جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای توریستی ده چشمه فارسان

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

روستای توریستی ده چشمه فارسان،یکی از روستاهای توریشتی و هدف گردشگری این شهرستان است که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است . روستای ده چشمه به لحاظ داشتن آب و هوايی خنک و چشمه های جوشان و همچنين وجود منطقه گردشگری پيرغار، کتيبه مشروطيت و تونل مربوط به دوره اشکانيان دارای اهميت و اعتبار خاص در گردشگری استو طبیعت زیبا، مناظر دلفریب، باغات سرسبز و انبوه، تفرجگاه مصفای پیر غار و دیگر آثار تاریخی، روستای ده چشمه را به یکی از جذاب‌ ترین روستاهای استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

روستای توریستی ده چشمه فارسان14 800x395 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای ده‌ چشمه از روستاهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است و قدمت طولانی دارد. از مهم‌ ترین آثار تاریخی این روستا می ‌توان به کتیبه سنگی و تاریخی پیر غار، سنگ قبله، شیرسنگی و قلعه خان اشاره کرد. کتیبه‌ ها و سنگ نوشته‌ های به جا مانده در این روستا به دورة قاجار مربوط است. در این ده، چشمه پر آبی وجود دارد که باعث سرسبزی این دهکده توریستی گردیده است. آب این چشمه منبع مهم آب آشامیدنی شهر فارسان است. آب این منطقه یکی از سر چشمه ‌های رود کارون می‌ باشد و دارای بیش از ده چشمه بزرگ و چندین چشمه فصلی می باشد از جاهای دیدنی ان می توان از چالغوز و چالنمه و بردنکان نام برد. همچنین قابل یادآوری است که فعاليت‌ ها و سابقه درخشان در پژوهش، گردآوری و توليد نمايش ‌های عروسكی و همچنين حضورمستمردر دوره‌ های مختلف جشنواره عروسكی مبارك ايران، مركز جهانی يونيما را برآن داشت تا با گشايش دفتر اين مركز در يكی از روستاهای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختياری، اين روستا را درفهرست مراكز جهانی خود قرار دهد.

روستای توریستی ده چشمه فارسان2 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای ده‌ چشمه از توابع، بخش مرکزی شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری است که با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۳ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۱۳ دقیقه عرض شمالی، در ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر فارسان قرار دارد. این روستا از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می ‌شود. ارتفاع روستای ده‌ چشمه از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است و اقلیمی معتدل و خشک دارد. آب و هوای این روستا، در بهار و تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان سرد است. خشکه رود در شرق روستا جریان دارد.

روستای توریستی ده چشمه فارسان12 800x600 روستای توریستی ده چشمه فارسان

فرهنگ و زبان مردم روستای ده چشمه

مردم روستای ده چشمه با گویش بختیاری سخن می ‌گویند. مردم این روستا همانند سایر ایرانیان اعیاد بزرگ ملی و مذهبی را به جشن و سرور پرداخته و در ایام سوگواری ائمه (ع) به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به ذکر مصیبت و عزاداری می ‌پردازند. از مهم ‌ترین مراسم و جشن‌ هایی که در این روستا برگزار می ‌شود، می ‌توان به مراسم عروسی و تحویل سال نو اشاره کرد. اجرای مراسم عروسی مراحل جالب توجه و جذابی در این منطقه دارد.

روستای توریستی ده چشمه فارسان3 800x536 روستای توریستی ده چشمه فارسان

اقتصاد و محصولات روستای ده چشمه

اقتصاد این روستا بر فعالیت‌ های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم این روستا، به فعالیت‌ های خدماتی، تولید صنایع دستی و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. گندم، جو، یونجه و شبدر از مهم‌ ترین محصولات زراعی روستای ده‌ چشمه می ‌باشد. شیر، ماست، کره محلی، روغن حیوانی و دوغ از فرآورده ‌های مرغوب لبنی این روستا است، که در بین گردشگران این روستا خواهان بسیاری دارد. هلو و سیب درختی روستای ده چشمه زبانزد خاص و عام است. از دیگر محصولات روستا، می ‌توان به انگور، بادام و گردو اشاره کرد.

روستای توریستی ده چشمه فارسان1 روستای توریستی ده چشمه فارسان

سوغات و صنایع دستی

زنان روستایی در کنار فعالیت‌ های زراعی و دامداری به تولید و بافت انواع صنایع دستی و هنری اشتغال دارند. انواع قالی و قالیچه در طرح‌ های بومی و با رنگ‌ های شاد از دست بافت ‌های زنان روستای ده‌ چشمه است، که در بازارهای اطراف به فروش می‌ رسد. مهم ‌ترین سوغات این روستا عسل و فرآورده‌ های لبنی مانند ماست، دوغ، کشک، کره محلی، پنیر محلی، خشکبار و میوه‌ جات است.

غذای محلی

زنان روستایی اغلب با فرآورده ‌های روستایی انواع غذاهای محلی را تهیه می ‌کنند. رایج‌ ترین غذاهای روستای ده‌ چشمه عبارتند از: گونه، آش شنگ و موچه، آش دوغ و کاکولی.

روستای توریستی ده چشمه فارسان4 800x385 روستای توریستی ده چشمه فارسان

جاهای دیدنی اطراف روستا

کتیبه‌ های پیرغار بر روی تخته سنگی در کوهپایه ‌ای از رشته کوه زاگرس قرار دارد که در ارتفاعات همجوار پیرامون روستا واقع شده و هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. ده چشمه جوشان از این غار آهکی جاری می ‌شود. آبشار پیر غار که از کوه مشرف بر غار و درست در سمت راست آن قرار دارد فصلی است و در فصل بهار بسیار زیباست. بر روی قسمتی از تپة سنگی پیرغار، سه سنگ نبشته به زبان فارسی حک شده که شرح لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطیت ایران است. در ایام مختلف سال خاصه در فصول سرد، این ناحیه گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود جذب می ‌کند. قلعه خان، سنگ نبشه و شیرسنگی از دیگر دیدنی ‌های تاریخی این روستا هستند.

روستای توریستی ده چشمه فارسان13 800x545 روستای توریستی ده چشمه فارسان

نحوه دسترسی به روستای ده چشمه

روستای ده‌ چشمه از طریق شهرهای فارسان، سورشجان، کیار، اردل و شهرکرد، با جاده آسفالت قابل دسترسی می‌ باشد.

روستای توریستی ده چشمه فارسان5 800x600 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان6 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان7 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان8 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان9 800x424 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان10 800x600 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان11 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان15 800x541 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان16 800x403 روستای توریستی ده چشمه فارسان

روستای توریستی ده چشمه فارسان17 روستای توریستی ده چشمه فارسان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *