رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ دی ۱۳۹۲

اهداف هفتمین جشن راهنمایان گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ – هفتمین جشن راهنمایان گردشگری از ساعت ۸ صبح ۳۰ بهمن تا ساعت ۴ عصر ۲ اسفند سال جاری که مصادف با روز جهانی راهنمایان تور است با همکاری دو تشکل صنفی، جامعه و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در کرمان برگزار خواهد شد.

«آرش نورآقایی» رئیس هیأت مدیره کانون انجمنهای صنفی راهنمایان سراسر کشور با بیان این صحبت‌ها در نشست خبری که عصر روز گذشته به منظور معرفی اهداف و برنامه‌ّهای هفتمین جشن راهنمایان گردشگری برگزار شد خاطرنشان کرد: «بعد از گذشت ۶ سال از برگزاری جشن راهنمایان گردشگری، هفتمین دوره آن با همکاری دو تشکل جامعه و کانون انجمن‌های راهنمایان کشور برگزار خواهد شد.»

او در ادامه از شکل گیری دبیرخانه هماهنگی راهنمایان گردشگری ایران از اعضای هیات مدیره “جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی” و “کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” خبر داد و گفت: «جشن راهنمایان گردشگری از سال ۸۶ تاکنون هر سال در یکی از شهرهای ایران به مناسبت خاص برگزار می‌شود. امسال نیز با توجه به مصادف شدن با دهمین سالگرد زلزله بم قرار است با اتحاد دو تشکل، جشن راهنمایان در کرمان برگزار شود.»

به گفته نورآقایی، بعد از زلزله بم، سفر به کرمان و بم از بسته‌های سفر‌های گردشگری کلاسیک خارج شد از این رو بازنگری دوباره به گردشگری کرمان و برگزاری جشن راهنمایان در این استان می‌تواند پس از ۱۰ سال بار دیگر بم و کرمان را به بسته‌های سفرهای کلاسیک بازگرداند.

به گزارش CHN، از دیگر سو اولین پرونده میراث طبیعی ایران که برای معرفی به یونسکو آماده شده‌است پرونده کویر لوت است. چنانکه رئیس هیأت مدیره کانون انجمنهای صنفی راهنمایان سراسر کشور معتقد است: «با حضور ۷۰۰ راهنما در این منطقه می‌توان جهت معرفی این میراث طبیعی گام‌های بلندی برداشت.

یکی دیگر از دلایل انتخاب کرمان به عنوان استان میزبان هفتمین جشن راهنمایان، خارج شدن بم از فهرست میراث در خطر یونسکو است. چنانکه نورآقایی این خروج را خوب و بد ارزیابی کرد و گفت: «هرچند خروج بم از فهرست میراث درخطر می‌تواند به مثابه ثبت یک اثر جدید باشد و این خوش‌آیند است اما باید توجه داشته باشیم که با قرار داشتن بم در فهرست میراث در خطر، یونسکو هزینه‌هایی برای مرمت و احیای این بنا اختصاص داده‌بود که با خارج شدن بم از این فهرست این منابع مالی نیز قطع خواهد شد. لزوم توجه دوباره به بم و جذب سرمایه برای ادامه بازسازی‌ها در آن یکی دیگر از دلایل برگزاری جشن راهنمایان در کرمان است.»

او در ادامه از بازدید از دشت لوت، باغ ماهان و ارگ بم، اجرای موسیقی برای کرمان، تشکیل زنجیره انسانی برای حفاظت از ارگ بم، تجلیل از پیشکسوتان و معرفی راهنمای نمونه به عنوان برنامه‌های جشن راهنمایان گردشگری نام برد.

البته نورآقایی به صحبت‌ها و وعده‌های معاونت گردشگری نیز اشاره کردو گفت: «معاون گردشگری در جلسه‌ای که برگزار کردیم وعده دادند که اگر دو تشکل راهنمایان گردشگری با یکدیگر متحد شوند و این جشن را برگزار کنند مارا حمایت خواهد کرد. در این راستا قول چارتر کردن یک پرواز به کرمان برای راهنمایان را نیز داده‌است که باید دید با توجه به اتحاد انجام شده که لازمه تحقق این وعده‌ها بود، معاون گردشگری چه حمایت‌هایی از این جشن خواهد کرد.»

جشن راهنمایان ایران، جشنی متفاوت با سایر کشورها
«مهسا مطهر» دبیر کانون انجمنهای صنفی راهنمایان سراسر کشور نیز با اعلام خبر برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های گردشگری استان کرمان در حاشیه برگزاری هفتمین جشن راهنمایان گفت: «با توجه به آنکه حدود ۳ ماه پیش به عضویت سازمان WFTGA درآمدیم می‌توانم بگویم با توجه به صحبت‌های مدرسان و اعضای این سازمان جهانی، نحوه برگزاری جشن راهنمایان در ایران با جشن کشورهای دیگر متفاوت است چراکه هیچ‌جای دنیا راهنمایان چنین جشنی ندارند و برنامه‌ّها به برگزاری چند سخنرانی و بازدیدی کوتاه ختم می‌شود.»

به گفته او، درحال حاضر ۱۸ انجمن صنفی در کشور فعال هستند که با توجه به شکل گیری ۶ انجمن در سال جاری می‌توان گفت فعالیت راهنمایان گردشگری مطلوب و خوب است. در این میان برگزاری جشن راهنمایان یکی از دلایل شکل گیری انجمن‌ها در استان‌ّها بوده چنانکه با سفر به هر استان شاهد شکل‌گیری انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آن استان نیز بودیم.

مطهر همچنین از شرکت راهنمایان استان‌های سمنان، لرستان، ایلام، کیش و قم برای اولین در جشن راهنمایان گردشگری خبر داد.

حضور خورشید سیاه در ارگ بم
به گزارش CHN، برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی «خورشید سیاه» یکی دیگر از برنامه‌های جشن راهنمایان گردشگری در کرمان است. «جهانگیر رها» مسئول این گروه موسیقی با اشاره به اجراهای این گروه گفت: «خورشید سیاه دو سال است که متولد شده‌است و رویکرد آن به سوی مسائل زیست محیطی و اجتماعی است. این گروه موسیقی کلام محور است و با توجه به مسائل موجود اجراهای منتقدانه و معترضانه به وضعیت محیط زیست دارد.»

بیمه و دادن شخصیت حقوقی به راهنمایان از اهداف دو تشکل
«عباس پیرمرادیان» رییس هیأت‌ مدیره‌ جامعه‌ راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با اشاره به تورهای بم در دهه گذشته گفت: «شاید بتوانم به جرات بگویم که طی ۱۰ سال گذشته تنها ۱ بار به بم رفتم این درحالی است که در گذشته و قبل از زلزله بم، هفته‌ای یکبار سفر به بم داشتم. زمانی بود که ۲۰ اتوبوس از فرانسه برای برگزاری کنسرت به ارگ بم آمدند اما اکنون بم از بسته‌های سفرهای کلاسیک خارج شده‌است. این درحالی است که مطرح شدن دوباره بم به عنوان جاذبه گردشگری بسیار اهمیت دارد.»

او با تاکید برآنکه جامعه راهنمایان ایران و کانون راهنمایان گردشگری تنها یک نام هستند و توجه به اهداف راهنمایان است که باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: «تمام تشکل‌ها اهداف مشترکی دارند که برای دستبابی به آن بوجود آمده‌اند. در این راستا مهمترین اهداف ما تامین بیمه راهنمایان، دادن شخصیت حقوقی به راهنمایان و معرفی راهنمایان گردشگری به عنوان یک شغل در جامعه است. در این راستان نیز از این پس دبیرخانه هماهنگی راهنمایان گردشگری ایران پاسخگو خواهد بود.»
IMAGE635251225025083480 اهداف هفتمین جشن راهنمایان گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *