تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ – با توجه به ارزشهای فرهنگی درکشوری چون ایران، برای توسعه گردشگری با هدف گذاری دقیق و برنامه ریزی مشخص میتوان با تمرکز بر توریسم علمی، ایجاد تم پارکهای فناوری و توریسم همایش وکنفرانس، انبوهی از متخصصان و گردشگران فرهنگی را از سراسر جهان به ایران جذب کرد. مصطفی لونت اکسوی، یک هتدار ترک که یک هتل در ترکیه و یک هتل سنتی ترکی در لندن را اداره میکند در گفتوگوی اختصاص با CHN پیشنهاداتی را برای توسعه گردشگری درایران ارائه کرد.
خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه گردشگری _ مصطفی لونت اکسوی، یک هتدار ترک یک هتل در ترکیه و یک هتل سنتی ترکی در لندن را اداره میکند در گفتوگوی اختصاص با CHN پیشنهاداتی را برای توسعه گردشگری درایران ارائه کرد. گفت وگوی پیش رو با او را بخوانید.
لطفا خود را معرفی کنید و مختصری درباره فعالیتهای حرفهای خودتان بگویید
ـ در سال ۱۹۹۰ کارم را در هتل “کنیسیگتون” لندن آغاز کردم و با توجه به تجربه ومهارتی که در صنعت هتلداری بدست آورده بودم درسال ۱۹۹۸ فعالیتم را با تاسیس “هتل پاشا “در لندن توسعه دادم. دراین هتل همواره تلاشم آن بوده که تا حد ممکن چارچوبها و ویژگیهای فرهنگی ترکیه و آداب و سنتهای ترکی را در کلانشهری چون لندن مراعات کنیم و به آن وفادار بمانیم. هتل پاشا تا کنون به دلیل توسعه خدمات و افتتاح بخشهایی چون رستوران قرقیزی در لندن مورد توجه بسیار بوده و این خدمات را در زمینههای مختلف همانند ایجاد حمام به سبک ترکی ، ماساژ و روشهای درمان و زیبایی به سبک ترکی و با استفاده از متخصصان و درمانگران در رشتههای زیبایی توسعه و گسترش داده است. روش کاردر ارائه این خدمات، ترکیب و برآیندی از همه روشهای مدرن و معتبر علمی و روش های سنتی بوده است.
طبق تجربه شما، چه تفاوت و شباهتهایی میان هتلداری در ترکیه و اروپا به عنوان یک کشور توسعه یافته وجود دارد؟
ـ صنعت هتلداری به معنای واقعی کلمه از دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته و مفهوم کنونی خود را بدست آورده است. تاریخ و پیشینه هتلهای امروزی که در ترکیه فعالیت دارند، به قرن ۱۰ میلادی ودوران سلجوقیان بازمیگردد که کاروانسراها به مسافران خدمات اقامتی ارائه میکردند. از آن دوران تاکنون مردم سعی در ارائه خدمات اقامتگاهی مختلف وتامین انواع امکانات مورد نیاز به تاجران و مسافران همانند ارائه اصطبل و تسهیلات برای نگهداری از اسبها و چارپایان داشتهاند. درقرنهای بعدی یعنی در دوران عثمانی نیز استفاده از این بناها یعنی کاروانسراها، در بخشهای مختلف آناتولی ادامه داشت. از آن دوران تا کنون کاروانسراها به عنوان نخستین شکل از هتلهای کنونی شناخته شدهاند. مراکز اقامتگاهی که با هدف توسعه و تامین همکاریهای تجاری و اجتماعی و حمایت از این فعالیتها در آناتولی ساخته میشدند. اما در اروپا و بریتانیا ساخت و استفاده از اقامتگاههایی مشابه با کاروانسراها از قرن پنجم میلادی به بعد رواج یافته است.
امروزه ارائه خدمات اقامتگاهی به شکل هتلهای تخصصی ویژه با ارائه خدمات و کالاهای لوکس به مسافران به شکل امروزی آن در ترکیه نیز محبوبیت و رواج یافته است. به هرحال تمام هتلهای تخصصی همچنان به دلیل ارائه انواع خدماتی که در زمینههای مختلف از تفریح وسرگرمی گرفته تا تهیه غذا، درجه بندی میشوند. در میان دیگر گونههای هتلداری که درسراسر جهان محبوبیت دارند، امروزه design hotels یا انواع هتلهای طراحی شده رواج ومحبوبیت یافتهاند که براساس فرهنگهای بومی ، ویژگیهای فرهنگی و طبیعی، نوع، هدف و نحوه ارائه خدمات هتلداری، یا هتلهای طراحی شده براساس سبکهای زندگی، هنری ویا هتل آپارتمانها و هتلهای شیک و مدروز،طراحی شده و به مخاطبان و مشتریان خاص خود خدمات اقامتگاهی عرضه میکنند.
چه فاکتورها و پیش نیازهایی در تداوم کاریک هتل نقش موثر دارند؟ فعالیت در چارچوبهای استاندارد یا کار کردن در یک فضای رقابتی؟
ـ مهمترین اصل درکار ما تامین نیاز مشتریان عادی و معمولی از طریق همان فعالیتهای عادی و متدا ول درجهت تداوم خدمات ارائه شده و مورد نیاز مسافران عادی است. ما معقتدیم که باید کاراکتر و ویژگیهای یک هتل را در تامین نیازهای جاری مشتریان خود حفظ کنیم . برای من شخصا رقابت کردن براساس مفهوم هتلداری با کاراکترهای منحصربفرد بسیار دشوار است. با این حال اولویت اصلی ما همکاری و فعالیت با یک تیم قوی وپویا و ادامه سرویس دهی گرم و دلپذیر به مشتریان است.
در میدان رقابت دراین حوزه، آیا میتوان استانداردهای مشخصی برای هتلها ارائه کرد؟
ـ درحال حاضر معیارهای بنیادین و مشخصی هست که همه هتلها ملزم به رعایت آنها هستند. تامین وارائه خدمات اولیه به مهمانان هتل، همانند تامین آب گرم ، کافی شاپ و تسیهلات مرتبط با آن، دسترسی به تلوزیون و اینترنت ومانند آن درکنار خدمات افزودهای که در سرویس دهی هتلها سهم و نقش مهمی دارند، همه از این موارد به شمار می روند. اما درهتل ما سعی بر تامین اتاقهای کافی با تسهیلات و خدمات کامل (مانند لوازم بهداشت شخصی در حمامها ،وسایل یک بار مصرف بهداشتی در وسایل خواب رختخوابها وتامین وتعویض روزانه هولهها و…) ارائه بوروشورهای مناسب در قسمت پذیرش هتل، برای معرفی هتلها، جاذبههای دیدنی و تسهیلات مسافرتی درکشور برای مسافران خارجی است.
نقش هتلها در یک تجربه سفروگردشگری چیست و چگونه می تواند دلیلی برای سفر دوباره یک گردشگر و تشویق او به بازدید واقامت دوباره باشد؟
ـ درمورد هتل پاشا ما مشتریان خود را مهمان تلقی نمیکنیم و هتل نیز از نظر ما صرفا یک کار یا مکان تجاری نیست . ما خود را مدیریک فعالیت تجاری نمیدانیم بلکه میزبانی تلقی میکنیم که درخانه مان به روی مهمانان همیشه باز است. موثرترین و دلپذیرترین بخش از فعالیت هتلداری و فعالیت دراین نوع تجارت، همان خوشامدگویی و مهمان نوازی آن است.
از نظر شما بهترین روش تبلیغات در صنعت هتلداری چیست؟ تبلیغات در رسانههای گروهی یا تجربه وخاطرات خوب مسافران از دوران اقامتشان در یک هتل، کدامیک موثرتراست؟
ـ مسلم است که تمامی روشهای تبلیغاتی سهمی درخور در کار وصنعت هتلداری دارند. به هرحال تبلیغ با کلام یک مهمان یکی از موثرترین تبلیغات است. دراینجا باید بازهم بر اهمیت کارتیمی مداوم و دوستانه تاکید کنم. ۲۵ درصد از کار تبلیغاتی ما توسط آژانسهای وابسته به خودمان انجام میشود. ۲۵ درصد دیگر توسط وب سایت هتل که مرتبا به روز میشود و بقیه فعالیتهای تبلیغاتی ما همان تبلیغ کلامی است که توسط میهمانان ما صورت میگیرد. ما به تاثیر نحوه نگرش مان به میهمانانمان آگاهیم و این نگرش ثمره خود را در پایان سومین سال شکل گیری این هتل، بار داده است.
باتوجه به روشهای نوین هتلداری از یک سو وبرخی گرایشها به هتلهای قدیمی ، آینده هتلهای مدرن و هتلهای به سبک تاریخی و قدیمی را چه طور میبینید؟
ـ تحول در صنعت هتلداری بشدت به نیازهای جاری وابسته است و ما معتقدیم که هر هتل که بتواند نیازهای دوران کنونی را تامین کند میتواند درحال و آینده دوام بیاورد. ما ناگزیریم که درعین حال که به صنعت هتلداری وروشها ورویکردهای روزاحترام میگذاریم به همان اندازه نیازهای روز را نیز برآورده کنیم. ما ناگزیریم که سرویس دهی گرم و دوستانه را با تامین شرایط درحد نزدیک به اقامت در خانه را به طور مساوی، برای میهمانان خود فراهم کنیم.
روش یا توصیه شما برای جذب مردم ومسافران به هتل های فرهنگی و تاریخی چیست؟
ـ بهترین راه استفاده از طرحهای شخصی با مفاهیمی منحصر به فرد و متفاوت از دنیای مدرن روزمره وزندگی تکراری ما میتواند فضایی راحت و دلپذیر برای مهمانان فراهم کند. به عنوان نمونه ما دررستوران هتل، با طراحی میزها و صندلیهای چوبی و دیوانهایی به سبک قدیمی درکنار میز و صندلیهایی به سبک مدرن، برای صرف قهوه ودیگر نوشیدنیها، به مهمانان خود ، درباره نشستن مهمانان بر روی زمین کمی احتیاط کرده ایم. با این کار همه چیز بسته به نیاز و انتخاب میهمان است که کدام را ترجیح دهد. هدف ما معرفی سنتها و روشهای زندگی و آشپزی سنتی کشورمان به مهمانان خارجی است و میکوشیم این هدف را با جلب توجه مهمانان مان به ویژگیهای فرهنگی که در هیچ جای دیگر از این کشور، قابل دسترسی و تجربه نیست، محقق کنیم.
وسوال آخر این که درباره ایران چه میدانید و درباره صنعت گردشگری و هتلداری ایران چه نظری دارید؟
ـ شاید قدری آزرده شوید اگر بگویم که چیز زیادی نمیدانم. علتش هم شاید این باشد که شما خودتان به قدر کافی درمعرفی و شناسایی صنعت هتلداری خودتان کارنمیکنید. بنابراین من فکر میکنم تنها زمانی که دراین بخش تلاش کنید، موفق خواهید بود. و دراین صورت ما هم درباره هتلهای شما آگاهی بیشتری بدست خواهیم آورد؛ من شخصا منتظرم که چنین شود!
اگر کشوری بخواهد که در صنعت گردشگری جایگاه درخوری داشته باشد، مراعات و تمرکزبر برخی ارزشها و تصمیمات مشخص عناصر مهم آن است. برخی کشورها که بر برخی ارزشهای محافظه کارانه، تمرکزدارند، ناگزیرند که درباره توسعه خدمات و سرویس دهی خود به مسافران، به روشنی تصمیم بگیرند. به طور مشخص باید بگویم برخی توقعات مهمان یا مسافر خارجی شاید با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد ؛ به عنوان نمونه کشور تایلند دارای توریسم جنسی است، برخی کشورهای دیگر نیزامکانات قمارو مانند آن را به راحتی برای گردشگران خود تامین میکنند و مثلا گاه در کنار گردشگری ورزشی، امکانات قمار را نیز به مسافران میدهند. روشن است که این گونه فعالیتها در فرهنگ ما مردود است.
اگر معتقدیم که این قبیل از خدمات در فرهنگ ما غیر قابل پذیرش است، دراین صورت باید نوع گردشگری خودمان را که قرار است توسعه یابد و قصد داریم بنیاد کار و تجارت ما ن را شکل دهد، به طور مشخص وروشن تعریف کنیم ؛ به عنوان نمونه نوعی گردشگری علمی با ایجاد پارکها یا تم پارکهای فناوری و مراکز ای تی (تکنوپارک) یا گردشگری همایشها که با برگزاری کنفرانسهای آموزشی و پژوهشی پیرامون مسائل روز جهانی ، نوع مناسبی است که میتواند طیف وسیع و متنوعی از متخصصان را از سراسر جهان به کشورجذب کند. یا گردشگری مذهبی و مانند آن که میتواند نقطه تمرکز فعالیتها و توسعه کسب و کارما در صنعت گردشگریمان باشد. اگرمن یک ایرانی بودم ، بیش از هرچیز تمرکز و همتم را بر ایجاد پارکهای علمی وفناوری یا تکنوپارکها می گذاشتم تا زمینهای برای جذب متخصصان فراهم کند. . البته این تنها یک ایده صرف است که به ذهنم خطور کرد. من معتقدم که ایران کشوری است با امکانات درخور هم از نظر نیروی انسانی ماهر و هم از نظر امکانات مالی. اما در توسعه این صنعت، قبل از هرچیز باید به طور دقیق، روشن شود که واقعا چه میخواهیم وچه هدفهایی داریم و نیز برایمان کاملا مشخص باشد که چگونه میخواهیم به آن هدفها برسیم. ما میتوانیم با ایجاد وطرح ایدههای متفاوت و خلاقانه درکنارپاسداری از ارزشهای فرهنگی خودمان، درزمینه صنعت هتلداری هم کار و فعالیت کنیم. کلام آخر این که دوست دارم بگویم هرگام موفقیت آمیزی که کشور دوست و برادرما ایران دراین زمینه بردارد، مایه خرسندی و خوشحالی من است.
میترااسدنیا – خبرگزاری میراث فرهنگی
نظر کاربران :
هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.