رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ شهریور ۱۴۰۰

حمام حاج داداش زنجان

اشتراک گذاری

حمام حاج داداش زنجان  یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که در بازار قدیمی شهر زنجان و روبروی مسجد میرزایی واقع شده است. این بنا تنها حمام ستون سنگی زنجان می‌باشد که گنبد اصلی آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. گفته می‌شود این ستون‌ها در زمان خود توسط هنرمندان همدانی تراشیده شده است.

حاج داداش

تاریخچه حمام

عمر حمام سنتی حاج داداش زنجان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده می‌شود. این یعنی، حمام مذکور به دوران قاجاریه تعلق دارد. البته از دوران صفویه به بعد، از محوطه حمام سنتی حاج داداش زنجان به عنوان مکانی برای انجام معاملات بومی و محلی استفاده می‌شد. این بنای چشم نواز و تماشایی تا سال ۱۳۶۸ به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از تعطیلی چند ساله‌ای، بالاخره در سال ۱۳۷۷ تصمیم به تبدیل آن به رستوران و سفره خانه گرفته شد.
البته در این راه، تلاش همگان بر این بود که ساختار اصلی حمام سنتی حاج داداش زنجان به هم نریزد. به همین دلیل، با مرمت‌ها و تغییرات مختصری که بر روی فضای داخلی آن پیاده شد، فقط یک سال بعد، یعنی در سال ۱۳۷۸ ، رستوران سنتی حاج داداش زنجان فعالیت خودش را آغاز کرد.

حاج داداش

معماری حمام

زیباترین بخش این حمام تاریخی، فضای بینه آن است. در این قسمت طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی مزین به سرستون‌های مکعبی شکل و بدنه مارپیچی قرار دارد. این بنا حدود ۱۰۰ سال پیش ساخته شده اما نام بانی این حمام مشخص نیست اما به گفته اهالی محل این مکان توسط فردی به نام حاج داداش بنا شده و از همان زمان این حمام با نام حاج داداش خوانده می‌شده است.

این حمام هم‌اکنون با حفظ بافت قبلی و با انجام اندکی تغییر و تزئینات زیبای سنتی، به عنوان سفره‌خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه دسترسی

دسترسی به این بنا از سوی بازار و از کوچه سید لر که حسینیه اعظم در آن قرار دارد، امکان‌پذیر است.

حمام-حاج-داداش حمام حاج داداش

حمام-حاج-داداش2 حمام حاج داداش

حمام-حاج-داداش3 حمام حاج داداش

حمام-حاج-داداش5 حمام حاج داداش

 

           
 

نظر کاربران :

  • Rqhimi

    دیروز که من تور بردم اصلا رفتارخوبی نشد ،متاسفانه

    ۱۹ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • محمدرضا کرمی

    سلام،خدمت شما خیلی دوست دارم از حاج داداش بیشتر بدونم لطفا شماره تلفن سفره خانه را برام ایمیل کنید .چند تا سوال داشتم احساس میکنم فامیل دور ایشان هستم اگر اشتباه نکنم

    ۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    فضاي سنتي براي غذا خوردن كه بسيار لذت بخشه و زيباست بخصوص فرش هاي دست بافت كه حس حال خوبي به انسان ميده

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    دراین مکان موسیقی زنده آذری هم اجرا میشه کنار چای دارچین و خرما سقزی خیلی میچسبه

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *