رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۴۰۰

جنگل نسوم قائمشهر

اشتراک گذاری

جنگل نسوم قائمشهر ، در حاشیه روستای کوتنای قائمشهر میراث به جا مانده از جنگل های هیرکانی(جنگل های پهن برگ یا همان سبز تابستانی) است که از هیرکان جمهوری آذربایجان شروع می شود و تا استان گلستان امتداد می یابد. از ویژگی این جنگل ها که در مناطق کوهپایه، سطح دریا و… شکل می گیرند اغلب تشکیل پوشش گیاهی متقاوتی درآن ها است. عمده ترین درختانی که در این جنگل ها وجود دارد زبان گنجشک، شمشاد، راش و… است که بالغ بر ۱۵۰ گونه بومی درختی و بوته ای آن ها ثبت شده و معروفترین آن ها شمشاد و انجیلی است.
این جنگل در رشته کوه البرز دیده می شود و مبدأ آن آستارا است که تا بجنورد ادامه یافته است. گزارشات کارشناسی که درخصوص جنگل های نواحی شمالی کشور صورت پذیرفته است حاکی از آن است که این جنگل ها غنی از گونه های مختلف درخت و درختچه می باشند.

جنگل نسوم قائمشهر

جنوب دریای خزر از هیرکان آستارا تا گرگان حس خوبی را در آدمی ایجاد می کند. قدم که بر میداری از سرمای طاقت فرسای اروپا و سیبری خبری نیست، دستت را که بر روی گونه های گیاهی مختلف شمشاد و انجیلی اش در آن آب و هوای معتدل که می کشانی حس زنده بودن و دویدن بر روی شاخ و برگ های افتاده در میان درختان مختلط پهن برگ توسکا، شمشاد، زبان گنجشک، بلوط، راش و… آهنگ دلنشینی را در کنار چهچه ۲۹۶ گونه پرنده می سازد که گویا ارکست سمفونی در حال اجرا است. وقتی به بلندای درختانش نگاه می کنید ترکیب سبز رنگ برگ ها و قهوه ای شاخه ها با کبودی طاق آسمان به آدمی حس پرواز می دهد. همه ی اینها در صورتی منحصر به فرد تمام ارزش هایی است که در نِسوم نهفته است؛ سرآغاز فارغ شدن از دغدغه های روزمره زندگی و بیرون کردن خستگی بعد از مشغله های یک روز کاری.

جنگل نسوم قائمشهر

قدمت جنگل نسوم

قدمتش را از جنگل های هیرکانی ۴۰میلیون ساله دوره ژوراسیک به ارث برده است. جنگلی که سرآغازش هیرکان جمهوری آذربایجان است و تا استان گلستان در ایران امتداد یافته است. عموم، هیرکان را جنگل های شمال می گویند که عمرشان را به دوره سوم زمین شناسی در تقارن با دایناسورها دانسته اند. جالب است این موزه طبیعی هیرکان نام یونانی گرگان امروزی است. که به جرجان و یا ورکان شهرت دارد، ثبت ورکان در کتیبه های دوران هخامنشی دلیلی بر این ادعاست.

جنگل نسوم قائمشهر

شرایط اقلیمی

اگر به کشورهای حوزه دریای مدیترانه( کالیفرنیای ایالات متحده، استرالیای غربی و جنوبی، آسیای میانه، شیلی، آفریقای جنوبی) سفر کرده باشید قطعا شاهد آب و هوای مدیترانه ای بوده اید اگر هم سفر به خارج از کشور میسر نبوده است جایی برای نگرانی و تردید و تجربه این اقلیم در نواحی شمالی کشور در جنگلهای هیرکانی وجود ندارد.
به شمال که سفر می کنیم اقلیم نیمه مدیترانه را با آب و هوای معتدل و مرطوب تجربه می کنیم بارندگی این نواحی در طول سال نامنظم است عمده حجم بارندگی در طول سال در فصل بهار و پائیز است و کمترین مقدار آن در فصل تابستان می باشد.

جنگل نسوم قائمشهر

نحوه دسترسی

پیش از این اشاره شده که جنگل نِسوم در روستای کوتنای قائمشهر قابل روئیت است. برای سفر به این جنگل زیبای هیرکانی مقصدتان را شهرستان قائمشهر استان مازندران که از شمال و شمال غربی به شهرستان جویبار و دریای خزر، از سمت غرب به شهرستان بابل، از شرق به شهرستان ساری و از سمت جنوب شهرستان سوادکوه محدود شده است، قراردهید.در ۷کیلومتری شهرستان قائمشهر به روستای کوتنا مرکز دهستان کوهساران که سفر کنیم قامت درختان راش خبر از نِسوم می دهد

مراکز خرید یا سوغاتی های شناخته شده آن

از سوغاتی های قائم شهر باید به صنایع دستی(نساجی، گونی بافی، حصیر بافی، جاجیم بافی، سفالگری و…)، غذاهای سنتی(آش گزنه، نازخاتون، آش کدو، ته چین، فسنجان، انار تیم خِرِش و…) و میوه های(کیوی، کنِس (ازگیل جنگلی)، تمشک وحشی، سویا و… ) اشاره کرد.
از مراکز خرید شهرستان قائمشهر مجتمع تجاری میلاد نور، مجتمع تجاری نگین شمال و پاساژ بزرگ ناصر همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

 

جنگل نسوم قائمشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *