جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی جواد نصری رودسر

تاریخ بروزرسانی :
۷ فروردین ۱۴۰۰

خانه تاریخی جواد نصری رودسر مربوط به اواخر دوره قاجار است .خانه تاریخی نصری از خانه های تاریخی گیلان است که در بافت قدیم شهر رودسر در کوچه نصری‌ها واقع شده است. در قدیم در این محله خانه‌های خانی قرار داشت. قدمت این خانه را دو دهه پایانی سلسله قاجار تخمین زده اند. تاریخ ساخت این خانه، بر اساس اسناد تاریخی به سه نسل پیشین خاندان نصری‌ها نسبت داده شده است. الگوی ساخت این خانه روسی بوده و بسیار زیباست.

خانه جواد نصری خانه تاریخی جواد نصری رودسر

دوره تاریخی ساخت این بنا از ۲ راه قابل شناسایی است: اول ساختار اصلی بنا و استفاده از شیوه های ساختمان های روسی که به دوره ای مشخص از تکوین معماری گیلان، مربوط است. بنا به گفته ی مالِک بنا، برای ساخت این بنا، معمارها ونجارها و استادکارهای روس از شهرهای لنگرود و لاهیجان به رودسر می آمدند. دوم ، شجره نامه موجود در خاندان نصری که تاریخ ساخت بنا را به سه نسل پیش از این خانواده متعلق می داند. بنابراین قدمت خانه جواد نصری به ۱۰۰ سال پیش می رسد.
بنا در وسط حیاط ساخته شده که گرداگرد آن را حصارهای زیبای خشتی و طاق نماها تزیین کرده‌اند. همه اتاق‌های خانه مانند اکثر خانه‌های قدیمی از داخل به هم راه دارند. پلکان خارجی این خانه دو طرفه بوده که به وسیله بالکن، مسقف شده است.

حیاط این خانه تاریخی با درختان فراوان میوه و گل و گیاه بسیار زیبا و باصفاست و تزئینات خانه، مثل اُرسی‌ها، پیش‌بخاری‌ها و نقاشی‌های دیواری آن به اصالت و هویت تاریخی بنا افزوده‌اند.ساختمان اصلی در مرکز محوطه ای وسیع و سرسبز، با حصارهای خشتی زیبا قرار دارد. این بنادارای دو طبقه است که با خشت و گِل ساخته شده است و نورگیرهای چوبی، زیباییش رو دو چندان کرده است. ورودی ساختمون در محور مرکزی قراردارد و طبقه های آن با پله مرکزی به هم مرتبط می شوند. فضاهای پذیرایی در طبقه بالا و فضاهای خصوصی تر در همکف قرار گرفته اند.

تزیینات بنای جواد نصری در ۳ بخش قابل بررسی است : دسته اول تزیینات مربوط به حصار دور بنا که از خِشت و طاقنماهای بسیار زیبا تشکیل شده است. دسته دوم نمای خارجی بناست که با ترکیبی زیبا از پنجره های چوبی و نورگیرها آراسته شده و دسته سوم تزیینات موجود در طبقه فوقانی داخل ساختمان که شامل بخاری های زیبا و نقاشی های دیواری منحصر به فرده چشم هر بیننده ای را خیره میکند. این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی جواد نصری رودسر

آدرس : گیلان ، رودسر، روبروی نهارخوران، کوچه نصری، خیابان شهدا، پلاک ۷۸

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران نصری

    دوران کودکی بسیار زیبایی در این خانه داشتیم, تابستانها از کوچه کنار خانه میرفتیم رودخانه برای شنا که یکبار انگشت پای من بر اثر برخورد با شیشه بطری بریده شد, عمه من ماری خانم, تعریف میکرد که رضا شاه هر وقت از رودسر میگذشت شب را منزل نصرت خان که بعد ها به نصری تبدیل شد استراحت میکردند و اسبهایی که در آن کوچه رفت و آمد میکردند سم پای شان را با نمد پوشش میدادند تا سر و صدای شان مزاحمتی تولید نکند, البته محل اطراق شان منزل کنونی صداق خان پسر ارشد نصرت اله خان بود بسر میبردند. پدر من که فرزند نصرت خان بوده, گفت که نخستین اسم منتخب نصرت خان برای دریافت شناسنامه را امین التجار انتخاب کرده بوده چون تاجر معروف رودسر بوده اند که با روسیه تجارت میکرده اند, بعد تصمیمش عوض شد و نام نیکفرجام را انتخاب کرد, و در نهایت اسم خودشان را برای فامیلی انتخاب کردن بنام نصری. نصرت خان ارباب بود و رعایای بسیار زیادی داشتند که من شاهد رفت و آمد شان به خانه های جواد آقای نصری که پسر عموی ماری خانم همسر شان میباشند و خانه صادق خان نصری در همان محله, بودم, همگی راضی به نظر میرسیدند, گویا نصری های ارباب به رعایا احترام خاصی داشتند, نصرت خان که برای معامله زمین ها به اطراف رودسر رفته بودند بوسیله زهر دشمنان تجاری مسموم شد و تن مرده شان پشت اسبش همراه با اسبدارش به رودسر برگشت که یک تراژدی غم انگیزی بوجود آورده شده بود, نصری ها, بگفته عمه من, پس از فوت نصرت خان هیچگاه به توان سابق بر نگشت, چون صادق خان پسر ارشد ایشان حدود شانزده سال بیش نبوده, همه افراد فامیل نصری ها در رودسر باقی ماندند بغیر از پدر من که به استخدام بانک ملی در آمد و از شهرستانی به شهرستانی دیگر متقل میشد. با سپاس

    ۳ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *