رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مرداد ۱۴۰۲

ثبت جهانی «هگمتانه» اصالت همدان را به رخ جهانیان می‌کشد

اشتراک گذاری

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان گفت: نمایاندن ریشه و اصالت کشور از مهم‌ترین مزایای ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی است و ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» اصالت این کهن‌شهر را به رخ جهانیان می‌کشد. به گزارش روز دوشنبه از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، “محسن جانجان”، پیامدهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از مهمترین مزایای ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» دانست و اظهار داشت: این اتفاق مهم باعث معرفی و شناسایی هرچه بهتر این استان تاریخی به سراسر جهان خواهد شد و به طور قطع در توسعه گردشگری استان نقش به‌سزایی ایفا خواهد کرد.

هگمتانه همدان

وی تاکید کرد: ثبت جهانی هگمتانه با پیگیری مدیران و همراهی مردم اتفاق خواهد افتاد و اطلاع‌رسانی دقیق، درست و به‌هنگام از روند پرونده باعث خواهد شد تا همه مردم و دلسوزان میراث‌فرهنگی در جریان اتفاقات رخ داده قرار گرفته و به اقناع‌سازی افکار عمومی کمک می‌کند.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان افزود: از دیگر مزایای ثبت جهانی، صیانت بافت تاریخی و داشته‌های فرهنگی است،‌ همچنین توسعه و حفظ ارزش‌های گذشتگان که هنوز هم در کهن‌شهر همدان رگه‌هایی از آن به چشم می‌خورد از برکات ثبت‌ جهانی محسوب می‌شود.

هگمتانه همدان

جانجان ادامه داد: علاوه بر این، داشته‌های فرهنگی مانند زبان، خوراک و پوشاک با ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو، ماندگار می‌شود و آیندگان می‌توانند یادگاری‌های نیاکان خود را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی با جهانی شدن در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرند و حفاظت و صیانت از آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر با حضور در شهر همدان و بررسی تاریخ این کهن شهر، قرار است هگمتانه را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنند.

هگمتانه و مرکز تاریخی همدان گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود که در آستانه ثبت جهانی توسط یونسکو قرار دارد. محوطه‌ی باستانی هگمتانه مربوط به قرن ۱۷ پیش از میلاد و پایتخت اولین پادشاهان ایرانی یعنی مادها بوده است.

«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.بر اساس کاوش های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

هگمتانه به معنای” محل تجمع” بوده و از ۲ واژه پارسی باستان “هگمتا” به معنای گردآمدن و پسوند اسم مکان “نا” تشکیل شده است.

زمان استقرار حکومت ماد از ۷۲۸ ق.م تا ۵۵۰ ق.م است و اگر چه این مکان به محل و پایتخت استقرار مادها معروف شده است ولی تاکنون شواهد محکمی دال از این دوره به دست نیامده است.

با کشف سیستم معماری موجود که متعلق به دوره اشکانیان است قدمت این شهر به دوره اشکانی و پس از آن منصوب شده است.

از مجموعه ساختمان های مکشوفه که در عمق ۲ تا پنج متری از سطح تپه قرار دارد بناهایی با ابعاد ۵/۱۷ *۵/۱۷ متر کشف شد.

مجموعه بناهای موجود در ۲ ردیف موازی به صورت قرینه و پشت به یکدیگر ساخته شده اند و بین هر ۲ ردیف بنای موجود معبری به عرض۵/۳ متر در جهت شمال شرقی –جنوب غربی ایجاد شده است.

بخش هایی از حصار عظیم شهر به قطر تقریبی ۹ متر و ارتفاع باقی مانده هشت تا ۱۲ متر نیز کشف شده که در فواصل معین دارای برج های عظیمی بوده است.

در شرق سایت، موزه هگمتانه قرار دارد که آثار بسیار ارزشمندی از دوره های قبل و پس از اسلام را در خود جای داده است.

هگمتانه پذیرای ۲ اثر تاریخی دیگر شامل کلیسای “مریم مقدس” و کلیسای “گرگوری استپانوس” است.

تپه تاریخی هگمتانه به شماره ۲۸ در تاریخ ۲۴/۰۶/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *