رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ شهریور ۱۳۹۸

خورش سیر و انار مازندران

لینک این مطلب کپی شد!

خورش سیر و انار یکی از خورش های سنتی استان مازندران است که در ادامه آموزش پخت آن را با هم می آموزیم.انار از سالم‌ترین و بهترین میوه‌های روی زمین است و ترکیبات مفید متفاوتی نسبت به دیگر میوه‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است که انواع انار ترش و شیرین و محصولات آن‌ها مانند رب انار، آب انار و حتی پوست انار و هسته انار خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. می‌توان با مصرف این میوه بدن را در برابر خیلی از بیماری‌ها مقام‌تر کرد.پوست انار ضخیم و خارق‌العاده است، اما درون این پوست ضخیم آن صد‌ها دانه ظریف و خوشمزه یاقوت مانند قرار گرفته است. هر کدام از این دانه‌ها دارای خواص شگفت‌انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل کرده است.

یک لیوان انار دان کرده (حدود ۱۷۴ گرم) دارای:
فیبر: ۷ گرم
پروتئین: ۳ گرم
ویتامین C: ۳۰ درصد
ویتامین K: ۳۶ درصد
فولات: ۱۶ درصد
پتاسیوم: ۱۲ درصد
دانه‌های انار بسیار شیرین هستند البته اگر رسیده و تازه باشند. هر یک لیوان دانه انار حدود ۲۱ گرم قند دارد و کالری آن حدود ۱۴۴ کالری می‌شود. علاوه بر این انار دارای ترکیبات قوی است که خواص دارویی دارد. درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع اکثر خواص انار را مدیون آن دو ماده هستیم.
پونیکالاجین (Punicalagin)
این ماده یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب آنار و هم در پوست آن پیدا می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های این ماده آنقدر زیاد است که باعث شده آب انار ۳ برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال داشته باشد. همین آنتی‌اکسیدان و البته موارد دیگر باعث می‌شود که خواص آب انار و البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.
پونیسیک اسید (Punicic acid)
این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزو اسید‌های چرب اصلی دانه‌های انار است. این ماده یکی از اسید‌های چرب امگا ۶ است.

خورش سیر و انار مازندران

مواد اولیه جهت تهیه خورش سیر و انار:
پودر موسیر: یک قاشق مرباخوری
پودر سیر: یک قاشق مرباخوری
سیر: ۵ حبه بزرگ
نمک: به میزان لازم
انار دان شده: ۲ پیمانه
رب انار: نصف پیمانه
مرغ: یک کیلو
پیاز ریز: یک عدد
روغن کنجد: ۴ قاشق سوپ‌ خوری
زعفران: یک قاشق مرباخوری اختیاری
طرز تهیه:
ابتدا مرغ را شسته و چربی‌ های اضافی آن را پاک کنید. تابه را روی حرارت گذاشته و کمی مرغ را بدون افزودنی تفت دهید و در انتها ۲ قاشق روغن کنجد به آن اضافه کنید و پس از ۱۰ دقیقه تفت دادن مرغ را از تابه خارج کنید.
سپس پیاز را به صورت خیلی ریز خرد کنید و آن را به همراه ۲ قاشق دیگر روغن داخل تابه ریخته و طلایی کنید. سیر را شسته و پوست بگیرید و آن را رنده زده یا کاملا له کنید و پس از سرخ شدن پیاز به آن اضافه کنید.
در مرحله بعد شعله را بسیار ملایم کرده و سیر را کمی تفت دهید. زردچوبه ،فلفل و نمک را نیز به مواد افزوده و یک دقیقه تفت دهید. زعفران را با نصف پیمانه آب گرم حل کنید و آن را به رب انار اضافه کنید و خوب مخلوط کرده و به پیاز داغ اضافه کنید. مرغ را به مواد در حال جوش اضافه کرده و بعد از کمی جوشیدن دانه انار را نیز اضافه کنید و اجازه دهید خورش ۵۰ دقیقه تا یک ساعت جا بیفتد.
نوش جان!
منابع:سیتی پدیا-تابناک

           
 

نظر کاربران :

  • فائزه

    اشتباه کلن روشش اینا چیه اخه?پودر سیر نمیخواد

    ۴ دی, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *