رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۹

حمام تاریخی روستای خوئین

لینک این مطلب کپی شد!

حمام تاریخی روستای خوئین ، در روستای خوئین در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی زنجان به سمت بیجار و در ۳۰ کیلومتری از زرین آباد و در ۸ کیلومتری مرکز بخش حلب واقع گردیده است.مختصات جغرافیائی آن در ۴۸ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۱ دقیقه عرض شمالی و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۸۰ متر است. اختلاف ارتفاع خوئین از قبرستان پائین تا چشمه بار ۱۲۰ متر است. ایجرود دارای دو بخش زرین آباد و حلب است که خوئین در بخش حلب واقع گردیده است.این محوطه در دهستان خویین، بخش حلب، شهرستان ایجرود و در بافت روستای خویین در فاصله ی ۵۸ متری مسجد جامع روستا به خط مستقیم واقع شده است. ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۷۵۳ متر است.

حمام تاریخی روستای خوئین

این بنا به طول شرقی- غربی ۱۸ متر و عرض شمالی- جنوبی ۱۱ متر ، تمامی تأسیسات و متعلقات گرمابه های قدیمی، از قبیل ورودی، هشتی، سربینه، میان در، گرمخانه و خزینه های آب گرم، ولرم و سرد را دارا است. قسمتهای بینه و گرمخانه مزین به تزئینات گیاهی و خطوط با مضامین شعر فارسی است که به روش آهکبری اجرا شده است. آب لازم برای شستشو از چشمه شمال غربی روستا بواسطه جوی آب ایجاد شده تأمین می شده است. شایان اشاره است که کف این بنا حدود ۲ متر پایین تر از سطح اطراف بنا است. از نظر قدمت تاریخی، متعلق به دوره صفویه است. این اثر به شماره ۳۰۲۵۳ به تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی روستای خوئین

روستای خوئین روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود در استان زنجان ایران است.این روستا در دهستان ایجرود پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۶۳ نفر (۱۲۱ خانوار) بوده‌است.
اهالی خوئین به گویش خوئینی از زبان تاتی سخن می‌گویند.گفته می‌شود اهالی این روستا در ابتدا در حوالی نجد عربستان سکونت داشته‌اند که به دلیل ترویج تشیع با اجبار خلیفه ابتدا به استان سیستان و بلوچستان ایران مهاجرت کرده و با زبان سیستانی آشنا شده و از آنجا به ناحیه فعلی کوچ کرده‌اند. خوئین روستایی باستانی با قدمت بیش ازهزارسال که دربین جاده زنجان به بیجار درفاصله ۶۷ کیلومتری زنجان واقع شده است. 

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

حمام تاریخی روستای خوئین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *