رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه داوودزاده بندر انزلی ، هتل سنگ امروز

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه داوودزاده بندر انزلی ، هتل سنگ امروز می باشد .خانه داوودزاده از زیباترین خانه های تاریخی گیلان بنایی آجری و ۵ طبقه است که در میدان امام بندرانزلی قرار دارد. این بنا امروزه به هتل سنگ معروف است.بندرانزلی سابقاً دارای چندین قلعه و باستیان نظامی و چند منار بوده‌است که متأسفانه به جز یک منار از بقیـه آثاری به جای نمانده‌است. ناگفته نماند که هم اکنون در انزلی ساختمان‌هایی با قدمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ سال نیز به چشم می‌خورد.

-داوود-زاده-هتل-سنگ1 خانه داوودزاده بندر انزلی ، هتل سنگ امروز

خانه داوودزاده بندر انزلی در ضلع غربی میدان امام خمینی ، انزلی قرار دارد و از آثار اوایل قرن چهارم شمسی است که توسط اسماعیل برهان جو ، معمار باشی ساخته شده است . این خانه به صورت ساختمان پنج طبقه ی آجری به سبک خانه های چینی به صورت مطبق ساخته شده ، بدین صورت که هر طبقه ای نسبت به طبقه ی زیرین از ابعاد کمتری برخوردار است . سقف اتاق ها تخته کوب و پشت بام آن شیروانی و از جنس حلب است . در طبقه ی هم کف آن تعدادی مغازه و سالن غذاخوری احداث شده است . درباره ی این ساختمان شایعاتی در بین اهالی جاری است از جمله آن زمانی که این بنا زندان رضاشاه بود و از این رو به قفس معروف گشته است .

در طبقه اول این اثر ثبت شده ملی رستورانی قرار دارد. اگر این هتل را برای اقامت انتخاب نکرده باشید می توانید علاوه بر میل کردن غذا در فضای زیبا و قدیمی آن قدم بزنید. شیوۀ معماریِ این بنا آن را از ساختمان های اطرافش متفاوت می کند. زیرا طراح، با کاهش مساحتِ طبقه های بالا نسبت به طبقۀ پایین، شکلی مطبق به وجود آورده است و این کار به گونه ای صورت گرفته که طبقۀ آخرِ این بنا تنها یک اتاق دارد و از جبهۀ شمالی و جنوبی به صورتِ پله دیده می شود و طبقۀ همکفِ آن دارای شش دکان است. پنجره های بلند و باریک با قوس هایی بر بالایشان، نمای آجریِ زیبا، که این زیبایی در زیرِ لایه ای از رنگ آمیزیِ اخیر پوشیده است، از ویژگی های زیبای معماری این بنا می باشد.

پنجره‌های بلند و باریک این بنا در کنار نمای آجری بسیار چشمگیر است. خانه داوود‌زاده در سال ۸۸ درفهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. سقف اتاق‌ها، تخته‌کوب و پشت بام آن شیروانی جنسی حلب دارد. در طبقه همکف آن تعدادی مغازه و سالن غذاخوری احداث شده است.

2خانه-داوود-زاده-هتل-سنگ خانه داوودزاده بندر انزلی ، هتل سنگ امروز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *