رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۳

حمله به دروازه حریف!

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ – گروه گردشگری: پرونده جام جهانی بسته و آمارها و ارقام از تعداد گردشگران و تاثیر این جام بر صنعت گردشگری برزیل داده شد؛ حتی کارشناسان پیش‌بینی‌های مرتبط با این صنعت در آینده را نیز ارائه کردند، اما همچنان پرونده تور جام جهانی در ایران مراحل اداری خود را طی می‌کند.
در حالی سازمان میراث فرهنگی از ندادن مجوز به آژانس «تعطیلات رویایی»- آژانس مورد تایید فدراسیون فوتبال – خبر می‌دهد که نگاهی به لیست میهمانانشان از حضور دو نفر از معاونان و مدیران ارشد این سازمان (سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری و علی فیاضی، مدیرکل کمیته‌های ملی گردشگری) در تور «تعطیلات رویایی» دارد؛‌ در مقابل به گزارش «ایسنا» علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال نیز در اظهاراتش اعلام کرده است: «آژانس تعطیلات رویایی، کارش درست بوده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن را تایید کرده است. این آژانس، کارش را به‌خوبی انجام داده و ما هنوز پولی به آنها نداده‌ایم. انگار جنس نسیه گرفته‌ایم، پس مشکلی وجود ندارد.» سازمان میراث در برابر این اظهارات بار دیگر توپ را به زمین فدراسیون انداخته و محمد کرمی – مسوول امور مراکز خدمات گردشگری استان تهران – گفته است: «اگر آنها این تاییدیه را دارند، ارائه دهند. آنها می‌توانند مدعی باشند و ما هم مسوولیت کاری را که کرده‌ایم باید بپذیریم.»
رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران نیز ضمن اظهار تاسف از اظهارنظرهای رئیس فدراسیون فوتبال، چنین اظهارنظرهایی را موجب ملتهب شدن فضا دانست. این مسوول سازمان میراث فرهنگی گفت: وجود مسافران شاکی، پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول از سوی فدراسیون فوتبال به آژانس تعطیلات رویایی و وجود ضمانت نامه‌ای به مبلغ یک میلیارد تومان که باید برای جبران خسارت شاکیان هزینه شود واقعیت‌هایی است که فدراسیون فوتبال با آنها مواجه است.
بگ زاده مدیر آژانس تعطیلات رویایی از دیگر افراد درگیر در این مناقشه نیز، در گفت‌وگویی که با «دنیای‌اقتصاد» انجام داد، ضمن رد هرگونه انحصارگرایی در انتخاب این آژانس جهت تور جام جهانی، نقدهای وارد شده را غیرمنصفانه و تسویه حساب‌هایی دانست که از این طریق با فدراسیون انجام می‌شود. او در همین رابطه اظهار کرد: ما با فدراسیون طرف قرارداد بودیم و کیفیتی از خدمات را ارائه دادیم که در قراداد با فدراسیون عنوان شده بود که البته به بهترین شکل ممکن ارائه شده است. نه‌تنها از تعهداتمان عدول نکردیم که در بعضی از موارد خدماتی بیش از آنچه وعده داده شده بود ارائه کردیم. ما تنها، عامل و مجری خواست فدراسیون بودیم. اینکه نوک تیز حملات منتقدان به سمت ما گرفته شده شاید به این دلیل باشد که این افراد نمی‌خواهند در مقابل فدراسیون قرار گیرند.
وی همچنین در جلسه کمیته فنی ۲۵ تیر ماه با اعلام اینکه زمان کافی برای گرفتن رضایت‌نامه از مسافران نداشته است، از اعضای این کمیته درخواست مهلت بیشتری کرد.

کارمند وزارت ورزش هم شاکی است
این در حالی است که برخی خبرنگاران و شاکیان آژانس به تازگی در گفت‌وگو با رسانه‌ها دلایل شکایت خود را اعلام کرده‌اند. آرش خاموشی از خبرنگاران حاضر در تور یکی از این شاکیان است. این عکاس خبری در گفت‌وگو با «خبرنگار میراث فرهنگی» قیمت اعلام شده برای سفر برزیل را ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان – معادل ۱۵هزار دلار- عنوان کرد که از این مبلغ ۲۱۰۰ دلار برای هواپیما و ۵هزار دلار برای اقامت هزینه شده بود. وی با شکایت از نحوه حمل‌ونقل تور – به شیوه زمینی- اختصاص بیش از ۶ هزار دلار برای این شیوه ترانسفر را غیرواقعی و نامعقول دانست. اختلافات تور با راننده‌ها که در نهایت منجر به استفاده از مترو و تاکسی برای خبرنگاران و سرقت اموال خاموشی شد، از دیگر انتقادهای این عکاس خبری از آژانس «تعطیلات رویایی» بود. نکته دیگری که بر اساس آن خبرنگاران و از جمله مازیار ناظمی، روابط عمومی وزارت ورزش انگشت اتهام را به سمت آژانس مورد تایید فدراسیون فوتبال نشانه گرفتند، مدت زمان بیمه‌نامه بود. بر اساس تاریخ بیمه نامه خاموشی، این عکاس خبری سه روز را در برزیل بدون بیمه‌نامه مسافرتی گذرانده که در عرف آژانس‌ها تخلف محسوب می‌شود. آنها ضمن تاکید بر پاسخگو بودن فدراسیون و آژانس تعطیلات رویایی خواستار عدم تکرار ورود سازمان‌های غیرمرتبط به عرصه‌هایی نظیر گردشگری شدند. به گفته‌های آنها چنین دخالت‌هایی جز نابسامانی و ضرر و زیان چیزی نخواهد داشت.
جام‌جهانی اگرچه به کام صنعت گردشگری برزیل بود و توانست دو برابر جام جهانی آفریقای جنوبی، درآمد نصیب برزیلی‌ها کند، اما در عرصه گردشگری ایران نتوانست مصداق تعطیلات رویایی نه برای گردشگران شرکت‌کننده، خبرنگاران و مسوولان و نه برای سامان‌دهندگان این تورها باشد. انداختن توپ به زمین حریف از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مقصر دانستن فدراسیون فوتبال درحالی‌که مدیران ارشد این سازمان در تور «تعطیلات رویایی» به‌رغم ادعای معتبر نبودن آن حضور داشتند به همان نسبت انتقادها را نسبت به این سازمان وارد می‌کند که عدم پاسخگویی فدراسیون فوتبال در مقابل پرسش‌های وارده نسبت به این تورها آنها را از دایره اشتباه صورت گرفته برکنار نمی‌کند.
توجیه بگ‌زاده در برابر انتقادهای برخی مسافران به‌ویژه مسافر ۶۱ میلیونی این آژانس به همان اندازه توجیه‌ناپذیر است که عدم ارزیابی سایر تورهای جام‌جهانی می‌تواند غیرقابل توجیه باشد. حمله به دروازه حریف بدون در نظر گرفتن قواعد و استانداردهای بازی جوانمردانه نه تنها مشکل تور جام جهانی ۲۰۱۴ را حل نمی‌کند، بلکه قیاس آن با رویه‌های مشابه نشان می‌دهد که باید با ادامه این روند منتظر تکرار آن در جام‌ها و برنامه‌های بعدی نیز باشیم.

36b5d71c46e05c0a9145efcea24a6222 حمله به دروازه حریف!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *