رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ شهریور ۱۳۹۴

بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم‌آباد اراک ‌

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۶/۲۴-معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم آباد را مرحله و گام پایانی اقدامات صورت گرفته جهت ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- “یاموچی کازیا”، ارزیاب یونسکو روز دوشنبه از قنات ابراهیم‌آباد اراک جهت ارزیابی وضعیت این قنات برای ثبت جهانی بازدید کرد.

عزیزی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حین بازدید یاموچی کازیا که از مسیر انتقال آب در نزدیکی دفتر قنات شروع شد، گفت: این قنات یکی از قنات های کهن ایران است که به صورت یک رشته طولانی شرقی غربی به طول ۱۱ کیلومتر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این قنات از رشته کوه های هفتاد قله سرچشمه می گیرد و تا داخل آبادی ادامه دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در طول مسیر به شیب ملایمی که آب را از مبدا به مظهر می‌رساند، اشاره کرد و افزود: اولین چاه قنات مادرچاه موسوم به سزاست که در منطقه ۷۰ قله در محل پشت قبرستان واقع شده است.

عزیزی این قنات را در یک رشته اصلی و دو رشته فرعی توصیف و بیان کرد: این رشته‌ها در محل رشته رونا و قوشد خوانده می‌شوند که ۳۱۱ شاخه اصلی داشته و رشته رونا ۱۵ و نیز رشته قوشد ۲۲ حلقه چاه دارد.

وی کل مساحت اشغال شده این قنات در روستای ابراهیم آباد را هزار هکتار از اراضی عنوان کرد و افزود: این قنات اراضی این روستا را به صورت دوره‌ای مشروب می‌کند.

معاون میراث فرهنگی ضمن بازدید ارزیاب یونسکو از دفتر قنات تصریح کرد: این مکان هم موزه مردم شناسی این روستاست و هم به عنوان شورای قنات ابراهیم آباد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عزیزی در خصوص کاربری‌های این قنات در روستا در حضور نماینده خرده مالک‌ها(باغ داران) و نیز نماینده کشاورزان به ارزیاب یونسکو توضیح داد: از غروب آفتاب تا غروب آفتاب روز بعد طبق گفته نمایندگان باغات و زمین‌های این روستا شش تقسیم اصلی برای آب این قنات صورت می‌گیرد.

وی به استفاده این آب در کشاورزی و تقسیم آب با تعامل بین کشاورزان و خرده مالکان برای آبیاری باغ‌ها اشاره کرد و ادامه داد: آب برای مردم این روستا جنبه حیاتی دارد و به دلیل اینکه حتی با عدم وجود بارش باران آب این قنات جاری است، مردم برای حفظ آب قنات تلاش می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن بازدید ارزیاب از حمام زنانه و مردانه در نزدیکی دفتر قنات تصریح کرد: این حمام مشتمل بر دو بخش مردانه و زنانه بوده و در‌ حمام مردانه در قسمت شرقی و زنانه در بخش غربی است.

عزیزی این مجموعه را مربوط به دوران قاجار عنوان کرد و افزود: مرمت‌های جزیی و پاکسازی زباله‌ها از این مکان انجام شده و قرار است بعد از ثبت جهانی به موزه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، ارزیاب یونسکو از تابلوهای اطلاع رسانی و نیز مسیر هدایت آب قنات بازدید و عکسبرداری کرد.

یاموچی کازیا در این بازدید با نمایندگان باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی و نیز اهالی این روستا صحبت کرد و اهمیت این قنات در زندگی مردم را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از مجموعه حمام و دفتر قنات بازدید کرد و مادرچاه قنات ابراهیم آباد را نیز بررسی کرد.

در موزه مردم شناسی روستا(دفتر قنات) نسخ خطی مربوط به ۱۳۰۰ هجری قمری و نیز ظروف سفالی و ادوات کشاورزی، همچنین دار قالی به نمایش گذاشته شده است.

ابراهیم‌آباد نهمین قنات بازدید شده یونسکو در ایران

مشاور معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قنات ابراهیم‌آباد را نهمین قنات از مجموعه ۱۱ قنات آماده برای ثبت جهانی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا‌- منطقه مرکزی- هادی احمدی در جمع خبرنگاران شاخص‌های انتخاب قنات برای ثبت جهانی را مختلف عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک قنات را بسته به موقعیت تاریخی، طبیعی، عمق چاه مادر و… مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی در خصوص نظر ارزیاب یونسکو در ارتباط با قنات‌های بازدید شده از جمله ابراهیم‌آباد بیان کرد: در حال حاضر یاموچی کازیا برداشت خود را ارائه نمی‌دهد و همه گزارش‌ها را به یونسکو ابلاغ می‌کند و از طریق یونسکو در مورد انتخاب یا عدم انتخاب قنات برای ثبت جهانی اطلاع رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی قنات‌ها در حوزه میراث تاریخی پیگیری شد و نیز در رابطه با ثبت آثار طبیعی بیابان لوت مدنظر است که برای ثبت جهانی این منطقه تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی نیز در جمع خبرنگاران گفت: همه اقدامات در این رابطه انجام شده تا بتوانیم شاهد ثبت جهانی این قنات تاریخی باشیم.

وی ثبت جهانی این اثر را موجب حفظ با کیفیت تر آن دانست و بیان کرد: ثبت جهانی مسجد جامع ساوه و بیت تاریخی امام راحل نیز در دست پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجموعه قنات ابراهیم آباد را بخشی از زندگی مردم توصیف و عنوان کرد: این قنات در طول تاریخ موجب شکل گیری زندگی در این حوالی شده و همچنان نیز آب این قنات مردم و کشاورزان و باغداران را دور خود جمع کرده و به نوعی تعامل بین ساکنین را رقم زده است.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در جمع خبرنگاران گفت: تهیه طرح پرونده زنجیره‌ای قنات‌های ایران از حدود سه سال قبل شروع شد و مراحل طولانی جهت تکمیل نیاز داشت.

عزیزی به ۱۱ قنات انتخاب شده از بین ۳۶ هزار قنات کشور اشاره و بیان کرد: این قنات‌ها با اقداماتی که استان‌های مد نظر از جمله استان مرکزی انجام دادند، به ثبت آثار ملی رسیدند.

وی عکسبرداری هوایی را از جمله اقدامات برای ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد عنوان کرد و افزود: آخرین مرحله کار حضور ارزیاب یونسکو بود که امروز محقق شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص الزامات مد نظر ارزیاب یونسکو برای ثبت جهانی آثار تصریح کرد: نحوه مدیریت، تعامل در نگهداری و بحث‌های حفاظتی از جمله وجود مقنی یعنی کسی که به داخل چاه می‌رود و یا پاکار کسی که آب جویی می‌کند، از جمله موارد مهم در ثبت جهانی این اثر است.

1361 بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم‌آباد اراک ‌

1362 بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم‌آباد اراک ‌

1363 بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم‌آباد اراک ‌

1364 بازدید ارزیاب یونسکو از قنات ابراهیم‌آباد اراک ‌

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *