جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تحصیل در کانادا

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ شهریور ۱۳۹۹

تحصیل در کانادا به دلیل هزینه‌ پایین زندگی و تحصیل در بین دانشجویان بین‌المللی به خصوص ایرانی‌ها طرفداران زیادی دارد. وضعیت مساعد برای پیدا کردن شغل مورد نظر و درآمدزایی مطلوب دانشجویان را مجاب می‌کند تا پس از تحصیل به فکر اقامت باشند. به همین خاطر در این مقاله اطلاعاتی جامع درباره‌ ویزای تحصیلی و اقامت پس از تحصیل در کانادا در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ویزای تحصیلی در کانادا

برای اینکه بتوانید در کانادا تحصیل کنید، بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج، باید برای دریافت ویزای تحصیلی یا دانشجویی کانادا اقدام کنید. ارائه بخشی از مدارک برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا اجباری و بخشی دیگر اختیاری است. توصیه ما به دانشجویان ایرانی این است که مدارک اختیاری را علی‌رغم اختیاری بودن ارائه دهند. افراد کمی بوده‌اند که بدون ارائه مدارک اختیاری مثل اسناد وابستگی به ایران (tie)، حساب بانکی و تنها با ارائه نامه فاند و نیز بدون ارائه سایر مدارک موجود در Letter of Explanation مثل استادی پلن (Study Plan)، موفق به دریافت ویزا شده‌اند. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی و تمایل زیاد دانشجویان ایرانی به مهاجرت، ارائه مدارک اختیاری به موضوعی حیاتی تبدیل شده است.

تحصیل در کانادا تحصیل در کانادا

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا

برای اینکه شانس دریافت ویزای تحصیلی خود را بالا ببرید، پیشنهاد می‌شود مدارک موجود در لیست پایین را تا جای ممکن ارائه دهید:
• فرم IMM1294E : فرم درخواست استادی پرمیت کانادا (اجازه تحصیل در کانادا)
• نامه پذیرش دانشگاه
• تصویر ویزاها و مهرهای پاسپورت فعلی و قبلی (در صورت وجود)
• نامه بورسیه، فاند یا هر نوع کمک مالی (در صورت وجود)
• گواهی حساب بانکی (تمکن مالی) متقاضی یا پشتیبان او
• فیش حقوقی، بیمه، حکم کارگزینی، جواز کسب، اجاره‌نامه، مدرک سرمایه‌گذاری یا هر نوع مدرکی دال بر درآمد جاری متقاضی یا پشتیبان مالی، همراه با ترجمه آن
• عکس دیجیتال با مشخصات مورد نیاز CIC
• فرم IMM5645E : فرم اطلاعات خانوادگی (Additional Family Information)
• فرم IMM5257b_1 : فرم درخواست اقامت موقت کانادا (Temporary Residence)
• مدرک CAQ برای متقاضیان تحصیل در استان کبک
• کاور لتر (Cover Letter) (در صورت نیاز)
• برنامه تحصیلی یا استادی پلن (Study Plan)
• شناسنامه و ترجمه آن
• رزومه تحصیلی (CV)
• مدارک فارغ‌التحصیلی، ریزنمرات و ترجمه آنها (در صورت در اختیار نداشتن دانشنامه، مدرکی به انگلیسی یا فرانسه ارائه دهید که فارغ‌التحصیلی شما را نشان دهد)
• گواهی عدم سوء پیشینه و ترجمه آن
• مدرک زبان انگلیسی (تافل، آیلتس یا GRE)یا فرانسوی
• اسناد ملکی متقاضی یا پشتیبان مالی (در صورت امکان)
• گواهی تعهدات محضری پشتیبان مالی و ترجمه آن (در صورت امکان)
• نامه سابقه کار به انگلیسی یا ترجمه گواهی سابقه کار فارسی یا مدارک رسمی خوداشتغالی (در صورت امکان)
• نامه پیشنهاد کار بعد از تحصیل (به زبان انگلیسی یا فرانسوی) یا ترجمه گواهی پیشنهاد کار فارسی (در صورت امکان)
• سایر مدارک وابستگی جهت ارائه به عنوان تای (در صورت امکان) مانند گواهی دوره‌های آموزشی یا کارهای داوطلبانه، گواهی پزشکی وضعیت جسمانی والدین (در صورت بیماری) و… .

اقامت پس از تحصیل در کانادا

دولت کانادا اشتیاق زیادی برای جذب دانشجویان بین‌المللی با سطح بالای دانش زبان انگلیسی و فرانسوی و توانایی انطباق با سبک زندگی کانادایی دارد. دانشجویان بعد از گذراندن یک دوره‌ تحصیلی بالای ۲ سال، برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. برای اخذ اقامت دائم راه‌های گوناگونی وجود دارد:
• کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class یا CEC)
• برنامه داوطلب استانی (Provincial Nominee Program)
• برنامه‌ نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)
هر کدام از این مسیرها شرایط مختص به خود را دارند. پس پیشنهاد می‌شود پیش از اقدام برای هرکدام از آنها، اطلاعات کافی را جمع‌آوری کنید.

Express Entry

برای اینکه اقامت دائم کانادا را دریافت کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که پروفایلExpress Entry را در سایت دولت کانادا تکمیل کنید. بعد از ارزیابی درخواست شما امتیاز و رتبه‌ای بر مبنای سیستم جامع رتبه‌بندی (Comprehensive Ranking System) به شما داده می‌شود. بعد از کسب امتیاز/رتبه‌ لازم از او جهت درخواست برای اقامت دائم کانادا دعوت می‌شود.
امتیازات سیستم جامع رتبه‌بندی براساس مهارت‌ها و تجربه، سطح زبان و تحصیلات، تجربه کار در کانادا، داشتن پیشنهاد کاری مورد تأیید، اقامت اعضای خانواده در کانادا و شرکت در برنامه داوطلب استانی تعیین می‌شوند. توانایی صحبت به زبان فرانسوی امتیاز مهم به حساب می‌آید.

کلاس تجربی کانادایی (Canadian Experience Class)

این برنامه برای فارغ‌التحصیلانی است که حداقل دو سال در یک مؤسسه‌ آموزش عالی مورد تأیید، تحصیل کرده‌اند. متقاضی این دوره باید حداقل به مدت یک سال در یک موقعیت شغلی مورد تأیید و تمام‌وقت کار کرده باشد. سابقه کاری‌ای مورد تأیید است که بعد از فارغ‌التحصیلی کسب شده باشد و دوره کارآموزی به عنوان تجربه کاری لحاظ نمی‌شود.

برنامه داوطلب استانی (Provincial Nomination Program)

استان‌هایی مثل مانیتوبا، اونتاریو، آلبرتا، نیوفاندلند، نوا اسکوشیا، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و جزیره پرینس ادوارد، برای فارغ‌التحصیلان مؤسسات آموزش عالی آن استان، برنامه‌های اقامتی دارند. این برنامه به دلیل نتیجه‌گیری سریع از محبوبیت بالایی بین دانشجویان بین‌المللی برخوردار است.
پیش از درخواست اقامت به این روش باید شرایط آن استان را بررسی کنید، چون هر استان شرایط متفاوتی برای اقامت دائم به این روش دارد؛ مثل داشتن پیشنهاد کاری در برخی استان‌ها.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)

برای دریافت اقامت دائم به این روش نخست باید در زمینه‌های مشخصی سابقه کار داشته باشید. سابقه کاری باید در زمینه‌ای باشد که متقاضی در فرم درخواست مهاجرت ثبت کرده است. همین‌طور سابقه کاری باید پیوسته و حداقل به مدت یک سال باشد.
شرکت در آزمون زبان Canadian Language Benchmark و کسب حداقل نمره الزامی است. اگر متقاضی در زمان ثبت درخواست، پیشنهاد کاری نداشته باشد، باید اثبات کند که توانایی تأمین نیازهای مالی خود (و خانواده همراه) را دارد.

اعزام دانشجو به کانادا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین با تجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد