رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۴۰۰

کویر ریگ زرین یزد

اشتراک گذاری

کویر ریگ زرین یزد یکی از کویرهای زیبا برای علاقمندان به بیابانگردی و کویر نوردی است . فصل پاییز فصلی زیبا برای کویر نوردی است ، این فصل چشم نواز سرآغاز زندگی در دل کویر نیز است. پس از آنکه که پاییز قد علم می کند بازار کویرنوردی نیز رونق می گیرد زیرا سلطه آفتاب تا حدودی کاهش یافته و کویر بسیار دل انگیزتر می شود. کویر بخش اعظمی از هویت جغرافیایی ایران را تشکیل می‌ دهد؛ سرزمین ‌هایی خشک، کم‌ آب و گاه سوزان با شب‌هایی سرد که در زیر پوست نازک سکوتش زندگی جریان دارد. اگر تجربه کویرنوردی داشته باشید حتما می ‌دانید که راه رفتن بر بلندای تپه های شنی و ماسه ای و قدم زدن در زیر انوار خورشید یا تماشای آسمان خیال انگیز کویر چقدر بدیع و خوشایند است.

 

کویر ریگ زرین یزد

ر میان کویرهای پرآوازه و پرطرفدار کشورمان این بار شما را به تماشای کویر ریگ زرین یزد دعوت می کنیم تا بار دیگر از تماشای هنرنمایی طبیعت مسرور شوید. این کویر زیبا و منحصربفرد، که در واقع یک ریگزار زیبا و مسحورکننده است، جایی در نزدیکی شهر اردکان و در محدوده استان یزد قرار گرفته است. اکنون که هوا رو به سردی است بازهم بازار کویرنوردی پاییزه داغ شده است، پس کوله بارتان را بردارید و با ما به مقصد گنجینه ریگ زرین همراه شوید.

کویر ریگ زرین درکه یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می شود نزدیکی شهر زیبای اردکان قرار دارد و برای دسترسی به این کویر زیبا مسیر شهر اردکان یکی از بهترین انتخاب ها است. پس از گذر از اردکان زیبا و اصیل، مسیر اردکان به سمت احمد آباد را پیش رو بگیرید. از احمد آباد که عبور کنید جاده خاکی به چشمتان می خورد که در نزدیکی ایستگاه راه آهن قرار دارد. این جاده خاکی ۳۰ کیلومتری طول دارد و شما را به یک کمپ کویری در کویر ریگ زرین می رساند. مسیر دومی که می توانید از آن استفاده کنید جاده روستای بیاضیه به سمت اردکان است که شما را به شمال کویر ریگ زرین می رساند. مسیر یزد به ساغند نیز یکی دیگر از راه های دسترسی به کویر یاد شده است که از جنوب این کویر گذر می کند.
اگر از مسیر اردکان به طبس عازم کویر شده اید باید پس از گذر از روستاهای خرانق و ساغند خود را به روستای مغستان اکبر برسانید؛ پس از گذر از روستای مغستان اکبر یک جاده خاکی پیشاپیش شما قرار دارد که به ابتدای ریگزار ریگ زرین منتهی می شود. مسیر نخست که اغلب مورد استفاده کویرنوردان قرار می گیرد ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و باقی مسیرهای منتهی به ریگ زرین نیز مسافتی به همین مقدار دارند. بهتر است پیش سفر به این منطقه در یکی از بهترین هتل های یزد مانند هتل باغ مشیر الممالک یزد اقامت گزینید تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

کویر ریگ زرین یزد

جاهای دیدنی اطراف کویر

مسیر روستای مغستان به سمت کویر ریگ زرین یکی از زیباترین چشم اندازهای این منطقه را به نمایش می گذارد. در مسیر این روستا نخل های بلند و پراکنده ای به چشم می خورند که حضورشان در این منطقه در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد. جاده اصلی به سمت روستا آسفالت است اما پس از گذر از روستا یک جاده خاکی پیش رویتان قرار می گیرد. در طول جاده گیاهان کویری و شورپسند همانند درختچه های گز به وفور به چشم می خورند. چند کیلومتری که در بیابان به پیش بروید به مرزهای ریگزار ریگ زرین خواهید رسید. این کویر به سبب نزدیکی به روستای مغستان با نام کویر مغستان نیز شناخته می شود. از همان دوردست ها قبل از رسیدن به کویر ریگ زرین، بلندی های این منطقه پیدا است. تپه های بلند شن و ماسه که بلندایشان آن ها را به یک کوه مانند کرده است نیز در حاشیه کویر به چشم می خورند. ریگ زرین یکی از منحصربفردترین ریگزارهای ایران است که در همان نگاه اول شما را شیفته خود خواهد کرد. با هر بار وزش باد نقش ریگزار تغییر می کند. سنگ های تفت دیده و شن مانند تنها با دست هنرمند خالق طبیعت این چنین نظم گرفته اند. نقس این ریگزارها به مانند خط های ممتد و مرتبی است که پی در پی بر تن ریگزار نقش بسته اند و اغلب با وزش باد دگرگون می شوند.

شاید تجربه راه رفتن بر بلندای تپه ریگزاری به این شکل و شمایل را به ندرت در سایر نقاط ایران تجربه کنید. این ریگزار در بالاترین سطح خودش بیش از ۱۱۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کویر ریگ زرین یزد از یک سو به روستای بیاضیه و از سویی دیگر به کویر بافق (درانجیر) منتهی می شود. روستای ساغند نیز در همسایگی مرزهای این کویر قرار گرفته است. ریگزارهایی که پشت سر هم ردیف شده اند و با حرکت باد منقش می شوند به این منطقه جلوه متفاوتی بخشیده اند و ریگ نوردی را بسیار جذاب تر می کنند. آنچه این کویر وسیع را منحصر به فردتر کرده است وجود کوهی است که درست در وسط این کویر واقع شده و آن را به دو قسمت جنوبی و شمالی تبدیل کرده است.
اگر از بالا نگاهی به این کویر بیاندازید آن را به شکل نیم نعل یا حرف L خواهید یافت که کوه را در بر گرفته است. کویر چیزی در حدود ۵۰ کیلومتر طول و ۱۳ کیلومتر عرض دارد. اگر نگاهی به جنوب کویر بیاندازید گنبدهای نمکی را خواهید دید و اگر سرتان را به سوی شمال کویر مغستان یا ریگ زرین بچرخانید کوه های حاجی آباد زرین را خواهید یافت. تپه های بلند شنی و ماسه ای هم در گوشه گوشه حاشیه این کویر سرشار از سکوت به چشم می خورند؛ اما تپه ها عاری از هر گونه پوشش گیاهی بوده و کاملا صاف و یکدست هستند. جالب است بدانید ردپای رودخانه فصلی نیز در تن این کویر به چشم می خورد و در اطراف هر دو بخش شمالی و جنوبی آن مناطق باتلاقی دیده می شود. خوشبختانه این کویر آنقدرها شناخته شده نیست و هنوز رد چرخ موتورسیکلت ها و ماشین های سافاری ترکیب زیبای آن را بر هم نریخته است.

کویر ریگ زرین یزد

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

مانند اغلب کویرهای ایرانی اینجا نیز ردپای بزمجه، مارمولک، روباه شنی، عقرب، مار، گرگ، شغال و کفتار به چشم می خورد. به این لیست پرندگانی همچون عقاب، شاهین و هوبره و جانداران متعدد دیگر را نیز اضافه کنید. در اطراف ریگزارها گیاهانی همچون خارشتر، گز، کاکوتی و اسفناج وحشی نیز به چشم می خورند که در این میان درختچه های کوتاه گز از همه بیشتر یافت می شوند. به خاطر داشته باشید در روستاهای اطراف کویر ریگ زرین اغلب مکانی برای تامین مایحتاج سفر وجود ندارد بنابراین قبل از آغاز و در مسیر حرکت به سوی این خطه از شهرهایی که در مسیر قرار دارند مایحتاج خود را تهیه کنید. برای تجربه یک کویرنوردی لذت بخش حتما از یک راهنمای محلی کمک بگیرید تا به سلامت این مسیر را طی کنید.

کویر ریگ زرین یزد

زمان مناسب برای سفر به کویر ریگ زرین

تابستان بدون شک گرم ترین فصل سال در این کویر است و دما آنقدر بالا است که حتی آفتاب پرست ها نیز به ندرت آفتابی می شوند. اما نکته جالب در کویر مغستان زمستان های آن است که وزش بادی سوزناک شرایط اقامت در آن را بسیار سخت می کند. در این میان پاییز با داشتن دمایی مناسب و هوایی مطبوع بهترین فصل برای ملاقات این کویر منحصر به فرد و آرام محسوب می شود. اگر از هیاهو گریزانید، کویر یاد شده هنوز آنقدرها شناخته شده نیست پس دست به کار شوید و در این پاییز دل انگیز خود را به این کویر زیبا برسانید.

کویر ریگ زرین یزد

تفریحات کویر ریگ زرین

ریگ زرین در کنار سکوت مهیج و جذابش سرشار از هیجان های رنگا رنگ است. کمپ کویری که در این کویر قرار دارد و با نام ریگ زرین شناخته می شود تفریحات جذابی را برای گذران اوقات در این کویر زیبا فراهم آورده است. علاوه بر کویرنوردی، بر پا کردن آتش، تماشای ستارگان و عکاسی در کویر می توانید از تفریحاتی همچون سافاری، موتورسواری، شترسواری و سوارکاری در دل کویر نیز لذت ببرید. این کمپ یک ایستگاه پرورش اسب نیز دارد. پرواز با پاراگلایدر هم یکی دیگر از تفریحات تخصصی منحصر به فرد این منطقه است. این کمپ مجهز دارای واحدها و اقامتگاه‌های جذاب کویری، یک مزرعه ارگانیک و آشپزخانه مستقل جهت طبخ خوراک های فست فودی همانند پیتزا در دل کویر است. نوای ساز نوازندگان هم اغلب در دل کمپ مذکور به گوش می رسد. دورهمی های دوستانه و سرو چای دم‌کشده بر روی ذغال در کنار یک کاسه آش شولی یزدی و یا سرو جوجه کباب در وسط کویر از دیگر خاطرات ماندگار این کمپ خواهد بود. کمپ یک سالن سینمای مجهز را نیز تدارک دیده است تا گردشگران از گذران اوقات خود در دل این کویر طلایی نهایت لذت را ببرید. سوییت ها و کپرهای کمپ یاد شده اقامتگاه مطمئنی برای سپری کردن یک شب کویری هستند.

کویر ریگ زرین یزد

بدیهی است که تنها کویر ریگ زرین جاذبه این منطقه نیست. کویر مغستان در چهل کیلومتری پارک ملی درانجیر قرار گرفته است که می توانید سری به این پارک نیز بزنید. روستای زیبا و منحصر به فرد خرانق با انبوه بناهای تاریخی، روستای زیبای عقدا، عبادتگاه زرتشتیان یا همان پیر سبز چک چک، قنات جهانی زارچ، شهر زیبای اردکان و چندین و چند جاذبه دیگر در نزدیکی این کویر قرار دارند که می توانید در سفر خود به منطقه نام برده شده بازدید از آن ها را نیز در دستور کارتان قرار دهید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *