جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه هنرمندان ایران تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۳۹۸

خانه هنرمندان ایران مجموعه‌ای فرهنگی و هنری است که در پارک هنرمندان تهران واقع در خیابان ایرانشهر قرار دارد. فعالیت های خانه هنرمندان ایران نمایش فیلم، تئاتر و تله تئاتر، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، گرافیک، عکس و مجسمه، اجرای کنسرت‌های موسیقی و سخنرانی اختصاص دارد. همچنین خانه هنرمندان محل دبیرخانهٔ صنف‌های هنری ایران است.اعضای هیئت مؤسس خانهٔ هنرمندان ایران عبارتند از: غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، ایرج کلانتری، ایرج راد، محمد سریر، محمد رضا عبدالملکیان، حمیدالله رضایی و محمدعلی نجفی. شورای عالی خانهٔ هنرمندان ایران، نمایندگان هیئت مؤسس خانهٔ هنرمندان ایران می‌باشند که شامل خانه تئاتر ایران، خانه موسیقی ایران، خانه سینمای ایران، انجمن نقاشان ایران، انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن مجسمه سازان ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن شاعران ایران و جامعه مهندسان معمار ایران است.

بنای خانه هنرمندان در سال ۱۳۷۷ با بازسازی بنایی از دوره پهلوی اول که مدتی نیز پادگان بود با مدیریت بهروز غریب‌پور و با حمایت شهرداری تهران و وزارت ارشاد و رئیس جمهور وقت محمد خاتمی در سال ۱۳۷۸ ساخته شده‌است.عمده‌ترین باغ‌های دوره قاجار در دوره ناصرالدین شاه ساخته شدند. یکی از این باغ‌ها در آن زمان موسوم به «فیشرآباد» متعلق به کامران میرزا؛ پسر ناصرالدین شاه بود، اما چون باغبانش اتریشی بود به باغ «فیشرآباد» شهرت پیدا کرد.با شروع جنگ جهانی دوم، متفقین این باغ را به مهماتخانه تبدلی کردند و به همین دلیل هم برخی ساختمان‌های نظامی در آن ساخته شد. پس از خروج متفقین این محوطه در اختیار نیروهای نظامی کشور قرار گرفت. پس از انقلاب عمچنان تا سال ۱۳۵۷ این محوطه به صورت نیمه متروک در اختیار نیروهای نظامی بود.
در سال ۱۳۷۷ شهرداری تهران این محوطه را به تملک خود درآورد و تصمیم به بازسازی بنا و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی هنری گرفت. این مکان در بهمن ماه سال ۱۳۷۸ با حضور «سید محمد خاتمی» رئیس جمهور وقت، تحت عنوان «خانه هنرمندان ایران» افتتاح شد.

خانه هنرمندان ایران 1 خانه هنرمندان ایران تهران

نگارخانه استاد مرتضی ممیز: نگارخانه ممیز در سال ۱۳۷۸ و همزمان با گشایش خانه هنرمندان ایران کار خود را آغاز کرد و در ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۳ به مناسبت قدردانی از یک عمر فعالیت هنری مرتضی ممیز، به نام این هنرمند بزرگ رشته گرافیک مزین شد. این نگارخانه مناسب برای برگزری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف در زمینه هنرخای تجسمی است.
مساحت: ۱۵۲ متر مربع شامل یک سالن بزرگ و دو سالن کوچک
گنجایش: ۵۰ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک، دارای ویترین ویژه

نگارخانه استاد غلامحسین نامی: نگارخانه نامی در سال ۱۳۸۴ به پاس تلاش‌های این نقاش مشهور و پیشرو در خانه هنرمندان گشایش یافت. این نگارخانه مکان مناسبی جهت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است.
مساحت: ۶۸ مترمربع
گنجایش: ۲۷ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک، دارای ویترین بیرونی

نگارخانه استاد سید هادی میرمیران: این نگارخانه به نشانه احترام به فعالیت‌های مهندس هادی میرمیران در دی ماه ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید. این نگارخانه مکان مناسبی جهت برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون است.
مساحت: ۶۶ مترمربع
گنجایش: ۲۷ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک، دارای دو ویترین بیرونی

نگارخانه بهار: نگارخانه بهار از مجموعه نگارخانه‌های چهارفصل خانه هنرمندان ایران در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر قالیباف، شهردار تهران افتتاح شد. این نگارخانه مناسب برای اجرای نمایشگاه‌های مختلف و همچنین کارگاه‌های هنری است.
مساحت: ۱۰۶ مترمربع
گنجایش: ۳۰ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک

نگارخانه تابستان: نگارخانه تابستان از مجموعه نگارخانه‌های چهارفصل خانه هنرمندان ایران در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر قالیباف، شهردار تهران افتتاح شد. این نگارخانه مناسب برای اجرای نمایشگاه‌های مختلف و همچنین کارگاه‌های هنری است.
مساحت: ۱۰۶ مترمربع
گنجایش: ۳۰ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک

خانه هنرمندان ایران 1 خانه هنرمندان ایران تهران

نگارخانه پاییز: نگارخانه پاییز از مجموعه نگارخانه‌های چهارفصل خانه هنرمندان ایران در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر قالیباف، شهردار تهران افتتاح شد. این نگارخانه مناسب برای اجرای نمایشگاه‌های مختلف و همچنین کارگاه‌های هنری است.
مساحت: ۱۰۶ مترمربع
گنجایش: ۳۰ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک

نگارخانه زمستان: نگارخانه زمستان از مجموعه نگارخانه‌های چهارفصل خانه هنرمندان ایران در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر قالیباف، شهردار تهران افتتاح شد. این نگارخانه مناسب برای اجرای نمایشگاه‌های مختلف و همچنین کارگاه‌های هنری است.
مساحت: ۱۰۶ مترمربع
گنجایش: ۳۰ اثر با ابعاد ۷۰ × ۱۰۰ سانتیمتر عمودی
امکانات: دارای سیستم نور ثابت و متحرک

تالار استاد جلیل شهناز: این تالار که پیش از این با نام «بتهوون» شناخته می‌شد در سال ۱۳۹۰ به «استاد جلیل شهناز» تغییر نام یافت. این تالار مکان مناسبی برای برپایی برنامه‌های هنری، بزرگداشت‌ها، نشست‌ها، همایش‌ها، افتتاحیه و اختتامیه‌ها و رونمایی آثار است.
گنجایش: ۱۵۰ نفر
امکانات: صحنه قاب عکسی (proscenium) به عرض ۶ متر، ارتفاع ۳/۲۰ متر و عمق ۳ متر، سیستم خنک کننده، سیستم اعلام حریق، ۲۱ خط کنترل دیمر آنالوگ، ۴ دستگاه پروژکتور فلات، یک دستگاه پروکتور اسپات، پرده اسکرین ثابت ۳×۴ متر، دستگاه ویدئو پروژکشن سانیو، پاور میکسر داینا رکورد، دستگاه پخش VHS ،CD ،DVD ، شش دستگاه بلندگوی ۱۵۰ وات و کنترل سالن از طریق دوربین مدار بسته.

تالار استاد فریدون ناصری: این تالار به پاس قدردانی از یک عمر تلاش استاد فریدون ناصری در رشته موسیقی به نام این هنرمند بزرگ نامگذاری شد. بازسازی این سالن از سال ۱۳۸۹ آغاز و در فروردین ۱۳۹۱ به اتمام رسید. این تالار مکان مناسبی برای برپایی برنامه‌های هنری، بزرگداشت‌ها، نشست‌ها، همایش‌ها، افتتاحیه و اختتامیه‌ها و رونمایی آثار است. این سالن یکی از معدود سالن‌های سینمایی کشور است که به سیستم پخش دیجیتال مجهز شده است. این سالن همچنین محل نمایش فیلم‌های سینماتک خانه هنرمندان است.
گنجایش: ۱۶۴ نفر
امکانات: صحنه stage به ارتفاع ۱/۵ متر، مجهز به سیستم پخش دیجیتال و پیشرفته‌ترین امکانات صوتی و تصویری

تالار استاد غلامحسین امیرخانی: این تالار از جمله مکان‌هایی است که از بدو افتتاح خانه هنرمندان ایران فعالیت خود را آغاز کرد و به نشانه احترام به یک عمر فعالیت هنری استاد غلامحسین امیرخانی در رشته خوشنویسی به نام این هنرمند مزین شد. این تالار برای برگزاری کنفرانس، نشست‌های خبری، جلسات و کارگاه‌های آموزشی مناسب است.
گنجایش: ۴۰ نفر
امکانات: سیستم‌ نور، سیستم خنک کننده، سیستم صوت و تصویر مدرن، ضبط صدا و تصویر کلیه شرکت‌کنندگان و سخنرانان

تماشاخانه استاد عزت‌الله انتظامی: این تماشاخانه یکی از سالن‌های تئاتر تهران است که در جهت حمایت از آثار دانشجویی و هنرمندان جوان عرصه تئاتر راه‌اندازی شده است. این تماشاخانه به پاس یک عمر فعالیت هنری استاد عزت‌الله انتظامی به نام این هنرمند بزرگ نامگذاری شده است.
گنجایش: ۱۲۰ نفر
امکانات: صحنه آزاد (Black Box) به ارتفاع ۳ متر و ابعاد سالن ۱۲×۱۳ متر، سیستم خنک کننده، ۲ اتاق گریم، ۱۲ خط کنترل دیمر دیجیتال، ۱۰ دستگاه پروژکتور تک لنز فلات ۱۰۰۰ وات، ۴ دستگاه پروژکتور تک لنز اسپات ۱۰۰۰ وات، ۶ دستگاه پروژکتور پای فلات ۵۰۰ وات، یک دستگاه پروژکشن پرتابل سانیو ۹۰۰ وات، پرده نمایش پرتابل دستی ۲×۳ متر، آنتروپوزهای نوری در فاصله ۳ متر، پاور میکسر یاماها، دستگاه پخش ریل، کاست، VHS ،CD ،DVD ، دو دستگاه بلندگوی ۳۰۰ وات مونتاربو.

سینماتک: سینماتک خانه هنرمندان ایران با نمایش فیلم‌های اکران نشده داخلی و فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی فضایی برای نقد و بررسی آثار برتر سینمای ایران و جهان فراهم آورده است. سینماتک روزهای دوشنبه هر هفته برای اعضای خود برنامه نمایش فیلم و نقد و بررسی دارد. عضوگیری سینماتک ابتدای هر فصل انجام می‌شود.

گالری راهروها: در راستای استفاده بهینه از فضاهای خانه هنرمندان ایران و نیز در معرض دید قرار دادن آثار موجود در گنجینه این خانه، راهروهای طبقات همکف و اول خانه هنرمندان ایران تبدیل به یک گالری شده و از آنبرای به نمایش گذاشتن آثار تجسمی هنرمندان استفاده می‌شود.

ایده گالری: در راستای حمایت بیشتر از هنرهای تجسمی و آشنایی بیشتر مردم با این حوزه، در محل رستوران گیاهی خانه هنرمندان ایران، یک گالری حرفه‌ای تحت عنوان «ایده گالری» برای نمایش طرح‌های اولیه آثار هنرمندان تجسمی ایجاد شده است.
– لابی طبقه اول خانه هنرمندان در راستای حمایت از هنرمندان جوان جهت برپایی برنامه‌های هنری مثل گرافیک موسیقی، گرافیک خط، گرافیک تئاتر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
– سقاخانه: در طبقه زیرزمین خانه هنرمندان ایران نمازخانه و سقاخانه‌ای زیبا، بازدیدکنندگان را برای داشتن لحظاتی معنوی دعوت می‌کند.
– سرای باسمه: در سال ۱۳۹۰ از تجمیع سه فروشگاه خانه هنرمندان ایران، یک فروشگاه بزرگ کالاهای فرهنگی و هنری تحت عنوان «سرای باسمه» ایجاد شد. این فروشگاه که به شکلی زیبا بازسازی شده است از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای مراجعه‌کنندگان است. در این فروشگاه کالاهای فرهنگی و هنری همچون کتاب و مجلات، آلبوم‌های موسیقی، فیلم‌های آموزشی هنر، فیلم‌های سینمایی، آثار نقاشی، مجسمه، صنایع دستی و … به فروش می‌رسد.
– باغ هنر: باغ هنر که ساختمان خانه هنرمندان ایران را در خود جای داده است در طول هفته میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی است که از سوی خانه هنرمندان ایران در آن برگزار می‌شود. بخشی از این برنامه‌ها عبارتند از: پرده‌خوانی و تعزیه در ایام ماه محرم، سکوی شعر امروز، اجرای نمایش در آب، اجرای نمایش خیابانی، نمایشنامه‌خوانی و … .
– رستوران گیاهی: رستوران گیاهی با ظرفیت ۱۵۰ نفر یکی از معدود رستوران‌های تهران است که از مهمانان خود با غذاهای گیاهی و کاملا سالم از سالم ۱۱ تا ۲۳ پذیرایی می‌کند.
– کافه خانه: کافه خانه با ظرفیت ۱۲۵ نفر و با داشتن منوی کافی شاپ و غذا، فضایی دلنشین را در دل طبیعت باغ هنر فراهم آورده است. کافه خانه هم از ساعت ۱۱ تا ۲۲ پذیرای مهمانان است.

خانه هنرمندان ایران 2 خانه هنرمندان ایران تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *