جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تکنوپارک‎ ایجاد کنید و گردشگری همایش را توسعه دهید

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ – با توجه به ارزش‎های فرهنگی درکشوری چون ایران، برای توسعه گردشگری با هدف گذاری دقیق و برنامه ریزی مشخص می‌توان با تمرکز بر توریسم علمی، ایجاد تم پارک‎های فناوری و توریسم همایش وکنفرانس، انبوهی از متخصصان و گردشگران فرهنگی را از سراسر جهان به ایران جذب کرد. مصطفی لونت اکسوی، یک هتدار ترک که یک هتل در ترکیه و یک هتل سنتی ترکی در لندن را اداره می‌کند در گفت‌وگوی اختصاص با CHN پیشنهاداتی را برای توسعه گردشگری درایران ارائه کرد.
خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه گردشگری _ مصطفی لونت اکسوی، یک هتدار ترک یک هتل در ترکیه و یک هتل سنتی ترکی در لندن را اداره می‌کند در گفت‌وگوی اختصاص با CHN پیشنهاداتی را برای توسعه گردشگری درایران ارائه کرد. گفت وگوی پیش رو با او را بخوانید.

لطفا خود را معرفی کنید و مختصری درباره فعالیت‎های حرفه‎ای خودتان بگویید
ـ در سال ۱۹۹۰ کارم را در هتل “کنیسیگتون” لندن آغاز کردم و با توجه به تجربه ومهارتی که در صنعت هتلداری بدست آورده بودم درسال ۱۹۹۸ فعالیتم را با تاسیس “هتل پاشا “در لندن توسعه دادم. دراین هتل همواره تلاشم آن بوده که تا حد ممکن چارچوب‎ها و ویژگی‎های فرهنگی ترکیه و آداب و سنت‎های ترکی را در کلانشهری چون لندن مراعات کنیم و به آن وفادار بمانیم. هتل پاشا تا کنون به دلیل توسعه خدمات و افتتاح بخش‎هایی چون رستوران قرقیزی در لندن مورد توجه بسیار بوده و این خدمات را در زمینه‎های مختلف همانند ایجاد حمام به سبک ترکی ، ماساژ و روش‎های درمان و زیبایی به سبک ترکی و با استفاده از متخصصان و درمانگران در رشته‎های زیبایی توسعه و گسترش داده است. روش کاردر ارائه این خدمات، ترکیب و برآیندی از همه روش‎های مدرن و معتبر علمی و روش های سنتی بوده است.

طبق تجربه شما، چه تفاوت و شباهت‎هایی میان هتلداری در ترکیه و اروپا به عنوان یک کشور توسعه یافته وجود دارد؟
ـ صنعت هتلداری به معنای واقعی کلمه از دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته و مفهوم کنونی خود را بدست آورده است. تاریخ و پیشینه هتل‎های امروزی که در ترکیه فعالیت دارند، به قرن ۱۰ میلادی ودوران سلجوقیان بازمی‎گردد که کاروانسراها به مسافران خدمات اقامتی ارائه می‎کردند. از آن دوران تاکنون مردم سعی در ارائه خدمات اقامتگاهی مختلف وتامین انواع امکانات مورد نیاز به تاجران و مسافران همانند ارائه اصطبل و تسهیلات برای نگهداری از اسب‎ها و چارپایان داشته‎اند. درقرن‎های بعدی یعنی در دوران عثمانی نیز استفاده از این بناها یعنی کاروانسراها، در بخش‎های مختلف آناتولی ادامه داشت. از آن دوران تا کنون کاروانسراها به عنوان نخستین شکل از هتل‎های کنونی شناخته شده‎اند. مراکز اقامتگاهی که با هدف توسعه و تامین همکاری‎های تجاری و اجتماعی و حمایت از این فعالیت‎ها در آناتولی ساخته می‎شدند. اما در اروپا و بریتانیا ساخت و استفاده از اقامتگاه‎هایی مشابه با کاروانسراها از قرن پنجم میلادی به بعد رواج یافته است.
امروزه ارائه خدمات اقامتگاهی به شکل هتل‎های تخصصی ویژه با ارائه خدمات و کالاهای لوکس به مسافران به شکل امروزی آن در ترکیه نیز محبوبیت و رواج یافته است. به هرحال تمام هتل‎های تخصصی همچنان به دلیل ارائه انواع خدماتی که در زمینه‎های مختلف از تفریح وسرگرمی گرفته تا تهیه غذا، درجه بندی می‎شوند. در میان دیگر گونه‎های هتلداری که درسراسر جهان محبوبیت دارند، امروزه design hotels یا انواع هتل‎های طراحی شده رواج ومحبوبیت یافته‎اند که براساس فرهنگ‎های بومی ، ویژگی‎های فرهنگی و طبیعی، نوع، هدف و نحوه ارائه خدمات هتلداری، یا هتل‎های طراحی شده براساس سبک‎های زندگی، هنری ویا هتل آپارتمان‎ها و هتل‎های شیک و مدروز،طراحی شده و به مخاطبان و مشتریان خاص خود خدمات اقامتگاهی عرضه می‌کنند.

چه فاکتورها و پیش نیازهایی در تداوم کاریک هتل نقش موثر دارند؟ فعالیت در چارچوب‎های استاندارد یا کار کردن در یک فضای رقابتی؟
ـ مهم‎ترین اصل درکار ما تامین نیاز مشتریان عادی و معمولی از طریق همان فعالیت‎های عادی و متدا ول درجهت تداوم خدمات ارائه شده و مورد نیاز مسافران عادی است. ما معقتدیم که باید کاراکتر و ویژگی‎های یک هتل را در تامین نیازهای جاری مشتریان خود حفظ کنیم . برای من شخصا رقابت کردن براساس مفهوم هتلداری با کاراکترهای منحصربفرد بسیار دشوار است. با این حال اولویت اصلی ما همکاری و فعالیت با یک تیم قوی وپویا و ادامه سرویس دهی گرم و دلپذیر به مشتریان است.

در میدان رقابت دراین حوزه، آیا می‎توان استانداردهای مشخصی برای هتل‎ها ارائه کرد؟
ـ درحال حاضر معیارهای بنیادین و مشخصی هست که همه هتل‎ها ملزم به رعایت آن‎ها هستند. تامین وارائه خدمات اولیه به مهمانان هتل، همانند تامین آب گرم ، کافی شاپ و تسیهلات مرتبط با آن، دسترسی به تلوزیون و اینترنت ومانند آن درکنار خدمات افزوده‎ای که در سرویس دهی هتل‎ها سهم و نقش مهمی دارند، همه از این موارد به شمار می روند. اما درهتل ما سعی بر تامین اتاق‎های کافی با تسهیلات و خدمات کامل (مانند لوازم بهداشت شخصی در حمام‎ها ،وسایل یک بار مصرف بهداشتی در وسایل خواب رختخواب‎ها وتامین وتعویض روزانه هوله‎ها و…) ارائه بوروشورهای مناسب در قسمت پذیرش هتل، برای معرفی هتل‌ها، جاذبه‎های دیدنی و تسهیلات مسافرتی درکشور برای مسافران خارجی است.

نقش هتل‌ها در یک تجربه سفروگردشگری چیست و چگونه می تواند دلیلی برای سفر دوباره یک گردشگر و تشویق او به بازدید واقامت دوباره باشد؟
ـ درمورد هتل پاشا ما مشتریان خود را مهمان تلقی نمی‎کنیم و هتل نیز از نظر ما صرفا یک کار یا مکان تجاری نیست . ما خود را مدیریک فعالیت تجاری نمی‎دانیم بلکه میزبانی تلقی می‎کنیم که درخانه مان به روی مهمانان همیشه باز است. موثرترین و دلپذیرترین بخش از فعالیت هتلداری و فعالیت دراین نوع تجارت، همان خوشامدگویی و مهمان نوازی آن است.

از نظر شما بهترین روش تبلیغات در صنعت هتلداری چیست؟ تبلیغات در رسانه‎های گروهی یا تجربه وخاطرات خوب مسافران از دوران اقامتشان در یک هتل، کدامیک موثرتراست؟
ـ مسلم است که تمامی روش‎های تبلیغاتی سهمی درخور در کار وصنعت هتلداری دارند. به هرحال تبلیغ با کلام یک مهمان یکی از موثرترین تبلیغات است. دراینجا باید بازهم بر اهمیت کارتیمی مداوم و دوستانه تاکید کنم. ۲۵ درصد از کار تبلیغاتی ما توسط آژانس‎های وابسته به خودمان انجام می‎شود. ۲۵ درصد دیگر توسط وب سایت هتل که مرتبا به روز می‎شود و بقیه فعالیت‎های تبلیغاتی ما همان تبلیغ کلامی است که توسط میهمانان ما صورت می‎گیرد. ما به تاثیر نحوه نگرش مان به میهمانانمان آگاهیم و این نگرش ثمره خود را در پایان سومین سال شکل گیری این هتل، بار داده است.

باتوجه به روش‎های نوین هتلداری از یک سو وبرخی گرایش‎ها به هتل‎های قدیمی ، آینده هتل‎های مدرن و هتل‌های به سبک تاریخی و قدیمی را چه طور می‎بینید؟
ـ تحول در صنعت هتلداری بشدت به نیازهای جاری وابسته است و ما معتقدیم که هر هتل که بتواند نیازهای دوران کنونی را تامین کند می‌تواند درحال و آینده دوام بیاورد. ما ناگزیریم که درعین حال که به صنعت هتلداری وروش‎ها ورویکردهای روزاحترام می‎گذاریم به همان اندازه نیازهای روز را نیز برآورده کنیم. ما ناگزیریم که سرویس دهی گرم و دوستانه را با تامین شرایط درحد نزدیک به اقامت در خانه را به طور مساوی، برای میهمانان خود فراهم کنیم.

روش یا توصیه شما برای جذب مردم ومسافران به هتل های فرهنگی و تاریخی چیست؟
ـ بهترین راه استفاده از طرح‌های شخصی با مفاهیمی منحصر به فرد و متفاوت از دنیای مدرن روزمره وزندگی تکراری ما می‎تواند فضایی راحت و دلپذیر برای مهمانان فراهم کند. به عنوان نمونه ما دررستوران هتل، با طراحی میزها و صندلی‎های چوبی و دیوان‎هایی به سبک قدیمی درکنار میز و صندلی‎هایی به سبک مدرن، برای صرف قهوه ودیگر نوشیدنی‎ها، به مهمانان خود ، درباره نشستن مهمانان بر روی زمین کمی احتیاط کرده ایم. با این کار همه چیز بسته به نیاز و انتخاب میهمان است که کدام را ترجیح دهد. هدف ما معرفی سنت‎ها و روش‎های زندگی و آشپزی سنتی کشورمان به مهمانان خارجی است و می‎کوشیم این هدف را با جلب توجه مهمانان مان به ویژگی‎های فرهنگی که در هیچ جای دیگر از این کشور، قابل دسترسی و تجربه نیست، محقق کنیم.

وسوال آخر این که درباره ایران چه می‌دانید و درباره صنعت گردشگری و هتلداری ایران چه نظری دارید؟
ـ شاید قدری آزرده شوید اگر بگویم که چیز زیادی نمی‎دانم. علتش هم شاید این باشد که شما خودتان به قدر کافی درمعرفی و شناسایی صنعت هتلداری خودتان کارنمی‌کنید. بنابراین من فکر می‌کنم تنها زمانی که دراین بخش تلاش کنید، موفق خواهید بود. و دراین صورت ما هم درباره هتل‎های شما آگاهی بیشتری بدست خواهیم آورد؛ من شخصا منتظرم که چنین شود!
اگر کشوری بخواهد که در صنعت گردشگری جایگاه درخوری داشته باشد، مراعات و تمرکزبر برخی ارزش‌ها و تصمیمات مشخص عناصر مهم آن است. برخی کشورها که بر برخی ارزش‎های محافظه کارانه، تمرکزدارند، ناگزیرند که درباره توسعه خدمات و سرویس دهی خود به مسافران، به روشنی تصمیم بگیرند. به طور مشخص باید بگویم برخی توقعات مهمان یا مسافر خارجی شاید با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد ؛ به عنوان نمونه کشور تایلند دارای توریسم جنسی است، برخی کشورهای دیگر نیزامکانات قمارو مانند آن را به راحتی برای گردشگران خود تامین می‎کنند و مثلا گاه در کنار گردشگری ورزشی، امکانات قمار را نیز به مسافران می‎دهند. روشن است که این گونه فعالیت‎ها در فرهنگ ما مردود است.
اگر معتقدیم که این قبیل از خدمات در فرهنگ ما غیر قابل پذیرش است، دراین صورت باید نوع گردشگری خودمان را که قرار است توسعه یابد و قصد داریم بنیاد کار و تجارت ما ن را شکل دهد، به طور مشخص وروشن تعریف کنیم ؛ به عنوان نمونه نوعی گردشگری علمی با ایجاد پارک‎ها یا تم پارک‎های فناوری و مراکز ای تی (تکنوپارک) یا گردشگری همایش‎ها که با برگزاری کنفرانس‎های آموزشی و پژوهشی پیرامون مسائل روز جهانی ، نوع مناسبی است که می‎تواند طیف وسیع و متنوعی از متخصصان را از سراسر جهان به کشورجذب کند. یا گردشگری مذهبی و مانند آن که می‎تواند نقطه تمرکز فعالیت‎ها و توسعه کسب و کارما در صنعت گردشگری‎مان باشد. اگرمن یک ایرانی بودم ، بیش از هرچیز تمرکز و همتم را بر ایجاد پارک‎های علمی وفناوری یا تکنوپارک‎ها می گذاشتم تا زمینه‎ای برای جذب متخصصان فراهم کند. . البته این تنها یک ایده صرف است که به ذهنم خطور کرد. من معتقدم که ایران کشوری است با امکانات درخور هم از نظر نیروی انسانی ماهر و هم از نظر امکانات مالی. اما در توسعه این صنعت، قبل از هرچیز باید به طور دقیق، روشن شود که واقعا چه می‎خواهیم وچه هدف‎هایی داریم و نیز برایمان کاملا مشخص باشد که چگونه می‎خواهیم به آن هدف‎ها برسیم. ما می‎توانیم با ایجاد وطرح ایده‎های متفاوت و خلاقانه درکنارپاسداری از ارزش‎های فرهنگی خودمان، درزمینه صنعت هتلداری هم کار و فعالیت کنیم. کلام آخر این که دوست دارم بگویم هرگام موفقیت آمیزی که کشور دوست و برادرما ایران دراین زمینه بردارد، مایه خرسندی و خوشحالی من است.
میترااسدنیا – خبرگزاری میراث فرهنگی
IMAGE635283145856297053 تکنوپارک‎ ایجاد کنید و گردشگری همایش را توسعه دهید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *