رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خطر خروج یک اثر تاریخی اصفهان از فهرست آثار ملی

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ مرداد ۱۳۹۹

خانه تاریخی سیدمحمد کتابی واقع در حریم چهارباغ اصفهان به گفته کارشناس ارشد اداره‌کل میراث فرهنگی استان با حکم دیوان عدالت اداری در آستانه خروج از فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته است.

-کتابی خطر خروج یک اثر تاریخی اصفهان از فهرست آثار ملی
علیرضا خواجویی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات موجود متولیان این خانه تاریخی درصدد خروج آن از فهرست ثبت آثار ملی هستند که این اقدام می تواند اولین قدم در جهت تخریب این بنا باشد.

وی از دیوان مسوولان عدالت اداری خواست در مورد سرمایه‌های ملی کشور با دقت نظر بیشتری داوری کند.

کارشناس ارشد اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اظهارداشت: عمارت و بخشی از باغ عمارت به مساحت تقریبی ۷۰۰ مترمربع بنا بر وصیت مرحوم کتابی که از فرهیختگان و خیرین زمان خود محسوب و منشأ بسیاری از خدمات عمرانی در شهر اصفهان بود وقف حوزه علمیه شد که در کمال تاسف و ناباوری عواملی از نهاد متولی در صدد خارج نمودن بنای مذکور از فهرست ثبت آثار ملی هستند.

خانه سیدمحمد کتابی واقع در حریم چهارباغ عباسی که در دوره پهلوی اول به صورت کوشکی زیبا با تزئینات منحصربفرد در دو اشکوب بنا شده؛ بواسطه ویژگی‌های ارزشمند معماری و دارا بودن شأن ملی در تاریخ مهر ماه ۹۴ با شماره ۳۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خواجویی بر لزوم حفظ بافت و حریم چهارباغ تاکید کرد و افزود: چهارباغ عباسی ستون فقرات شهر دوره صفوی است که سال‌ها ضربات مهلکی بر پیکرش را تحمل کرده است که خوشبختانه با احیا باغ‌های صفوی، قطع عبور و مرور وسایل نقلیه، ساماندهی کف و ایجاد آبراه میانی جانی دوباره یافته و با مرمت و احیا سر در باغ خیمه‎گاه تنها سردر باقیمانده از باغ‌های دوره صفوی و تقویت کاربری‌های فرهنگی نقش خود را به عنوان محور فرهنگی، گردشگری شهر باز خواهد یافت؛ بدین منظور حفظ و حراست، مرمت و احیا بناهای واجد ارزش در حریم چهارباغ عباسی ضروری خواهد بود.

هتل جهان، اولین هتل اصفهان و یکی از بناهای ارزشمند بدنه غربی چهارباغ است، خانه سید محمد کتابی از خانه‌های تاریخی پشت ساختمان این هتل است که خواجویی معتقد است باید برای حفظ چهارباغ و حریم آن حفظ و نگهداری شود.

وی گفت: خوشبختانه بنای هتل جهان که بخاطر متروکه ماندن در طی سالیان دراز در شرف نابودی کامل قرار گرفته بود توسط سرمایه گذاری فهیم خریداری و در حال مرمت و بازسازی است. مرمت و احیا خانه مرحوم کتابی و خانه‌های همجوار آن از جمله خانه منسوب به عبدالحسین سپنتا از پیشگامان صنعت فیلم ایران که از قابلیت ویژه کاربردی فرهنگی برخورداراند در کنار هتل جهان بخشی از خاطره چهارباغ معاصر را حفظ خواهد نمود و الگویی جهت مرمت و احیا سایر بناها در بدنه غربی چهارباغ خواهد شد.

این کارشناس میراث فرهنگی اصفهان در ادامه گفت‌ و گو با ایرنا افزود: با امعان نظر بر ماده شش تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه که حکم می‌نماید صرف درآمد موقوفات به منظور بقا و عین آنها بر سایر مصارف مقدم است و متولی موظف است موجبات آبادانی رقبات موقوفه را جهت بهره‌برداری صحیح از آنها به منظور اجرائیات واقف فراهم آورد، انتظار می‌رود متولیان خانه مرحوم کتابی به اقدامی که بقا و عین این اثر تاریخی را مورد تهدید قرار دهد که با قوانین وقف و روح آن، همچنین قوانین میراث فرهنگی در تضاد کامل است؛ مبادرت ننمایند تا خدای ناکرده باعث تشویش اذهان عمومی و بدبینی مردم نسبت به خود نگردند.

خواجویی خاطرنشان کرد: متولی موظف است در جهت حفظ و نگهداری و مرمت بنا اقدام نماید؛ زیرا رها نمودن بنا به حال خود که به مرور زمان بر اثر عوامل طبیعی تخریب گردد به مثابه تخریب عمدی بنا خواهد بود.

این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی تاکید کرد: از دیوان عدالت اداری انتظار می رود در خصوص درخواست های خروج از ثبت بناهای تاریخی با دقت نظر بیشتری داوری کند زیرا میراث فرهنگی ثروتی ملی است که بایستی حفظ و به آیندگان تعلق گیرد.

در سال‌های اخیر برخی از بناها و خانه‌های ارزشمند به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج و توسط صاحبان و متولیان تخریب و نوسازی شده اند. باغ و عمارت مرحوم سید محمد کتابی یکی از خانه های ثبت ملی و دارای ارزش های معماری در حریم چهارباغ است که با توجه به قرار گیری در حریم این گذر تاریخی از اهمیت حفظ و نگهداری برخوردار است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *