رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ بهمن ۱۳۹۲

تفاوت‌های الگوی گردشگری اسلامی و گردشگری معاصر

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۱۰ – یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در جهانگردی اسلامی باید فرهنگ و دین خود را تبلیغ کنیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی که ساخت آن وظیفه ما‌ست، برسیم.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، محمد هادی همایون روز گذشته (چهارشنبه) در نشست تخصصی گردشگری اسلامی و ارتباطات بین فرهنگی با اشاره به هزینه‌ها و درآمدهای جهانگردی اظهار کرد: سود جهانگردی حاصل تفریق درآمد آن از مجموع هزینه‌های جهانگردان و هزینه‌های جهانگردی است.

وی جهانگردی داخلی، ملی و خارجی را سه بعد جهانگردی برشمرد و گفت: باید هر سه بعد آن داخلی، ملی و بین‌المللی با هم رشد کند، در غیر این‌صورت‌ رشد نامتناسب می‌شود.

همایون به اقتصاد گردشگری اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد صنعت گردشگری رشد کند، باید به میزان دو به یک نسبت پذیرش توریست به ارسال توریست رشد کند، برای همین در دنیا می‌بینیم کشورهایی که بیشترین گردشگر را می‌پذیرند، بیشترین گردشگر را نیز می‌فرستند.

وی دو رویکرد مهم اقتصادی و فرهنگی را رویکردهای گردشگری برشمرد و تصریح کرد: گردش شغلی و چرخش سرمایه بخشی از ثمرات اقتصادی گردشگری است.

وی به رویکردهای گردشگری به عنوان فرهنگ، ماهیت و مانع اشاره کرد و گفت: جهانگرد در ایران باید خود را با فرهنگ ما تطبیق دهد. عمده مطالعات نشان می‌دهد جهانگردی با فرهنگ در ستیز است، چرا که به عنوان مثال وقتی یک سایت جهانگردی کشف و رونق می‌گیرد، مردم به سمت آن هجوم می‌آو‌رند و از امکانات آن استفاده می‌کنند و اهالی آن حوالی نیز مشاغل عادی خود را به مشاغل مرتبط با گردشگری تغییر می‌دهند و پس از مدتی آن مجموعه از رونق می‌افتد و مردم آن منطقه بیکار می‌شوند و مشکلات بعدی برای آنجا به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: باید الگویی را مطرح کنیم که علاوه بر حفظ فرهنگ درآمد خوبی نیز داشته باشد.

وی پیشینه تاریخی سفر و گردشگری را مورد بررسی قرار داد و گفت: در گذشته اساس سفر، فرهنگی بوده و اگر هم برای درآمدزایی انجام می‌شد‌، ‌ذات آن بر مبنای فرهنگ بوده است و از این رو اکثر نقاطی که مسلمانان با آنجا مراودات تجاری داشتند، پس از مدتی مسلمان شدند.

همایون ادامه داد: تعریف برگزیده جهانگردی حرکت انسان‌ها در زمین است که منجر به ارتباط میان فرهنگی مستقیم میان آنان ‌شود.

این استاد دانشگاه به بررسی و ارائه الگوی جهانگردی در جهان معاصر و تفاوت آن با الگوی جهانگردی در اسلام پرداخت و گفت: الگوی جهانگردی در جهان معاصر منجر به توسعه اقتصادی، اشاعه فرهنگ غربی و تثبیت سلطه جهانی است، اما در جهانگردی اسلامی با همان انگیزه‌های روانشناختی، اقتصادی، علمی و ارتباطی به عبادت، عبرت، امت و دعوت می‌رسیم.

وی به دو اصل کرامت و تسخیر در شناخت و تفاوت و تفضیل در ارتباط با مدل جهانگردی اسلامی اشاره کرد و گفت: در جهانگردی اسلامی باید فرهنگ و دین خود را تبلیغ کنیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی که ساخت آن وظیفه ما است برسیم.

همایون تاکید کرد: اگر روابط ما با یمن، مصر و بحرین بهتر از این بود شاید وضعیت کشورهای مسلمان امروز در موقعیت بهتری قرار می‌داشت.
32463 تفاوت‌های الگوی گردشگری اسلامی و گردشگری معاصر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *