رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ خرداد ۱۳۹۹

اکتشافات باستان شناسی در بازار حضرتی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

مالک یک مغازه در راسته بازار حضرتی تهران که نزدیک به چهارراه مولوی تهران و همچنین بین میدان قیام و میدان محمدیه است، زمانی که می‌خواهد جهت نوسازی بخشی از کف مغازه‌ را گودبرداری کند متوجه آثاری از تکه‌های سفال در کف مغازه می‌شود. این در حالی است که پیش از این در فروردین سال ۹۳ در بازار صندوق‌سازان سفال‌های پیش از تاریخ با قدمتی حدود ۷ هزار سال و اسکلت زن ۷ هزار ساله در کند و کاوهای اداره فاضلاب در خیابان مولوی کشف شد. در فضای اصلی مغازه و در عمق ۳۰ تا۴۰ سانتی متری لایه سطحی و متأخر کشف شد. لایه نخست موزاییک‌هایی متعلق به دهه چهل- پنجاه و دوره پهلوی است. سپس آجرهای دوره قاجار در مرکز ترانشه کشف شد.

اکتشافات  باستان شناسی در بازار حضرتی تهران

مأموران شهرداری که برای سرکشی در این منطقه حضور داشتند متوجه حفاری می‌شوند و از مالک مغازه مجوز می‌خواهند. مأموران شهرداری این موضوع را به میراث فرهنگی اطلاع می‌دهند و اکنون کارشناسان میراث فرهنگی در این مکان مشغول به بررسی و کاوش هستند و این مغازه تحت مراقبت قرار دارد
یافته‌هایی از دوران مختلف قاجار، صفوی و تیموری نشانه‌هایی است که باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی طی روزهای نخست بررسی مطالعاتی به دست آوردند. به تازگی اعلام کردند که یک سکه هم در این کاوش‌ها پیدا شده اما باید صحبت‌هایی که می‌کنیم با پشتوانه علمی و مستند باشد.
معماری این فضاها، معماری معمول حواشی یا حاشیه نشین‌های تهران است، معماری طبقه پایین یا کاربری متوسط پایین جامعه است، یعنی معماری مجللی نیست که با آجر باشد. از سوی دیگر از نظر دکوراتیو، تزئینی، ظواهر این‌ها با آجرکاری و تزئینات گچکاری است اما درباره بنای خشتی تقریبا دیگر انتظاری نداریم.
این اکتشاف در حالی صورت پذیرفته است که در یکی از مغاره های این بازار عملیات خاک برداری توسط مالک مغازه در حال انجام بوده است که در طی آن، کارگران به تعدادی سفال و همچنین استخوان انسان برخورده اند و عملیات خاک برداری را متوقف نموده اند.
جدیدترین یافته تراشه‌های ایجاد شده در سایت بدست آمده و سرپرست کاوش در این سایت، آن را بخشی از سازه خشتی قطوری دانسته اند که احتمالاً بخشی از برج و باروی عصر صفویه تهران است و نخستین حصاری باشد که بنا به تصریح متون تاریخی، تهران را صاحب قلعه‌ایی با ۱۱۴ برج کرد.
وقتی آجرهای کف، قدمت تیموری و شاید بیشتر را نشان می‌دهد خیلی حایز اهمیت است و اطلاعات باستان‌شناسی ما نسبت به شهر تهران را تغییر می‌دهد. این اطلاعات برای مورخین هنر شهرسازی خیلی حایز اهمیت است اما در همین فضای ۲*۴ فقط می‌توان به همین اندازه اطلاعات دست یافت اما نکته مهم آن که می‌تواند نگرش کارشناسان را نسبت به زیر سطح تهران تغییر دهد.
با توجه به مسائل پیش آمدی در بازار صندوق سازان خیابان مولوی، تیم باستان شناسی و آقای افروند نهایت سعی و تلاش خودشان را به کار بردند تا دقت و وسواس را به ویژه در مورد لایه‌ های متأخر قاجاری و صفوی در این قسمت داشته باشند تا آسیبی وارد نشود و چیزی از بین نرود. با توجه به این که مغازه شرایط نا امنی داشت و کند و کاو گسترده‌ ای نیز صورت گرفته بود و همچنین وجود ۳ چاه نسبتا عمیق، قسمتی از سقف مغازه فرو ریخته بود و شرایط نامطلوبی برای بررسی شرایط برای تیم باستان شناسی وجود داشت.

با توجه به اظهارات تیم باستان شناسی، ۱ الی ۲ قطعه کاشی متعلق به دوره ی تیموریان در این مغازه کشف شد که نشان از آن دارد که این تیم می تواند به نتایج بیشتری از این مغازه و کشف باستان شناسی در بازار حضرتی تهران برسد. تیم باستان شناسی که بر روی این مغازه کار می کنند امیدوارند تا با همکاری میراث فرهنگی و همچنین شهرداری تهران بتوانند تا همچنان به کشفیات خود ادامه دهند زیرا آن ها در کمتر از ۱ هفته توانسته اند تا به این کشفیات بزرگ و عظیم برسند و به همین دلیل هم خواستار توجه بیشتر بر روی زیر ساخت های این قسمت هستند.

اکتشافات باستان شناسی در بازار حضرتی تهران اکتشافات  باستان شناسی در بازار حضرتی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *