جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قبرستان آهنگران کارزان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۴۰۱

قبرستان آهنگران کارزان (زاغه) مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است. در روستای سراب کارزان از توابع شهرستان سیروان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.قبرستان (گورستان) آهنگران یک قبرستان خانوادگی در دو کیلومتری روستای سراب کارزان از توابع بخش کارزان مربوط به عصر آهن (۲۵۵۰ تا ۳۴۰۰ سال پیش) است. در این قبرستان نزدیک به ۱۰۰ قبر کشف شده است . در هر قبر یک خانواده به صورت دسته جمعی دفن شده اند.

قبرستان آهنگران کارزان 1 800x360 قبرستان آهنگران کارزان

سنگ قبر قبرستان آهنگران کارزان

سنگ قبرهای این قبرستان یک تکه و بسیار بزرگ است که هر سنگ قبر بین یک تا پنج تن وزن دارد. مشخص است که این سنگ ها از منطقه مجاور قبرستان تهیه شده اند. و به صورت خشکه چین (بدون ملات)، دایره وار و به شکل هرم روی هم قرار گر فته اند. سنگ گورها بدون حفر زمین بر روی سطح زمین چیده شده است، نحوه دفن در این گورستان به صورت نامنظم است. و با توجه به اعتقاد انسان های ساکن در زاگرس به عناصر طبیعی، تابش خورشید در نحوه قرار گیری اجساد اهمیت بسیار داشته. به این صورت که اگر فرد در زمان طلوع خورشید فوت می کرد به سمت شرق دفن می شد. در هنگام غروب به سمت غرب دفن می شده است.

بررسی ها نشان می دهد که این گورستان تاریخی بارها توسط حفاران غیر مجاز حفاری شده است. و اشیا داخل قبر ها به سرقت رفته است. قبرستان آهنگران یکی از آثار باستانی شاخص شهرستان سیروان با مرکزیت شهر لومار است. و د ر ایام نوروز می تواند بعنوان یکی از مناطق گردشگری میزبان گردشگران و مهمانان نوروزی باشد.

قبرستان آهنگران کارزان 2 قبرستان آهنگران کارزان

نحوه دسترسی

آدرس : استان ایلام,  شهر لومار، در روستای سراب كارزان از توابع شهرستان سیروان  این قبرستان واقع شده است.

قبرستان آهنگران کارزان 3 800x600 قبرستان آهنگران کارزان

قبرستان آهنگران کارزان قبرستان آهنگران کارزان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *