جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان  در استان ایلام می باشد . شهرستان سیروان در استان ایلام با برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی، جاذبه های طبیعی زیبا و تنوع اقلیمی و داشتن کوه و جنگل، یکی از قطب های مهم گردشگری استان ایلام و حتی غرب کشور است که درهمه ایام به ویژه تعطیلات نوروزی پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از داخل و خارج ایران است. تنگ سازبِن که در شمال روستای ورگچ از توابع این شهرستان به عنوان نگین گردشگری سیروان شناخته شده است، در ایام عید نوروز پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار ایران است.

تنگ سازبن تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

تنگ سازبِن از مناطق دیدنی سیروان است که در موقعیت جغرافیایی N 33 34 E 46 51 در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان واقع شده و به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است. بر دیوارهای تنگ و عرض رودخانه در دل کوه آثار تاریخی و باورهایی اساطیری رخنه کرده است که بر جذابیت ویژه این منطقه می افزاید. به جز راه های سخت گذر تنها راه ورود به تنگ سازبن استفاده از قایق است که بر جذابیت سفر می افزاید.

شهر لومار مرکز سیروان که در شمال شرق استان ایلام و در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد، یکی از حاصلخیزترین مناطق این استان است. از عواملی که به حاصلخیزی این منطقه کمک کرده عبور رودخانه سیمره از شرق این منطقه‌ است که در تمام فصول سال دارای آب فراوان است. این منطقه در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق استان تبدیل می ‌شود.

تنگ سازبن1 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

رود سیمره که مرز ایلام واستان لرستان است، در این منطقه نیز جریان دارد. وقتی بر خلاف جریان آب با قایق به سمت بالادست تنگ حرکت کنید کوه های سمت راست متعلق به خاک لرستان و سمت چپ متعلق به استان ایلام است. تنگه سازبن زیبای گمشده در منطقه سیروان است که با طبیعت بدیع و دل انگیز خود نگاه هر گردشگری را بخود می کشاند. منطقه سیروان به خاطر داشتن اماکن مذهبی، آثار منحصر به فرد تاریخی و جاذبه های طبیعی، برای جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است.از عواملی که به حاصلخیزی این منطقه کمک کرده عبور رودخانه سیمره از شرق این منطقه‌است که در تمام فصول سال دارای ابفراوانی استاین منطقه در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق استان تبدیل می‌شود ودر این فصل پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.

تنگ سازبن2 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

قلعه سازبن

قلعه بسیار زیبای سازبن بر روی تیغه ورودی تنگ سازبن و درقسمت شرقی شهر لومار قرار دارد که یکی از آثار به ثبت رسیده ملی است. موقعیت، جنس مصالح بکار رفته و همچنین شکل قلعه نشانگر آن است که از مراکز نظامی و تفریحی شاهان ساسانی بوده که با وجود شکارگاه های بکر و طبیعت چشم نواز بعنوان دیده بان شهر کوچکی مطرح بوده که در درب ورودی تنگ وجود داشته است. آثاری از دیوارها، ستون ها و … این قلعه همچنان باقی است؛ این قلعه تاریخی با توجه به موقعیت جغرافیایی و مکان ساخت آن یکی از قلعه های منحصر به فرد می باشد.

نحوه دسترسی به تنگ سازبن

برای ورود به داخل دره نیازمند به قایق هستید. بهترین فصل بازدید از این منطقه نیز فصل بهار است. مسیر ۱۰۰ کیلومتری ایلام تا لومار را طی کنید، بعد از شهرستان لومار حدود ۲ کیلومتر مسیر تنگ و سپس شیب تند مسیر قلعه تا بلندیهای چرمین را در پیش بگیرید. مسیر صد کیلومتری ایلام تا لومار در بهار سیار زیبا و دیدنی است. بعد از شهرستان لومار حدود دو کیلومتر بر روی تپه ای تاریخی مرقد امام زاده سید علی قرار دارد که محل مناسبی برای گردشگران و زوار می باشد. گردشگران معمولا در این محل تجمع نموده بعد از هماهنگی لازم مسیر تنگ و سپس شیب تند مسیر قلعه تا بلندیهای چرمین را طی می کنند. در مسیر صعود آثار باقیمانده از دوره ساسانی نیز دیده می شود. منطقه جنگلی چرمین نیز در مسیر محل مناسبی برای استراحت است.

تنگ سازبن5 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

جاذبه های گردشگری منطقه

از مناطق دیدنی شیروان می توان به تنگ سازبن، تنگ شمشه، شهر تاریخی سیروان و سد سیمره نیز اشاره کرد.

تنگ سازبن3 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

سخنی با مسولین

تنگه‌ی توریستی سازبن اگر امکاناتی همچون قایق تفریحی موتوری و محل اسکان گردشگران داشته باشد می‌تواند یک جاذبه توریستی مهم در استان باشد البته هم‌اکنون به یکی از نقاط پربازدید در ایام سال تبدیل شده است.وجود دیوارها و باورهایی از عهد باستان بر دیوارهای تنگه و عرض رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که نگاه بیننده را به خود متحیر می‌سازد و به جز راه‌های سخت گذر تنها راه ورود به تنگه استفاده از قایق است که بر زیبایی‌های این مکان بکر و دیدنی افزوده است.
با ساده ترین امکانات و در چارچوب اجرای طرحی اقتصادی با توجه به ظرفیت های منطقه، دریاچه مصنوعی با سرمایه های اندک می توان ساخته که متاسفانه مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

با استفاده از ظرفیت آب منطقه می توان اقدام به راه اندازی طرحی توریستی و نوین کرد که در صورت راه اندازی کامل آن، زمینه اشتغال صدها خانوار به طور مستقیم و صدها خانوار به طورغیرمستقیم فراهم کرد.راه اندازی مجتمع های مختلف در کنار منطقه می تواند از مهاجرت دهها جوان بیکار منطقه به شهر جلوگیری کند و از آنان در این مجتمع قایقرانی بهره گیرد.

تنگ سازبن4 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

تنگ سازبن6 تنگ سازبن ، بهتشی دیدنی در سیروان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *