رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ فروردین ۱۳۹۹

روستای پریان ، لوکیشن سریال نون خ ۲

اشتراک گذاری

یک مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: روستای پریان از جمله روستاهای دیدنی استان کرمانشاه است که جذابیت های بی شماری برای گردشگران دارد.

پریان نام روستایی در استان کرمانشاه است. این روستا در بخش دینور شهرستان صحنه و در دامنه‌ی کوهی با نام پشتِ پری (پشت پریان) دهستان کندوله جای دارد. روستای پریان همراه با روستاهای کندوله و شریف‌آباد تنها روستاهایی در منطقه‌ی دینور هستند که اهالی آن‌ها به زبان هورامی سخن می‌گویند.
درباره‌ی نام این روستا چند دیدگاه وجود دارد. نخست اینکه برخی آن را برگرفته از همان واژه‌ی فارسی پریان دانسته و باور دارند این نام به شوند (:دلیل) طبیعت دلنشین و آب و هوای خوش آن است. اما با در نگر (:نظر) گرفتن اینکه اهالی این روستا به زبان هورامی سخن می‌گویند می‌توان ریشه‌ی نام این روستا را برگرفته از واژه‌ی هورامی «پر» (par)به معنی « سرشار» و همچنین « یانه» yāne دانست که در زبان هورامی به معنی خانه است. گرچه هم اکنون به دلیل کوچ بیشتر اهالی از این روستا شمار خانه‌های مسکونی در آن کاهش یافته است.

روستای پریان ، لوکیشن سریال نون خ 2

نمایی از روستای پریان از زاویه‌ی جنوب خاوری (:شرقی) و از فاصله‌ی یک کیلومتری روستای پریان در دامنه‌ی کوه پشتِ‌پری و در جنوب غرب کوه بزرگ زران بوده که به باور برخی نام کوه بلند زران با طلایی رنگ شدن قله‌ی این کوه در زیر تابش نور خورشید بی‌پیوند (:ارتباط) نیست. این روستا در شمال باختری (:غرب) دشت بزرگ دینور جای دارد و برای رسیدن به آن باید از راه فرعی که از دینور به منطقه‌ای به نام بانیان کشیده شده و در دل کوه از کنار روستاهای بزرو و شریف‌آباد گذر کرد.
وارون (:برخلاف) دیگر روستاهای دشت دینور که به شوند مسطح بودن و جای گرفتن در کوهپایه‌ها مناسب کشت زمین و کشاورزی هستند، زمین‌های پیرامون روستای پریان که شیب دار هستند چندان مناسب کشاورزی نیستند. افزون‌بر این کمبود چشمه‌های پرآب در این منطقه از پیشرفت آبیاری زمین و پرورش محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند. با این همه اهالی این روستا پشت در پشت به کار باغ‌داری به‌ویژه پرورش انگور مشغول هستند.

روستای پریان در بخش دینور و در ۶۳ کیلومتری شهرستان صحنه بوده و جزء دهستان کندوله است. مردم این روستا به زبان اورامی که یکی از گویش های کهن کردی است سخن می گویند.

روستای پریان ، لوکیشن سریال نون خ 2

صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: مردم این روستا به باغبانی و پرورش میوه جات مختلفی هم چون انواع انگور، توت، بادام، گردو و بعضا پرورش زنبور عسل فعالیت دارند.

مرغوبیت انگورهای این روستا و در مجموع منطقه دهستان کندوله دارای شهرت خاصی در میان مردم استان کرمانشاه است.
همچنین امامزاده ای در این روستا است که اهالی آن را متعلق به ابراهیم پسر امام موسی کاظم (ع) می دانند.

همزمانی پخش این سریال با مهمترین رویداد گردشگری در کرمانشاه یعنی کرمانشاه ۲۰۲۰ بدون شک گردشگران بی‌شماری را به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا سرازیر می‌کند.
تلاش های مکرر استاندار کرمانشاه بالاخره توانست تیم هنری سعید آقاخانی و عوامل سریال “نون خ” را مجاب کند تا بخش اعظم این سریال را در استان کرمانشاه تهیه و فیلمبرداری کنند
این سریال فرصتی است که برای استان فراهم شده تا بتوانیم جاذبه‌های زیبای گردشگری‌مان را به خوبی به مردم ایران معرفی و آنها را از دیدن این زیبایی‌ها شگفت زده کنیم.
با توجه به انعقاد تفاهم نامه استانداری و اداره کل میراث فرهنگی استان با تهیه کننده این سریال ، طبق این تفاهم نامه قرار شد تا این سریال بصورت کامل در استان و به صورت هدفمند روی حوزه تبلیغات گردشگری این استان ساخته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: از همان ابتدای ساخت این سریال هم یک تیم مشاوره ای را در کنار عوامل ساخت آن قرار دادیم تا در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به آنها مشاوره بدهند.

وی افزود: در این سریال آثار تاریخی برجسته تاق بستان، بیستون، تکایا، تاق گرا و بازار کرمانشاه که نمادهای استان هستند به مخاطبین معرفی خواهد شد.
برخی از آداب و رسوم، سنن و مراسم آئینی مانند جشن شکرگذاری انار و نیز صنایع دستی مهم استان در این سریال تبلیغ و معرفی می‌شود.
بخش‌هایی از فیلمبرداری این سریال در اقامتگاه‌های بوم گردی روستای پریان کندوله و روستاهای پاوه و تعدادی از روستاهای هدف گردشگری استان انجام گرفته، این موضوع روی بحث رونق گردشگری اقامتگاه های بوم گردی و روستاهای هدف گردشگری استان می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان بااشاره به حجم بالای مخاطبین این سریال، اعلام کرد: برآور می‌شود نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از مردم کشورمان بیننده این سریال باشند که هیچ بیلبورد، بنر، بروشور و کلیپی نمی‌تواند این تعداد مخاطب را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ما جذب کند.
روستای پریان قدمتی بسیار طولانی دارد و حتی نادر شاه افشار در زمان بیرون راندن عثمانی‌ها از غرب کشور مدتی را در این روستا اتراق کرده است و یکی از سرداران نامدارسپاه نادر و تعدادی از سربازان نیز از اهالی همین روستا بوده‌اند.

روستای پریان ، لوکیشن سریال نون خ 2

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *