رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آذر ۱۳۹۲

توسعه گردشگری جایگزین مناسبی برای صنعت نفت

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۹/۲۳ – معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: یکی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر تغییر پی در پی مدیران بوده است، ولی سیاست های کلی سازمان در حال حاضر جایگزینی صنعت گردشگری به جای صنعت نفت است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز شامگاه شنبه با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی کل کشور، مدیرکل سابق اداره کل میراث فرهنگی البرز، معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز و برخی از مسئولین استانی در سالن شهدا دانشکده پردیس کشاورزی کرج برگزار شد.

اسد الله درویش امیری در این همایش با اشاره به اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی در کشور و گفت: میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری همیشه دغدغه فکری مسئولین بوده و هست، و روحانیون و مردم و مجلسیان و مدیران اجرای کشور و به نوعی همه و همه صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت غیر دودزا پذیرفته اند.

درویش امیری در ادامه تاکید کرد: بخش عظیمی از پایه و اساس اقتصاد کشور باید بر توسعه صنعت گردشگری بنا شود.

وی اظهار داشت: کتابی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است، در این کتاب نقطه نظرات مقام معظم رهبری در رابطه با تقویت و گسترش صنعت گردشگری منتشر شده است.

این مسئول تصریح کرد: این کتاب حاوی مطالب زیادی در رابطه با میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری می باشد و به تمام ادارات استان ها ارسال خواهد شد تا با تکیه به توصیه های مقام معظم رهبری، مدیران برنامه ریزی های مدونی برای توسعه این صنعت انجام دهند.

صنعت گردشگری بهترین گزینه برای جایگزینی صنعت نفت است

درویش امیری گفت: تکیه بر صنعت نفت کار درستی نیست به علت اینکه این منبع نیز روزی به پایان خواهد رسید و اینک زمان آن فرا رسیده که مسئولین و مدیران کشوری به فکر توسعه صنعت گردشگری باشند که به راستی جایگزین خوبی برای صنعت نفت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انجمنی به نام انجمن دوستی بین کشور ایران و کشور ترکیه وجود دارد، در این انجمن راه کارهای توسعه گردشگری توسط هر دو کشور بررسی می شود و طبق آخرین اخبار همتایان ترک، در سال گذشته ۱۸۰ میلیون دلار از بازدید توریست ها از مسجد ایاصوفیه ترکیه، نصیب دولت ترکیه شده است و روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر از این مسجد تاریخی دیدن می کنند.

درویش امیری با اشاره به قابلیت های اماکن مذهبی و تاریخی ایران جهت جذب توریست گفت: به راستی وقتی ما تمدنی هفت هزار ساله را در کارنامه ایران ثبت شده داریم چرا از این ظرفیت و قدمت به درستی استفاده نکرده ایم؟

نگرانی ها از سازمان میراث فرهنگی در حال دور شدن است

وی یادآور شد: ظرفیت های تاریخی کشور ما نسبت به کشور ترکیه قابل مقایسه نیست، و در خیلی زمینه ها از آن ها جلوتر هستیم پس با یک مدیریتی قوی می توانیم به این موقعیت جذب توریست دست یابیم.

وی در رابطه با جذب توریست های خارجی گفت: یک نگرانی همیشه از قدیم الایام در دل سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشت و آن هم این بود که با حضور گردشگران خارجی در ایران مشکلاتی از جمله بی بندباری و بداخلاقی به وجود خواهد آمد.

درویش امیری تصریح کرد: همه جهانیان می دانند که ایران از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است و با ورود گردشگران خارجی دچار مشکل نخواهد شد و برای گردشگران خارجی نیز کشورهای دیگری وجود دارد که بخواهند هرکاری انجام دهند.

وی اظهار داشت: به علت همین نگرانی ها بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم ولی خوشبختانه این نگرانی دیگر وجود ندارد و می توانیم از این پس شاهد حضور توریست ها در کشور باشیم.

یکی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی تغییرات پی در پی در بخش مدیریتی است

درویش امیری تاکید کرد: بخش خصوصی و صنایع دستی باید در خدمت بخش توسعه گردشگری باشند تا هر روز بیشتر از دیروز شاهد گسترش این صنعت در کشور باشیم.

وی یادآور شد: با گذشت ۱۰ سال از تاسیس سازمان میراث فرهنگی، این سازمان با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است مشکلاتی مانند تغییرات در مدیران سازمان به طوری که در ۱۰ سالی که پشت سر گذاشته ایم، ۶ مدیر بر روی کار آمده و در مدت زمان کوتاهی تغییر کرده اند و این بسیار بر پیکر سازمان ضربه وارد کرده است.

وی در رابطه با مدیران اداره کل میراث فرهنگی البرز گفت: استان نوپای البرز شرایطی مشابه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کل کشور داشته و تا به حال ۳ مدیرکل آمده و رفته اند.

درویش امیری افزود: مدیران تا به شرایط عادت می کردند مجبور به ترک پست خود می شدند و این مشکل برنامه ریزی های ادارات کل را با مشکل مواجه می کرد.

کمبود نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلات سازمان میراث فرهنگی است

وی با اشاره به صنایع دستی گفت: صنایع دستی خروجی های سازمان هستند و مانند بازوان سازمان می باشند، و صنایع دستی ایران بر روی کشورهای مختلف و همسایه تاثیرات فراوانی گذاشته است.

درویش امیری یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات سازمان میراث فرهنگی کمبود نیروی انسانی است، نیروی شاغل در سازمان میراث فرهنگی کشور ۶۶۰۰ نفر است که ۵۰۰۰ نفر از این کارکنان به صورت قراردادی با سازمان همکاری می کنند، و ۱۶۰۰ نفر از این افراد در تهران شاغل هستند و با کمال تاسف مدارک تحصیلی این افراد دیپلم و در برخی از موارد زیر دیپلم هستند و این مشکل در دوره دوم دولت دهم به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باید در سال ۴۴۰۰۰ شغل فرصت شغلی ایجاد شود ولی در ۴ سال گذشته سازمان با مشکل مواجه بوده است که فرصت شغلی به وجود نیامده است.

درویش امیری اظهار داشت: با توجه به برنامه های کلان کشوری قرار بر این است که صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شود ولی با وجود چنین مشکلاتی راهی بسیار طولانی در پیش روی این صنعت نوپا در کشور وجود دارد.

استان البرز از ظرفیت های بالای در بخش گردشگری برخوردار است

وی با اشاره به حضور دکتر محمدعلی نجفی در سازمان میراث فرهنگی کل کشور افزود: دکتر نجفی همراه با یک تیم قوی در راس کارها قرار دارند و با شناخت کامل از ظرفیت جاذبه های گردشگری در ایران شاهد تحولات عظیمی در این سازمان خواهیم بود.

وی افزود: سابقه ۲۰ ساله وزارت نجفی در زمینه مدیریت به خوبی یاریشان خواهد کرد که با پشت سر گذاشتن مشکلات دریچه ای نو پیش روی سازمان میراث فرهنگی بگشایند.

درویش امیری در پایان گفت: استان البرز دارای ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری است و مسافران زیادی از این استان برای رفتن به شمال کشور عبور می کنند و در اینجا باید به مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی بگویم کارنامه عملکرد شما در معرض دیدگان همگان است و با عملکرد درست سعی کنید آینه تمام نمای سازمان میراث فرهنگی باشید.

در ادامه مراسم معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز اظهار داشت: طرح جامع گردشگری باید در اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی البرز قرار بگیرد.

با ایجاد مراکز اقامتی در محور کرج – چالوس جذب توریست افزایش خواهد یافت

مهرداد مظفری تاکید کرد: با مشارکت بخش خصوصی می توان مراکز اقامتی در محور کرج – چالوس ایجاد کرد که این مهم در جذب توریست ها کمک زیادی خواهد کرد.

وی در پایان گفت: باید زیرساخت های توسعه گردشگری در استان آماده شود و همچنین واگذاری اراضی به بخش خصوصی توسط اداره کل میراث فرهنگی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

در پایان مراسم ابولفضل عبیدی با بیان این مطلب اظهار داشت: از حسن اعتماد رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در اینجا تشکر می کنم و ان شالله همراه با همکارانم پاسخ خوبی به این اعتماد خواهیم داد.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه ریزی من و همکارانم برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی کشور و به تبع استان البرز حول محور توسعه گردشگری استان خواهد بود.

عبیدی افزود: برای پیمودن راههای رسیدن به توسعه باید نقشه راه را در پیش رو داشته باشیم و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی البرز با تهیه نقشه جامع توسعه گردشگری گام های بلندی خواهد برداشت.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در پایان یادآور شد: هدف نهایی ما در استان دست یافتن به توسعه صنعت گردشگری در بخش های مختلف گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری صنعتی و علمی و فرهنگی و تاریخی است.

در پایان مراسم، با اهدا هدایای به احد شریفی مدیرکل سابق اداره کل میراث فرهنگی البرز، حکم ابولفضل عبیدی به عنوان مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی برای حضار قرائت شد.

index توسعه گردشگری جایگزین مناسبی برای صنعت نفت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *