درخشش ایران در بورس گردشگری آلمان

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اسفند ۱۳۹۵

غرفه ایران در نمایشگاه‌ آی‌تی‌بی ‌برلین جزو ۱۰ غرفه برتر امسال انتخاب شده است. در طراحی سالن ایران از معماری دوران باستان، اسلامی و طبیعت بهره گرفته و با پذیرایی ایرانی همراه شده و به این خاطر مخاطبان زیادی را جذب کرده است. به باور کارشناسان، کسب این مقام از سوی ایران در یک نمایشگاه معتبر بین‌المللی می‌تواند بر وجهه گردشگری کشور در جهان تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد و به نوعی تبلیغات و بازاریابی مثبت نیز محسوب می‌شود. از جمله سایر غرفه‌های منتخب نمایشگاه امسال شارجه، ابوظبی، دبی و راس الخیمه بودند.

نمایشگاه‌های گردشگری فرصت مناسبی برای آشنایی کشورها با مقاصد مختلف و بازاریابی و فروش خدمات فراهم آورده و طرف عرضه و تقاضای گردشگری را به یکدیگر تخصیص می‌دهند. بورس گردشگری برلین در سال جاری میلادی در تاریخ ۸ تا ۱۲ مارس مصادف با ۱۸ تا ۲۲ اسفند ماه برگزار شد. سابقه برگزاری این نمایشگاه به سال ۱۹۶۶ برمی‌گردد. هر چند آی‌تی‌بی در آغاز، مقیاسی بسیار کوچک داشت و تنها ۹ غرفه‌دار از ۵ کشور مصر، برزیل، جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی)، گینه و عراق را شامل می‌شد، اما به مرور و با سرعت گسترش یافت. سال ۱۹۶۸ رشد خوبی نسبت به آغاز به کار این نمایشگاه ثبت کرد. در این سال ۱۵۶ غرفه‌دار از ۳۸ کشور وارد آی‌تی‌بی شدند و ۲۵۰۰ بازدیدکننده تجاری از این نمایشگاه دیدن کردند. در سال ۱۹۷۷ تعداد غرفه‌ها به بیش از ۵۰۰ عدد رسید که از ۱۰۰ کشور جهان وارد این نمایشگاه شدند و محصولات و خدمات خود را در معرض دید بیش از ۷ هزار بازدیدکننده گذاشتند. در سال ۱۹۸۰ نیز تعداد غرفه‌داران با افزایشی قابل‌توجه به بیش از هزار نفر رسید و منطقه برگزاری نمایشگاه نیز به مساحتی بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع افزایش یافت.

سال‌ها بعد و در سال ۲۰۱۵، پس از ورود به هزاره جدید و شتاب گرفتن صنعت گردشگری، غرفه‌داران به رقم چشمگیر ۱۰هزار و ۹۶ عدد رسیدند و ۱۸۶ کشور جهان نیز نمایندگانی در ITB برلین داشتند. امسال یعنی سال ۲۰۱۷ نیز حدود ۱۰ هزار شرکت‌کننده از ۱۸۴ کشور در آی‌تی‌بی برلین حضور یافتند و ۱۸۰ هزار بازدیدکننده هم در ۵ روز برپایی این نمایشگاه، از آن بازدید کردند.

این نمایشگاه به‌دنبال برآورده کردن اهدافی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «برقراری تماس‌ها و ارتباطات نوین با صنعت گردشگری» و «حفظ و نگهداری روابط تجاری موجود» اشاره کرد. بنا بر آمار اعلام شده، این اهداف بین ۸۰ تا ۸۸ درصد برآورده شده است که میزان رضایت بسیار بالا از این نمایشگاه را نشان می‌دهد. امکان تبلیغات و برقراری ارتباطات با عموم، مشاهده بازار و رقیبان حاضر در این صنعت، ایجاد آمادگی برای انجام معاملات تجاری، شرکت در سمینارها و کنوانسیون‌ها، سرمایه‌گذاری و به کار گرفتن احتمالی کارکنان جدید نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است. شعار این رویداد «مردم، مکان‌ها و خاطرات» اعلام شد و هدف آن نیز بیشتر جذب نسل‌های هزاره است که با رسانه‌های دیجیتال بزرگ شده‌اند و نیازهای سفر آنها متفاوت است.

دستاوردهای آی‌تی‌بی ۲۰۱۷

در روز نخست برگزاری نمایشگاه آی‌تی‌بی برلین مسائلی همچون توجه به نسل هزاره جدید که نیازهای سفر و گردشگری متفاوتی دارد و اقدام بوتسوانا برای افزایش تعداد کرگدن‌ها و جذب گردشگران حیات وحش بیشتر به این کشور در مرکز توجه قرار گرفت. طبق گزارش‌ها، بزرگ‌ترین گنجینه بوتسوانا تنوع زیستی آن است که یکی از دلایل تلاش عمده‌ آی‌تی‌بی برای حفظ و حراست از حیات وحش آن است. یکی از برنامه‌هایی که در نمایشگاه امسال از سوی بوتسوانا اعلام شد نقل مکان کرگدن‌ها از چند کشور جنوب آفریقا به این کشور است. هزینه نقل و انتقال هر یک از این حیوانات حدود ۴۵ هزار دلار برآورد می‌شود.

از خبرهای مهم دیگر این روز می‌توان به گزارش سازمان نظارت بر سفر بین‌المللی (IPK) در زمینه اینکه توریسم با تروریسم و آشوب در تضاد است، اشاره کرد. بر اساس این گزارش به رغم اینکه شماری از مقاصد گردشگری در کشورهایی نظیر فرانسه و ترکیه کاهش چشمگیری در گردشگری خود تجربه کرده‌اند که عمدتا ناشی از آشوب‌های سیاسی و حملات تروریستی است، گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ درصد رشد داشته است. رولف فرایتاگ، رئیس این سازمان برای امسال یعنی ۲۰۱۷ نیز رشد ۴ درصدی را پیش‌بینی کرده است. همچنین در نظرسنجی دیگری از سوی این سازمان، تاثیر احتمالی حملات تروریستی روی گردشگری بررسی شد که طبق آن، ۴۵ درصد از مسافران خارجی مخاطب، ممکن است برنامه خود برای سفر در سال ۲۰۱۷ را با توجه به هشدارهای مربوط به تروریسم تغییر دهند. ۱۶ درصد نیز گفته‌اند به خارج سفر نخواهند کرد و ترجیح می‌دهند در مقاصد داخلی کشور خود سفر کنند.

توجه به گردشگری پایدار و ایجاد تاثیرات پایدار فرهنگی، اجتماعی و اکولوژیک یکی از مواردی بود که در روز دوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با جایزه‌هایی از برخی اقدامات نیز قدردانی شد. اسپانسرهای جوایز میراث جهانی که به پروژه‌های گردشگری پایدار داده شدند، آی‌تی‌بی برلین و نشنال‌ژئوگرافیک بودند. یکی از ۵ برنده این جایزه در بخش «تغییردهندگان زمین»، مجموعه کایوگا بود که انجمنی برای هتل‌های دوستدار محیط‌زیست در کاستاریکا و نیکاراگوئه است و هدف آنها کاهش مصرف انرژی و کاهش اتلاف تولید به حداقل است. در بخش «حس کردن مکان» نیز جایزه به سانتافه در نیومکزیکو رسید که از میراث‌فرهنگی آمریکایی‌های بومی، اسپانیایی‌ها و آنگلوآمریکایی‌ها با برگزاری چندین فستیوال و رویداد حفاظت می‌کند و مرکز تاریخی شهر را حفظ کرده و معماری اصیل آن را باقی گذاشته است. در بخش «حفاظت از جهان طبیعی» برنده پروژه «کشتی نوح» در کشور سیشل بود که در آن این تفریحگاه لوکس زیست‌محیطی در بازآفرینی سکونتگاهی برای مخلوقات کمیاب و در حال انقراض، مفید عمل کرده است. در بخش «درگیر کردن جوامع»، جایزه به تفریحگاه سازگار با زیست‌محیط در بلیز رسید که ۱۰ درصد درآمدش از محل اجاره اتاق‌ها را به حمایت از پروژه‌های اجتماعی و اکولوژیک تخصیص می‌دهد.

در بخش «رهبری مقصد» نیز که بخش آخر محسوب می‌شود، جایزه به دفتر گردشگری کشور اسلوونی رسید. این دفتر برای توسعه و معرفی گردشگری و الگوی سبز این جایزه را دریافت کرد و به‌طور قابل توجهی بهبودهایی برای ارتقای گردشگری پایدار انجام داده است. در این مراسم، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز حضور داشت. از خبرهای مهم دیگر این روز، اعلام ساخت ۱۰ بیمارستان برتر جهان در پاویون گردشگری پزشکی بود. همچنین در این روز از سوی این نمایشگاه و در سخنرانی‌ها، بر نیازهای امنیتی کسانی که به تعطیلات می‌روند نیز تاکید شد.

در روز سوم آی‌تی‌بی نیز وزیر فدرال همکاری اقتصادی و توسعه آلمان، گردمولر اعلام کرد گردشگری باید در حالی که مزایایی را به همراه دارد حفاظت‌هایی را نیز در آن مناطق انجام دهد و نسبت به اشتغال بخشی از افراد نیز اطمینان دهد و همچنین از محیط‌زیست بیشتر حفاظت کند. به نظر وی گردشگری پایدار باید به یک استراتژی جهانی تبدیل شود. مولر همچنین از بوتسوانا به‌عنوان مثالی در راستای این هدف که با شعار امسال سازمان گردشگری جهانی یعنی «سال جهانی توریسم پایدار برای توسعه» همخوانی دارد، نام برد و از فعالان صنعت کشتی‌های تفریحی خواست با استفاده از سوخت‌های پاک‌تر بیشتر به محیط‌زیست احترام بگذارند. وی علاوه بر این، خواستار درگیر کردن بیشتر ساکنان محلی در این فعالیت‌ها و منافع آنان شد. علاوه بر این، بر سبز بودن مقاصد گردشگری اسلوونی و پیشرفت این کشور در این زمینه تاکید شد و توریسم فضایی محور و گردشگری برای دیدن آسمان شب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جریان روز پایانی نمایشگاه نیز تلاش‌هایی برای بهبود اقتصاد هند از طریق سیستم ویزای الکترونیکی که برای ۱۵۰ کشور در دسترس است، صورت گرفت. همچنین نقش روبات‌ها در صنعت گردشگری و سفر نیز در این روز بررسی شد.

Capture درخشش ایران در بورس گردشگری آلمان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *