رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۲

جزیره هندورابی به اکو موزه تبدیل می شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۶ – به گزارش بی باک، حجت الاسلام محمدعلی زم با اشاره به جمعیت اندک یکصد نفره ساکن در این جزیره گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به عنوان جمعیت ساکن در جزیره مجذوب منطقه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین زم تأکید کرد: طراحی و اجراء یک معماری ایرانی اسلامی بومی از ضرورت­ های این جزیره است تا این منطقه از گسترش ژولیدگی­های حاکم بر معماری شهرسازی که در کیش وجود دارد، مصون بماند.

وی افزود: تعیین کاربری جزیره به عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده و سزاواری است که حضور اهالی فرهنگ و هنر می­توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند.

معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت: اگر بازیابی کل جزیره کیش از ابتدا بر پایه تفکر و اندیشه یک منطقه اکو موزه ه­ای شکل گرفته بود امروز ده­ ها هراز نفر در دنیا در صف متقاضیان بازدید از این منطقه قرار داشتند و ما نگران کمبود گردشگر خارجی و یا در صورت حضور خارجی­ ها نگران رفتار مغایر با فرهنگ ملی اسلامی خود توسط گردشگران خارجی نبودیم.

حجت الاسلام و المسلمین زم افزود: نخستین انگیزه هر متقاضی را دیدار اکو موزه ه­ای در جهان تعظیم فرهنگ و تکریم سنت­ها و اقتباس از آداب و اخلاق مردمانی است که اکو موزه­ ها را می­ سازند. متأسفانه این فرصت تاریخی ملی، اسلامی از کیش سلب شده و همه صنعت و تکنولوژی بکار گرفته شده در سه دهه توسعه کیش به حجم و اندازه یکی از خیابان­های دوبی هم نرسیده است! در حالی که همه بالندگی و مزیت ما به تاریخ، فرهنگ، سنت­ها، آداب و رسوم تأثیرگذار ایرانیان است که پایه­گذار بخشی از تمدن­های پیشرفته در جهان گذشته و حال بوده است و باید اصلی­ترین هدف برنامه توسعه پنجاه ساله کشور بازسازی تاریخ گذشته و بازنمایی فرهنگ حقیقی آن باشد که سرزمین ما میراث­دار آن بوده است.

وی به مزیت های جغرافیایی و طبیعی ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما به دلیل مزیت­های جغرافیایی و طبیعی­اش می­تواند هزاران «اکو موزه» داشته باشد. اکو موزه ­هایی که «یادمان جمعی زیست مردمانی معین با فرهنگ اصیل معماری، لباس، آداب، اخلاق مشخص در روستا و یا خطه­ای از سرزمین ایران» باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه­ های بزرگ، تأثیر گذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل­ های آن تحت هجمه مدرنیته از گذشته خود فاصله گرفته­اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می­تواند یکی از قطب­های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود.

وی افزود: دولتمردان باید در اندیشه احیاء اکو موزه­ها در سراسر کشور باشند و سازمان­ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم پیش قراولان و الگوسازان این حرکت تاریخی­ اند و امکانات دولتی می­ باید صرف احیاء و ترمیم زیر ساخت­ های آن باشد. اما اداره اکو موزه­ ها باید در اختیار انجمن­ ها و سازمان­ های مردم نهاد هر منطقه قرار گیرد. مدیریت دولتی و کارمندی بر اکو موزه­ ها سم مهلکی است که منجر به فرسایش و اضمحلال اکو موزه­ ها خواهد شد.

معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت: اکو موزه­ های ایرانی می­توانند چندین برابر چاه ­های نفت ارزآوری داشته باشند. آیا دولت­ ها قادرند که درصدی از حجم سرمایه­ گذاری ­های نفتی خود را به «اکو موزه­» ها اختصاص و چندین برابر آن درآمد پایدار همراه با اشتغال زایی فراوان به دست بیاورند.
kY1393331532 جزیره هندورابی به اکو موزه تبدیل می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *