رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۴

برگزاری جشنواره های آیینی بخشی از توسعه صنعت گردشگری است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۷/۰۷-به گزارش ایرنا اسدالله درویش امیری عصر دوشنبه در ششمین جشنواره ملی شیره پزی روستای هدف گردشگری مانیزان در شهرستان ملایر افزود: اکنون بیش از ۳۰ جشنواره آیینی مانند جشنواره غذا، آش، اقوام، موسیقی، ورزش های زمستانی و گل و گیاه در کشور مانند جشنواره شیره پزی مانیزان برگزار می شود که کم کم درحال فراموشی بود.
وی اظهار کرد: بیش از ۴۰ نوع آش سنتی و بیش از ۴۰۰ نوع غذای سنتی توسط زنان ایرانی در هر استانی متناسب با نوع ذائقه، سلیقه و فرهنگ طبخ می شود و جایگزین غذاهای فست فودی است و این تنوع غذایی به دلیل این است که ما دارای تمدن ۱۰ هزار ساله هستیم و این فرهنگ، آداب، رسوم و آثار ۱۰ هزار ساله را باید زنده نگه داریم.
وی تاکید کرد: این سنت ها و آیین هایی که به شایستگی از گذشتگان ما به ارث رسیده، باید به شایستگی به آیندگان تحویل دهیم، چرا که هیچ کشوری در سطح دنیا قدمت و سابقه تاریخی و فرهنگی کشور ما را ندارد.
درویش امیری با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای ثبت ملی و سپس ثبت جهانی این جشنواره ها به کار بسته ایم، افزود: امروز نهضت برگزاری این جشنواره ها در ۳۱ استان کشور آغاز شده و در شهریور ماه امسال شاهد برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره پسته دامغان، انگور ارومیه، گل و گیاه محلات و جشنواره اقوام در گرگان بودیم و جشنواره گردوی تویسرکان را نیز پیش رو داریم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی این است که خود را متولی و قیم زنده نگه داشتن سنت های دیرینه ملت ایران می داند و در این راستا هدف ما برگزاری هرچه بیشتر این جشنواره ها در استان ها و شهرستان های کشور و ثبت و ماندگاری آنها است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: متاسفانه در دهه ۶۰ و ۷۰ و اوایل دهه ۶۰ کمتر به این جشنواره ها پرداخته می شد که دلیل آن شرایط آن روز کشور بوده، ولی امروز این روند تغییر کرده و ۳۱ استان کشور درگیر برگزاری این جشنواره ها هستند.
درویش امیری در خصوص ثبت جهانی این جشنواره ها مانند جشنواره شیره پزی مانیزان افزود: برای ثبت جهانی این جشنواره پرونده آن در اداره کل میراث فرهنگی استان ها تکمیل و در اداره کل ثبت میراث در سازمان بررسی می شود و پس از ثبت ملی به سازمان جهانی یونسکو معرفی و چنانچه این جشنواره در دنیا ثبت نشده باشد و سازمان جهانی یونسکو قابلیت ثبت آن را بپذیرد، پرونده آن برای ثبت جهانی ارسال می شود.
وی همچنین با انتقاد از نحوه تولید، بسته بندی و صادرات محصول انگور و کشمش در کشور اظهار کرد: ایران حدود ۳۰۰ هزار هکتار کشت انگور دارد، ولی آمریکا ۱۰۰ هزار هکتار انگور زیر کشت دارد که بیش از ۶۰ درصد تولیدات خود را با ارزش ۷۵ میلیارد دلار در سال صادر می کند.
وی بیان کرد: این در حالیست که عمده محصول انگور در کشور ما مصرف داخلی است، چون تجربه ما بعد از برداشت در تبدیل محصول انگور از نظر تکنولوژی و صنعت، سنتی است و در بسته بندی ناموفق هستیم.
وی تاکید کرد: باید تکنولوژی بسته بندی شکیل و مناسب صنعتی برای این محصول را به بخش صنعت و کشاورزی تهیه و معرفی کنیم.
درویش امیری ادامه داد: عمده محصولات انگور در کشور ما در کشمش متمرکز شده و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس این محصول را از ما خریداری کرده و با بسته بندی های شکیل به نام خود صادر می کنند، در حالیکه این امر در آمریکا یک امر حل شده است.
ملایر با بیش از ۱۱ هزار هکتار زیر کشت انگور و تولید سالیانه ۲۵۰ هزار تن یکی از شهرستان های عمده کشور در تولید این محصول است و برای ششمین سال متوالی عصر روز دوشنبه جشنواره ملی شیره پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار شد.
شهرستان ملایر با دارا بودن بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان و ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

2104 برگزاری جشنواره های آیینی بخشی از توسعه صنعت گردشگری است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *