رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۴۰۰

روستای سرمرغ سفلی خرم آباد

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سرمرغ سفلی خرم آباد ، روستایی واقع در دهستان رباط از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان می باشد. درواقع روستای سرمرغ در ۱۵ کیلومتری خرم آباد و در شمال غربی لرستان قرار دارد .این روستا با داشتن جنگل‌های بلوط و نهرهای جاری که بوی پونه‌های روئیده در کنار نهرها آدمی را از خود بیخود می‌کند، به یکی از بکرترین و زیباترین روستاهای ایران تبدیل شده است . سردی هوای فصل زمستان اش علت هویدا شدن پرندگانی مانند کبک و تیهو است. در سمت چپ این روستا قله های سر به فلک کشیده و پر از برف سفید کوه مشاهده می شود و سمت راست کوه کمر سیاه که محلی ها به آن مخمل کوه می گویند دیده می شود .جالب است بدانید در گردنه دوم دشت ابابیل واقع شده است ، همان یادگار پرستوهایی که سنگ‌هایشان را سهواً در جنگ با ابرهه در آنجا برجای گذاشته‌اند.

روستای سرمرغ سفلی

روستای قلعه سنگی

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم آباد است و در ۷کیلومتری شهر خرم آباد واقع شده است، بومیان منطقه قلعه سنگی را ” قَلا بَردی” میخوانند. برد در زبان لکی به معنای سنگ آمده است و علت نامگذاری روستا وجود قلعه ای از سنگ در منطقه بوده است اما به علت های مختلف در طی سالها ویران شده و اثری از آن باقی نمانده است چراکه این روستا ۲۰۰سال قدمت دارد. با این وجود روستای قلعه سنگی از معدود روستاهای استان است که نه تنها در ایام نوروز بلکه اکثر قریب به اتفاق ایام پذیرای گردشگران داخلی و خارج از استان های همجوار است. علت گردشگرپذیر بودن روستا وجود جنگل های بلوط، پوشش گیاهی مناسب و آب و هوای مساعدش در نزدیکی سفید کوه می باشد. از دیگر جاذبه های طبیعی روستا وجود چشمه فصلی ” بهار آب ” ، ” باغ دایی ” ، ” دوروز ناو “، “غار اشکفت( کلدر)” و تپه ” پیرحسن علی” می باشد. شغل اهالی روستا دامداری، کشاورزی و باغداری است. کشاورزی منطقه از رونق دوران قدیمش کاسته شده و علتش واگذاری اراضی روستائیان دوستدار طبیعت به محیط زیست می باشد .

روستای سرمرغ سفلی

سرمرغ

دو راهی سرمرغ را به سفلی و علیا تقسیم می کنند با گذشتن از سر مرغ علیا روبرویتان دشت زیبای گهواره را نظاره گر خواهید بود که در امتداد مسیر مهمان شکوفه های صورتی بادام کوهی خواهید بود. مسیر را که ادامه دهید شاهد دشت های سرسبز با پوشش گیاهی منحصر به فرد، درختان گلابی و زالزالک وحشی، سیاه چادر های عشایر کوچ کننده و گله هایشان خواهید بود. یقینا این همه زیبایی آدمی را مجاب می کند تا از تنگه پیازه نیز دیدن کند، محلی که برای اقامت شبانه بعد از خستگی چندساعته بسیار دلپذیر است.

شرایط اقلیمی

قرارگرفتن در دامنه سفید کوه، تنگ هرور، تنگ گهواره و وجود منطقه حفاظت شده کُلدَر سفر به سوی روستا را جذابتر می کند. شرایط آب و هوایی خنکی بر منطقه حاکم است و علتش نزدیکی به سفید کوه می باشد. کوهی که پس از بارندگی و شکل گرفتن یک مه غلیظ و پراکنده شدنشان با باد بهاری صخره های باران شسته اش نمایان می شود و چشم را می نوازد.

روستای سرمرغ سفلی

آداب و رسوم مردم

آنچه نظر ما را به خود جلب می کند شاهنامه خوانی در روستا توسط شخصی است که سواد خواندن و نوشتن اندکی دارد اما شاهنامه را خوب درک کرده است، همچنین کاسمسا(هدیه ای از غذا که توسط همسایه ی به همسایه دیگر داده می شود) و پخته شدن نان محلی توسط زنانی که دوشادوش مردان کار می کنند. بیشتر اهالی روستا به زبان لکی یا لری خرم آبادی صحبت می کنند. از رسوم قدیم اهالی روستای قلعه سنگی مهمان شدن اهالی روستا در روستای دیگر به نام پاپی خالدار در ایام نوروز بوده است.

روستای سرمرغ سفلی

نحوه دسترسی

زمانی که قصد سفر کردید بهترین راه ها برای رسیدن به منطقه بکر و دلنشین سرمرغ روستای قلعه سنگی، به قرار زیر است:
۱- اگر از جنوب به لرستان سفر می کنید با رسیدن به میدان کی اب( کیو) شهرستان خرم آباد و حرکت به سوی شمال لرستان یعنی شهرستان الشتر در ۷کیلومتری خرم آباد به روستای قلعه سنگی خواهید رسید.
۲- اگر از سمت شمال به لرستان سفر می کنید بهترین گزینه مسیر در ۵کیلومتری بروجرد به فرعی سمت راست وارد شوید( محور بیرانشهر- خرم آباد).
۳- اگر از غرب به لرستان سفر می کنید بهترین گزینه محور نورآباد- خرم آباد است
شاید این روزها صحبت از نپرداختن عوارض جهت بهره بردن از طبیعت کمی اغراق آمیز باشد اما واقعیت است، واقعیتی که در روستای قلعه سنگی و استفاده از منطقه گردشگری آن هیچ گونه عوارضی حتی برای تردد اتومبیل دریافت نمی شود.

روستای سرمرغ سفلی

مراکز خرید و سوغات

می شود به لرستان سفر کرد جایی که هرکسی با هر ذائقه ای را جذب خود می کند اما از سوغاتش صرفنظر کرد؟! استانی در غرب کشور با مردمانی بی آلایش با سنت ها وعقایدی که از قدیم زبان زد بوده اند. از سوغات اصلی استان که صرفنظر کنیم در منطقه بکر سرمرغ از محصولات ناب طبیعی کشاورزی(انگور و آلو) و گوشت شتر مرغ که محصول دامداری روستا است غافل شد؟! اما در مرکز شهر خرم آباد مراکز اصلی خرید (الماس شهر، پاساژ اطلس، مرکز خرید بزرگ صاحب الزمان، مجتمع تجاری لوتوس و…) را نیز به شما پیشنهاد می کنم.

 

روستای سرمرغ سفلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *