رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۳۹۷

توضیح شهرداری اصفهان درباره وضعیت بازسازی خیابان چهارباغ

لینک این مطلب کپی شد!

به دنبال انتشار خبر «تخریب چهارباغ به قیمت برگزاری یک جشنواره!» در ایسنا، شهرداری اصفهان در نامه‌ای، نسبت به برخی از موارد مطرح شده در این گزارش، توضیح‌هایی ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا، در این توضیح آمده است: «۱-مدیریت شهری اصفهان در این دوره با دغدغه ویژه‌ای که در خصوص پاسداری از میراث فرهنگی-تاریخی شهر دارد، به چهارباغ و پروژه‌های مربوط به آن نیز با نگاهی ویژه می‌نگرد. از این رو برای اولین بار در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته، با تعریف عنوان مدیر پروژه چهارباغ عباسی، تلاش کرد مهم‌ترین خیابان تاریخی و هویتی اصفهان را با برنامه و اهداف عملکردی خاص خود در نظر گیرد چرا که بر این باور است که چهار باغ یک خیابان از یک منطقه شهری نیست که مانند دیگر خیابان‌ها صرفا در محدوده شهردار منطقه تعریف شود بلکه یک هویت بسیار مهم تاریخی است که به مدیریتی ویژه نیاز دارد که این مهم در پروژه فوق تحقق یافته است. در کنار این مهم، در اولویت‌های بودجه‌ای کمیسیون فرهنگی شورای شهر و شهردار محترم نیز چهارباغ یک اولویت دیده شد.

۲-در لید مطلب «تخریب چهارباغ به قیمت برگزاری یک جشنواره» علت بخشی از دگرگونی‌های چهارباغ «خاکبرداری عملیات مترو در سال‌های گذشته» ذکر شده است. به مصداق همین موضوع، پروژه عمرانی که امروز چهارباغ در پیش رو دارد، پروژه‌ای برای التیام بخشیدن به دردهایی است که ممکن است در گذشته به این خیابان وارد شده باشد و این موارد ارتباطی با مدیریت جدید شهری ندارد.

۳-پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ اگرچه براساس زمان‌بندی به پیش می‌رود اما تمرکز و کیفیت، اصل اساسی در اجرای اصولی آن است. وقتی شهردار اصفهان بنا بر تذکر منطقی و تخصصی یک عضو شورای شهر ساعت ۶ صبح به این پروژه سرکشی و در طول ماه چندین بار به بررسی میدانی پروژه می‌پردازد یا در تمامی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای داخلی یا اجلاس جهانی از اهمیت این پروژه، سخن به میان می‌آورد نمی‌توان گفت که تأکید تنها بر قید زمانی اجرای این پروژه بوده است. طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ با ظرافت و حساسیت لازم در حال انجام است. این حساسیت به ویژه در بخش اجرای مبلمان شهری، بدنه‌سازی و آبراه‌ میانی لحاظ شده که این بخش‌ها اتفاقا در مهرماه و پس از پایان جشنواره کودک به اتمام خواهد رسید. بنابراین جشنواره کودک، قید زمانی در اجرای این پروژه اعمال نکرده و به یقین کیفیت اجرای این پروژه به ویژه در بخش میانی بسیار حائز اهمیت است. چرا که هدف نهایی، تداعی گذشته چهارباغ برای شهروندان و گردشگران است.

۴-نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و تیم باستان‌شناسی، حضور مستمر و نظارت کاملی در اجرای این پروژه دارند. از این رو هیچ تغییری در کدهای تاریخی این خیابان صورت نمی‌گیرد. تمامی طرح‌ها و برنامه‌ها با هماهنگی کامل سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است و حتی مسوولان کشوری این حوزه نیز به صورت مرتب در حال رصد این پروژه هستند. به عنوان مثال به دلیل فرسوده بودن شبکه تأسیساتی به ویژه در محور میانی، ضرورت انجام اصلاحات تأسیساتی برای جلوگیری از نشت و ایجاد بحران، احساس می‌شد که این اقدام با هماهنگی کامل سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفت. تیم‌های تخصصی متشکل از کارشناسان فنی، میراث فرهنگی و باستان‌شناسان هر هفته جلسات مستمر و منظمی در خصوص اجرای هر چه بهتر این پروژه تشکیل می‌دهند که جزیی‌ترین مسایل و آخرین وضعیت، در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۵- پروژه پیاده راه‌سازی چهارباغ، طرحی در راستای حفظ هویت چهارباغ و احیای آن است نه در جهت تخریب آن. به طور قطع اگرچه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، رویدادی بسیار مهم است اما به طور مشخص، حفظ هویت چهارباغ در اولویت قرار دارد.

۶- تیتر مطلب «تخریب چهارباغ به قیمت برگزاری یک جشنواره» برداشت از فحوای سخنان کارشناس و نتیجه‌گیری مستقیم نگارنده است نه چیزی که به صراحت در متن ذکر یا نقل قول شده باشد که به معنای عدم تطابق تیتر و محتوا بوده است. به کار بردن کلمه تخریب در عنوان این مطلب، بار معنایی منفی و متفاوتی دارد که در خصوص پروژه‌ای که با دقت و نگاه مثبت مدیریت شهری شکل گرفته، عنوان منصفانه‌ای نیست. چهارباغ تخریب نشده بلکه در حال احیا است.

۷-در خصوص وضعیت درختان این خیابان نیز به اطلاع می‌رساند درختان چهارباغ سال‌ها پیش و در زمان مدیریت اسبق شهر اصفهان در چند مرحله قطع شده‌اند و امروز شهروندان در غیاب حفاظ کارگاه‌های مترو که به تازگی برداشته شده‌اند، جای خالی آن‌ها را احساس می‌کنند. اما در اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ، تلاش شده این اقدام غلط با جایگزین کردن درختان چند ساله از گونه‌هایی همخوان با درختان فعلی چهارباغ، (نه جایگزین کردن نهال) اصلاح گردد. به جد می‌توان گفت در دوره جدید مدیریت شهری حتی یک درخت نیز قطع نشده و با توجه به حساسیت اجرای پروژه پیاده‌راه سازی چهارباغ، یک کارشناس ناظر از سازمان پارک‌ها و فضای سبز به صورت مستمر در پروژه حضور دارد تا از هر گونه آسیب به درختان جلوگیری کند.»

منبع: ایسنا

charbagh توضیح شهرداری اصفهان درباره وضعیت بازسازی خیابان چهارباغ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *