جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

با ۱۳ سوغات چابهار بیشتر آشنا شویم!

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

چابهار یکی از شهرهای بندری است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. چابهار از لحاظ موقعیت مکانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به این شهر می توانید بلیط هواپیما برای چابهار خریداری کنید و یا با اتوبوس، خودروی شخصی و قطار خود را به چابهار برسانید. البته قطار مستقیم تا شهر چابهار وجود ندارد و ابتدا باید به بندرعباس رفته و سپس با اتوبوس به چابهار سفر کنید.
چابهار از سمت شمال با بمپور، راسک و سرباز، از سمت جنوب با دریای عمان، از سمت شرق با کشور پاکستان و از غرب با میناب و جاسک همسایه است. این همسایگی و نزدیکی به کشورهای مختلف سبب شده است تا چابهار یکی از مناسب ترین شهرها جهت خرید باشد. اغلب اجناسی که در این بندر وجود دارد، از قیمت پایینی برخوردار هستند.
در ادامه به معرفی برخی از بهترین سوغاتی های چابهار که متشکل از انواع خوراکی و صنایع دستی می شود اشاره خواهیم کرد. سوغاتی های بندر چابهار به دو دسته خوراکی و صنایع دستی تقسیم می شود.

سوغات چابهار 2 800x514 با 13 سوغات چابهار بیشتر آشنا شویم!

سوغات خوراکی چابهار کدام ها هستند؟

ماهی و میگو

تنها شهر در ایران که به اقیانوس راه دارد، بندر چابهار است. این بندر به اقیانوس هند و دریای آزاد وصل می شود. این امر سبب وجود ماهی و میگو با گونه های بسیار متنوع در این شهر شده است.
اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، در چابهار می توانید انوع ماهی و میگو را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید.
ماهی سنگسر، ماهی حلوا سفید، ماهی قباد، سرخو، ماهی هامور، شیرماهی، شوریده، اره ماهی و میگو از جمله ماهی هایی هستند که می توانید خریداری کنید.

انواع ادویه

یکی از اصلی ترین سوغاتی های چابهار، ادویه هایی است که در دیگر نقاط کشور یافت نمی شود. این ادویه ها بسیار متنوع هستند و با تمامی سلیقه ها سازگار هستند. هم چنین کیفیت آن ها نیز بالا است و عطر و رنگ بسیار خوبی به غذاهایتان می بخشد.

میوه های استوایی

چابهار یک منطقه چهار فصل است به همین دلیل تنوع میوه نیز در آن زیاد است. میوه های استوایی اصلی ترین سبک میوه های چابهار هستند زیرا اغلب در مناطق مرطوب و گرمسیری همچون چابهار رشد می کنند. به عنوان مثال، انبه میوه ای است که ممکن است در تمام فصل های سال کشت نشود زیرا رشد آن وابستگی زیادی به آب و هوا دارد. اما در چابهار می توانید در تمام فصول سال انبه پیدا کنید. زیتون و موزهای کوچک چابهار نیز شهرت زیادی در منطقه دارند. پاپایا و گواوا دو نوع دیگر از میوه های گرمسیری است که می توانید در بازارهای چابهار پیدا کنید.
برای خرید این محصولات می توانید به شمال چابهار مراجعه کنید. بازار سنتی میوه و سبزیجات چابهار، در این قسمت شهر قرار دارد.

شیرینی لندو

یکی از شیرینی های سنتی استان سیستان و بلوچستان لندو است. این شیرینی از ترکیب کنجد، خرما، گندم و … ساخته می شود. اگر می خواهید یک سوغات خوب و سنتی از چابهار ببرید می توانید شیرینی لندو را انتخاب کنید.

شکلات

همان طور که پیش تر گفته شد، چابهار به کشورهای زیادی نزدیک است و همچنین متصل بودن به اقیانوس هند سبب می شود بسیاری از محصولات خارجی همانند انواع شکلات با قیمت بسیار مناسبی در این شهر عرضه شوند.
با خرید بلیط هواپیما چابهار و سفر به این شهر می توانید از سوغاتی های خوراکی بی نظیر این بندر خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود ببرید.

صنایع دستی که سوغات چابهار هستند کدام ها هستند؟

صنایع دستی بسیار زیبایی در شهر چابهار یافت می شوند. اگر به سوغاتی های خوراکی علاقه ندارید می توانید از صنایع دستی منحصر به فرد و زیبای چابهار خریداری کنید.

حصیر بافی

در استان سیستان بلوچستان درختان نخل بسیار زیادی وجود دارد. زیرا این منطقه گرمسیری محل مناسبی برای رشد انواع درخت نخل است. وجود همین درخت ها سبب شده است تا مردم سیستان و بلوچستان به هنرهایی همچون حصیر بافی روی بیاورند. مردان و زنان این شهر به بافتن وسایلی هم چون گلدان، کیف، سبد، فرش، بادبزن، انواع ظروف از جنس حصیر و … می پردازند.

 

سوزن دوزی

سوغات چابهار 1 800x582 با 13 سوغات چابهار بیشتر آشنا شویم!

اصیل ترین سنت مردمان چابهار، سوزن دوزی است. این هنر از گذشته تا کنون در این شهر وجود داشته است. سوزن دوزی بر روی پارچه هایی از جنس خاص صورت می گیرد. به این هنر بلوچ دوزی نیز گفته می شود. سوزن دوزی چابهار شهرت جهانی دارد. سوزن دوزی در نقاط مختلف چابهار متفاوت است. به عنوان مثال در شمال سیستان و بلوچستان از رنگ های روشن و طرح های ساده برای سوزن دوزی استفاده می شود اما در جنوب استان، از رنگ های تیره و هم چنین طرح های پیچیده تر استفاده می شود. در بندر چابهار می توانید انواع سوزن دوزی با رنگ ها و طرح های مختلف را خریداری کنید و به سوغات ببرید.
سوزن دوزی چابهار یکی از گران ترین سوغاتی هایی است که در این شهر وجود دارد. زیرا این محصولات کار دست بوده و از پارچه ها و نخ های گران قیمتی در آن استفاده می شود.
برخی از محصولات سوزن دوزی شده، تنها پارچه هایی هستند که می توانید آن ها را خریداری کرده و لباس دلخواهتان را بدوزید. اما می توانید لباس ها، کیف ها و حتی زیورآلات سوزن دوزی شده آماده و زیبایی خریداری کنید.

چادر بافی

در سیستان و بلوچستان، همچنان زندگی چادرنشینی وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد در این منطقه به بافتن چادر می پردازند. چادر این منطقه، یک صنایع دستی بسیار ارزشمند است.

سکه دوزی و آینه دوزی

سکه دوزی و یا آینه دوزی هنری است که در چابهار رواج دارد. این کار بر روی پارچه های ضخیم صورت می گیرد و زیبایی بسیار زیادی به آن ها می بخشد. برای سوغات می توانید محصولاتی مانند تابلوهای تزئینی، پارچه، کیف و … که با هنر سوزن دوزی و یا سکه دوزی همراه هستند خریداری کنید. این اجناس ارزش زیادی دارند زیرا همانند محصولات سوزن دوزی شده با دست ساخته می شوند.

تراشکاری سنگ

بندر چابهار، دارای سنگ های ارزشمند زیادی است. برخی از مردمان این شهر به تراش بر روی این سنگ ها می پردازند. اگر به سنگ های قیمتی علاقه دارید می توانید به بازار چابهار مراجعه کنید. این سنگ ها دارای ارزش معنوی و مادی بسیار زیادی هستند و یک هدیه مناسب برای سوغات محسوب می شوند.

گلیم بافی

عشایران سیستان و بلوچستان به خصوص منطقه چابهار، به کمک پشم دام هایشان نخ های مخصوص گلیم تهیه می کنند و به بافتن گلیم می پردازند. این گلیم ها دارای نقوش و طرح های بسیار زیبایی هستند و یک سوغات بسیار مناسب شهر چابهار محسوب می شود.

سفال گری

چابهار دارای خاک مناسبی جهت ساخت محصولات سفالی است. به همین دلیل افراد زیادی در این شهر به سفالگری می پردازند. یکی از صنایع دستی که می توانید از چابهار به سوغات ببرید، گلدان و ظرف های سفالی است.

صدف و دیگر محصولات دریایی

منطقه گواتر چابهار دارای ساحل زیبا و منحصر به فردی است. با مراجعه به ساحل می توانید انواع صدف و دیگر گونه های دریایی را مشاهده کنید و آن ها را برای سوغات به شهر خود ببرید. در بازار سنتی چابهار به زیورآلاتی برخورد می کنید که از صدف های معرق کاری شده، ساخته شده اند.

سوغات چابهار 800x534 با 13 سوغات چابهار بیشتر آشنا شویم!

سخن پایانی

بندر چابهار می تواند یک شهر بسیار مناسب جهت گذراندن تعطیلات باشد. این بندر هم به مناطق تفریحی و گردشگری و هم به مناطقی جهت خرید ارزان مجهز است. فرودگاه چابهار در منطقه ای به نام کنارک در نزدیکی چابهار قرار گرفته است. . این فرودگاه با بندر مسافت بسیار کمی دارد. پس می توانید بلیط هواپیما به مقصد چابهار را خریداری کنید اگر از تهران تا چابهار سفر می کنید به طور تقریبی پرواز شما ۱ ساعت و نیم طول خواهد کشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد