رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۳۹۹

خانه قلقچی اولین رستوران تاریخی دزفول در دل سنگ تراشه ها

لینک این مطلب کپی شد!

خانه قلقچی به عنوان نخستین رستوران تاریخی شهرستان دزفول پذیرای گردشگران و شهروندانی است که می خواهند دقایقی را بدون دغدغه در فضایی زیبا، تاریخی و دلنشین سپری کنند.خانه تاریخی قلقچی دزفول یکی از بناهای ارزشمند گردشگری استان خوزستان است که قدمت بنای فعلی آن به دوره قاجاریه می رسد. خانه قلقچی دزفول از چند جهت دارای اهمیت است، اولین علت آن موقعیت ویژه این بنا در جاده ساحلی ، رود دز و آسیاب های تاریخی دزفول قرار دارد.

-قلقچی1 خانه قلقچی اولین رستوران تاریخی دزفول در دل سنگ تراشه ها

این خانه بواسطه قرار گرفتن در جاده ساحلی دزفول و مشرف بودن به رودخانه دز، پل ساسانی و آسیاب های آبی چشم انداز زیبایی برای گردشگران فراهم می کند. دومین علتی که خانه قلقچی را برجسته می نماید کارکرد اقتصادی و ویژه آن در گذشته بوده، به دلیل نزدیکی به مجموعه آسیاب های دزفول که تا دهه ۱۳۴۰ فعال بوده اند، این بنا مرکز تبادل اقتصادی و نگهداری آرد و گندم های این مجموعه بوده و از این روی به خانه قلقچی ( در گویش دزفولی قلق به محل نگهداری پول گفته می شود) معروف بوده است.

وجود دست کند ‘کت’ در انتهای این خانه تاریخی به جاذبه های آن می افزاید و فضایی شگفت انگیز و زیبا برای گردشگران و دوستداران تاریخ و فرهنگ فراهم می کند.
سومین دلیل اهمیت آن بخش دست کند آن است که در انتهای خانه قرار دارد. معمولاً خانه های تاریخی دزفول، برای هماهنگی با اقلیم گرم منطقه فضاهای دست کندی به نام شوادون داشته اند که در عمق ۵ تا ۱۲ متری زیر زمین حفر می شده، اما خانه قلقچی تنها بنایی است که فضای دست کند ( شوادون آن) در همکف بنا حفر شده و از این جهت شگفت انگیزترین خانه تاریخی دست کند دزفول است.

-قلقچی33 خانه قلقچی اولین رستوران تاریخی دزفول در دل سنگ تراشه ها
خانه تاریخی قلقچی در محله لوریان یکی از ۲۸ محله بافت تاریخی دزفول واقع شده است. بافت تاریخی دزفول یکی با قرن ها هویت تاریخی و معماری یکی از با ارزش ترین بافت های تاریخی شهری ایران است که بیش از ۱۴۰ اثر از آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول، این خانه تاریخی با مجوز میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار و با همکاری شهرداری راه اندازی شده است.

خانه تاریخی قلقچی شامل یک طبقه است که با مجوز میراث فرهنگی کاربری خود را از مسکونی به گردشگری تغییر داده و با تزئینات خاص آجری، حیاط مرکزی، آبنما و حفره های دست کند از جنس کنگلومرا مرمت و تجهیز شده است.طبق شواهد موجود، خانه تاریخی قلقچی در سال ۱۳۰۴ میلادی بازسازی شده که اندرونی آن شامل چند هشتی است.به طور معمول زیرزمین یا به اصلاح محلی شوادون خانه های تاریخی دزفول با چندین پله در زیر بنا واقع شده ولی خانه قلقچی تنها خانه ای است که زیرزمین آن بالای سطح قرار دارد.

بیش از ۲۰۰ هکتار بافت قدیم دزفول مجموعه ای از آثار معماری است که رابطه میان اجزا و فرم حاصل از ترکیب آنها علاوه بر نمایش مهارت های فنی و هنری، تصویرگر گوشه ای از جریان زندگی معاصر در این خطه است.

-قلقچی44 خانه قلقچی اولین رستوران تاریخی دزفول در دل سنگ تراشه ها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *