جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام سعادت ابهر

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

یکی از اماکنی که در دهه های اخیر جزء جاهای دیدنی شده است حمامهای عمومی که در زمره مهمترین تاسیسات مدنی برای خدمات رسانی همگانی در شهرها به شمار می رفتند می باشد . عمده ترین دلیل پیدایش حمام های عمومی عدم تمکن مالی اکثر مردم برای ساخت حمام های اختصاصی در خانه ها بود.یکی از این حمامها حمام سعادت ابهر می باشد که تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران حکومت پهلوی باز می گردد.این حمام در بافت سنتی شهر ابهر قرار دارد.که در حال حاضر به شکل سنتی به فعالیت خود ادامه می دهد.این حمام معروف به حمام صادقی معروف است.اما اکثر اهالی شهر ابهر این حمام را به نام سازنده آن یعنی حاج نوروز علی می شناسند.

در دوران قاجار حمام ها اکثرا دارای محوطه ای به نام سر بنیه بود. در وسط سربنیه معمولاً حوضیچه ای با آب خنک قرار داشـت که، همان رختکن حمام بود که در آن علاوه بر درآوردن و بر تن کردن لباس، آدابی مثل گـپ زدن با دوستان، قلیان کشیدن و… نیز انجام مـیشـد. هـوای سـربینه را معمـولاً نیمـه گـرم میکردند تا مراجعان یکباره با هوایی سرد مواجه نشوند و در هنگـام خـروج از گرمخانـه (محل اصلی شستوشو) نیز یکباره در هوای متفاوت بیرون قرار نگیرند و سلامتشـان بـه خطر نیافتد. حمام سعادت ابهر نیز معماری قدیمی خود را حفظ کرده است. این حمام اکنون دارای فضای سربنیه و حوضچه می باشد. که به کاربری گذشته خود ادامه می دهد.

حمام سعادت ابهر حمام سعادت ابهر

حمام داماد و عروس در حمام قدیمی سعادت ابهر

حمام های عمومی از قدیم الایام یکی از مکان‌های مهم گردهمایی مردم بوده.برگزاری مراسم جشن‌های گوناگون در حمام های قدیم یکی از سنت های روزگاران قدیم بوده است. از معروفترین این مراسم یا بهتر است بگوییم جشنها آیین‌های مربوط به ازدواج بوده است.از جمله‌ی این جشن‌ها حمام داماد و حمام عروس و همچنین جشن حنابندان بوده است.
در آیین‌ حمام دامادی، رسم بر این بوده که داماد را پیش از آیین عروسی به حمام می‌برند و با ساز و آواز می‌شستند. دلاک شست‌وشو و مشت‌ومال ویژه‌ی دامادی می‌داد و مهمانان این رخداد فرخنده را با شادی جشن می‌گرفتند. پس از شست‌وشو و حمام، لباس دامادی بر تن داماد می‌کردند و با رقص و آواز داماد را به مراسم عروسی می‌بردند.
آیین حمام عروس هم کمابیش به همین صورت و برای عروس انجام می‌گرفته است. عروس را به گرمابه می‌بردند با جشن و پایکوبی شست‌وشو می‌دادند. پس از شست‌وشو لباس عروس به تن عروس می‌کردند و برای اجرای مراسم اصلی آماده می‌شدند. افرادی که تمایل دارند تا این مراسم را در روزگار امروزی و جدید آیین کهن ایرانی را برپا کنند، حمام سعادت یکی از بهترین حمام ها برای این کار به شمار می رود.

نحوه دسترسی به حمام سعادت ابهر

آدرس :زنجان – ابهر – چهاراه امام حسین –حدفاصل خیابان طالقانی جنوبی –ولیعصر ومیدان امام خمینی

 

حمام سعادت ابهر1 حمام سعادت ابهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد