رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ خرداد ۱۳۹۴

ایران باید منادی گردشگری حلال می شد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۳/۸ – معاون فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد گفت: ایران می‌بایست منادی گردشگری حلال باشد، چون ملت ایران طعم زندگی حلال را چشیده‌‌اند اما متاسفانه ما در خیلی از مسائل رخوت داشته‌ایم.

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد درباره اینکه گردشگری حلال در ایران و مشخصاً تبدیل جزیره کیش به قطب گردشگری حلال به چه معنی است؟ گفت: گردشگری حلال یعنی همان نوع از گردشگری که در مالزی، کانادا، فیلیپین، سوئیس، آمریکا، دوبی و … وجود دارد و یک طبقه از هتل یا شخصی را به جایی تبدیل کرده‌اند که مورد علاقه و جستجوی گردشگران مسلمان است؛ این در حالی است که همه جغرافیای ایران دارای چنین شرایطی است. آنها برای توسعه گردشگری حلال، یک پلان کوچکی از جغرافیای ایران را اجرا کرده و گفته‌اند «در این مکان گوشت حیوانات حرام مصرف نمی‌شود، مشروب نمی‌دهند و گوشت با ذبح اسلامی طبخ می‌شود و شرایطی وجود دارد که بانوان با پوشش اسلامی خود حضور پیدا کنند. شاخص‌های تفریحات دریایی برای گردشگری حلال و استفاده‌های حلال در نظر گرفته‌اند.»

زم ادامه داد: آمارهای سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که بیشتر از ۱۰ درصد از درآمد ۱۲۵۰ میلیارد دلاری گردشگری جهانی یعنی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار به گردشگری حلال اختصاص داشته است؛ آن هم از محل درآمد گردشگرانی که می‌خواهند با خانواده خود به مناطقی بروند که در آنجا مسائل حلال رعایت شده باشد.

این مقام مسئول در حوزه فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد کشور بیان کرد: معتقدم جایگاه گردشگری حلال در ایران بوده است و ما باید منادی گردشگری حلال می‌شدیم؛ چون بر طبق قوانین ایران است که گوشت خوک و مشروب، حرام بیان شده و ملت ایران طعم زندگی حلال را چشیده‌اند. اگرچه ممکن است برخی افراد به صورت شخصی و پنهانی، آن را رعایت نکنند. با این حال مبنای جمهوری اسلامی ایران بر پایه زندگی حلال است. متاسفانه ما در خیلی چیزها تاخیر و رخوت داشته‌ایم و پرداختن به گردشگری حلال نیز یکی از آنهاست.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا جزیره کیش از بین همه مناطق آزاد و کشور به عنوان قطب گردشگری حلال انتخاب شده است؟ بیان کرد: در بین این مناطق تنها جزیره کیش است که زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر خارجی دارد. وقتی فرودگاه کیش این قابلیت را دارد که روزی ۱۵۰ پرواز داشته باشد، ولی در چابهار فقط یک پرواز وجود دارد؛ نشان می‌دهد این جزیره امکانات بهتری داشته و دارد. چون در جزیره کیش است که شرایط اقامت برای گردشگر خارجی متفاوت از مناطق دیگر است.

زم افزود: کیش می‌تواند پیش‌قراول باشد منتهی اگر بتواند این پیش‌قراولی را در بحث‌های تخصصی و مدیریتی دنبال کند؛ به طور حتم زیرساخت‌های آن برای چنین قابلیتی فراهم است. اگر سرزمین جغرافیایی دیگری داشتیم که بتوانیم مشکلات را در این بخش حل کنیم و خوبی‌های مورد نیاز توسعه گردشگری را در آن منطقه بیفزاییم. می‌توان حاصل تجربه کیش را به دیگر مناطق انتقال داد.

وی در پاسخ به این سئوال که مشخصاً برنامه‌های شما برای معرفی جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری حلال چیست و کشورهای دیگر با برگزاری نمایشگاه‌ها به معرفی مناطق خود می‌پردازند، اما ایران در این نمایشگاه‌ها جایی ندارد، گفت: همه اقدامات مثبت و تبلیغات در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش وجود دارد و سازمان‌های مناطق آزاد از نظر حقوقی، سازمان‌های مستقلی هستند که خودشان متولی و پاسخگوی کارشان خواهند بود. فرض کنید در بحث نمایشگاه‌ها، بزرگترین کنفرانس، جشنواره و نمایشگاه‌ها در کیش برگزار شده و می‌شود. کیش، محدوده و امکاناتی دارد که می‌تواند گردشگر خارجی را با رویکرد گردشگری حلال بپذیرد و توسعه دهد. اینکه ماهیت کیش می‌تواند گردشگری حلال باشد یا نه؟ باید گفت، صد درصد می‌تواند باشد و است؛ در این باره اشکالات کمی وجود دارد که باید رفع شود، اما درباره اینکه ما برای ایران و معرفی ایران در خارج از کشور و در راستای افق تبلیغات گردشگری چه کرده‌ایم و چقدر در جایی مانند نمایشگاه‌های خارجی شرکت داشته‌ایم، سئوالی است که جوابش را باید بخش‌های دیگر مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدهد. البته گردشگری ایران به دلیل نداشتن رسانه فراگیر و تاثیرگذار، دچار مشکلات عدیده‌ای است.

معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد افزود: ترکیه برای رونق تبلیغات گردشگری خود، سه کانال تلویزیونی شبانه‌روزی اختصاصی فقط برای توسعه گردشگری در نظر گرفته است ولی در ایران اگر سازمان متولی گردشگری بخواهد در صدا و سیما یک ساعت در این باره حرف بزند، باید پول بدهد.
1461 ایران باید منادی گردشگری حلال می شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *