رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ فروردین ۱۴۰۰

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان

اشتراک گذاری

ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا نزدیک است . سفره افطار و سحر برای روزه داران بسیار لذتبخش است . کاسه آش و حلیم و سوپ نیزپای ثابت بیشتر سفره های افطاری می باشد . در این مطلب انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان را برایتان جمع آوری کرده ایم تا به راحتی با طرز تهیه آنها آشنا شده و با درست کردن آنها سفره های خود را رنگین کنید . انواع آش و سوپ برای ماه رمضان وجود دارند که مقوی هستند و می توانند نیاز بدن شما را تا حد زیادی برآورده کنند و با خوردن آن ها سالم و قوی بمانید و کمتر احساس گرسنگی و تشنگی کنید. پس با ما همراه باشید .

سوپ ماهیچه

مواد لازم
ماهیچه گوسفندی: ۱۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
نخود: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
ورمیشل: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
هویج: ۱ عدد بزرگ
جعفری و تره خرد و ساطوری شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
نمک و فلفل: به میزان لازم
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد و با مقداری روغن یا کره در روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. ماهیچه را به آن اضافه کنید. زردچوبه و فلفل را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و تفت دهید تا طعم خام آن ها گرفته شود. بعد از این که گوشت تغییر رنگ داد، به آن آب جوش اضافه کنید.نخود را از قبل به مدت حداقل ۲ ساعت یا از شب قبل خیس کنید و به گوشت اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را پایین بیاورید تا به مدت حداقل ۲ تا ۳ ساعت گوشت و نخود با هم بپزند. می توانید از زودپز هم استفاده کنید تا گوشتتان زودتر بپزد.بعد از اینکه گوشت نرم شد، هویج را به صورت دلخواه (حلقه ای یا نگینی) برش بزنید و به قابلمه اضافه کنید. وقتی هویج، گوشت و نخود پختند و کاملا نرم شدند، ورمیشل را اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد، جعفری و تره خرد و ساطوری شده را اضافه کنید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه مواد با هم بپزند و بعد آبلیمو و نمک را اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد سوپ ماهیچه را بچشید و از طعم آن مطمئن شوید. مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. سوپ را در ظرف مناسب سرو و میل کنید. در طرز تهیه انواع آش و سوپ برای افطار و سحر ماه رمضان به مقدار نمک غذا توجه کنید.

سوپ ماهیچه

آش برنج

اگر به دنبال یک آش می گردید که هم پخت بسیار راحتی داشته باشد و هم زود بپزد، آش برنج مخصوص شماست. در طرز تهیه آش برنج، از مواد ساده ای استفاده می شود و بسیار هم مقوی است.
مواد لازم
برنج: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
عدس: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
پیاز: ۱ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
سبزی آش: ۲۰۰ گرم
زردچوبه: به میزان لازم
نمک و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه
یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و برنج و عدس را در آن بریزید. روی آن را آب بریزید. حدود ۳ لیوان دسته دار فرانسوی آب کافی است. در ظرف را بگذارید تا آب جوش بیاید و حرارت را کم کنید تا مواد به خوبی نرم شوند و بپزند. سپس سبزی آش را اضافه کنید. ۱ پیاز را جداگانه خلالی و سرخ کنید و به آن زردچوبه اضافه کنید. اجازه دهید پیاز سبک و طلایی شود.گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. وقتی طعم خامی گوشت چرخ کرده گرفته شد، آن را به مخلوط برنج و عدس اضافه کنید. اجازه دهید مواد یک بار دیگر و به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با هم بپزند. در این فاصله برای طعم بهتر به آش می توانید کمی آبلیمو یا آب نارنج هم اضافه کنید. وقتی همه مواد یکدست شدند، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. می توانید به صورت جداگانه نیز پیاز داغ درست کنید و روی آش را تزیین کنید.

آش برنج

آش نخود

معمولا آش نخود را به عنوان آش افطار و برای روزه داران درست می کنند. این آش از مواد متنوع و در عین حال در دسترسی تهیه می شود.

مواد لازم
نخود: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
هویج: ۱ عدد متوسط
ساقه کرفس خرد شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
کدو: ۱ عدد
جعفری خرد و ساطوری شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
ریحان خرد و ساطوری شده: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
گوجه فرنگی: ۳ عدد بزرگ
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن زیتون یا کره: به میزان لازم

طرز تهیه
نخود را از شب قبل بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید. نخود را در آن بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به خوبی بپزد. سیب زمینی، گوجه فرنگی و هویج را نگینی خرد کنید. ساقه کرفس را ریز خرد و به قابلمه نخود اضافه کنید. می توانید گوجه فرنگی را رنده یا اینکه از ۱ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید.سبزی ها را در این مرحله به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد روی حرارت ملایم، به مدت ۳۰ دقیقه با هم بپزند. وقتی همه مواد کاملا پختند و یکدست شدند، روی آش را روغن زیتون یا کره بریزید و آش را در ظرف مناسب سرو کنید. در صورت تمایل می توانید روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ هم تزیین کنید.

آش نخود

آش جو

مواد لازم
کشک ۲۵۰ گرم
ادویه و نمک بi مقدار لازم
پونه کوهی قاشق غذا خوری
سیر دو تا سه حبه
پیاز متوسط یک عدد
سبزی آش یک کیلو
نخود، انواع لوبیا، عدس، ماش (از هر کدام ) نصف پیمانه
جو پوست کنده ۲ پیمانه
گندم با پوست ۱ پیمانه
پودر گردو ( برای هر بشقاب) یک تا دو قاشق غذا خوری
طرز تهیه
همه حبوبات را صبح خیس کرده، بعد از ظهر بار بگذارید، بعد پیاز را اضافه کرده تا بمرور بپزد.سپس سبزی را افزوده تا بپزد و در آخر پونه و نمک را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا آش جا بیفتد و لعاب دهد.
طریقه آماده کردن کشک :
کشک را با دو تا سه لیوان آب خیس کرده با یک حبه سیر و یک قاشق مربا خوری پونه کوهی یا نعناع خشک افزوده، همه را با هم در مخلوط کن ریخته چند دقیقه ای بمرور مخلوط کنید.
در صورت مصرف آش بهتر است بمقدار کم باشد، در غیر این صورت به عنوان یک وعده غذا باشد.

آش جو

آش آبغوره

آش یکی از خوراکی های مورد علاقه ایرانیان در سفره های افطار ماه رمضان است. این بار برای سفره افطارتان آش آبغوره را امتحان کنید.

مواد لازم 

بلغور پخته گندم یک لیوان
برنج نصف لیوان
بال و گردن مرغ ۲۰۰ گرم
لوبیا سفید نصف لیوان
نخود نصف لیوان
عدس یک‌ سوم لیوان
سبزی آش ۵۰۰ گرم
نعنا داغ و پیاز داغ از هر کدام پنج قاشق غذاخوری
آبغوره یک لیوان
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

سبزی آش : شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج

طرز تهیه 
ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس و آب آنها را چند بار عوض کنید و سپس بپزید.
مرغ را هم پخته و از استخوان جدا کنید و همه مواد را درون قابلمه بریزید و با آب مرغ بپزید.
نیمی از پیاز داغ را به همراه سبزی خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه به مواد آش اضافه کنید و بگذارید کاملا پخته شده و آش جا بیفتد و به غلظت کافی برسد.
در انتها آبغوره را افزوده و بعد در ظرف مناسب بکشید و روی آش را با نعنا داغ و کمی پیاز داغ تزئین کنید.

آس آبغوره

آش دوغ

شاید تاکنون نام آش دوغ را شنیده یا طعم آن را در سفر به اردبیل یا سرعین چشیده باشید. امروز دستور پخت این آش خوشمزه محلی را آموزش خواهم داد. امیدوارم مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد.
مواد لازم
نخود (پخته شده) ۱.۵ پیمانه
برنج (برنج ایرانی) ۱ پیمانه
ماست (پرچرب) ۲ لیتر
دوغ (دوغ محلی ترجیحا) ۲ لیتر
سبزیجات (تره، گشنیز، برگ سیر تازه) نیم کیلو
تخم مرغ ۱ عدد
گوشت چرخ کرده (با چربی کم) ۲۵۰ گرم
نعنا خشک (برای تزیین) به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پیاز (رنده و آب گرفته شده) ۱ عدد
روغن (برای سرخ کردن گوشت قلقلی) به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا ماست را با همزن برقی یا دستی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آنقدر هم می‌زنیم تا کاملا شل شود.سپس کم کم دوغ را به ماست اضافه کرده و باز هم میزنیم تا کاملا یکدست شوند.یک عدد تخم مرغ را داخل مخلوط دوغ شکسته و باز هم می‌زنیم تا کاملا تخم‌مرغ باز شود. (تخم‌مرغ از بریدن دوغ در زمان پخت جلوگیری می‌کند)مخلوط دوغ و تخم مرغ را که کاملا یکدست شده روی حرارت زیاد اجاق قرار می‌دهیم و با قاشق چوبی هم می‌زنیم( استفاده از قاشق چوبی به این دلیل است که این آش نیاز به هم زدن طولانی مدت روی شعله را دارد و چون دسته قاشق چوبی کمتر داغ می‌شود دست نازتان نمی‌سوزد)در همین زمان یک پیمانه برنج خام را شسته و به مواد روی اجاق اضافه کرده و مرتب آن را هم می‌زنیم تا دوغ نبرد.
زمانی که دوغ به غلظت مناسب رسید و قل زد گوشت قلقلی را اضافه می‌کنیم(۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده و یک پیاز رنده شده و آب گرفته و مقداری نمک و فلفل و یک قاشق مربا خوری نعنا خشک را با هم مخلوط کرده و به اندازه یک فندق در دست قلقلی می‌کنیم و کمی در روغن سرخ می‌کنیم)
اکنون نوبت سبزی‌هایی است که از قبل آن ها را شسته و خرد کرده‌ایم را به آش اضافه می‌کنیم.(اگر برگ سیر تازه در دسترستان بود از ریختن آن به آش دریغ نکنید چرا که طعم ویژه‌ای به آش می‌دهد)اکنون نوبت نخودهایی است که از شب قبل خیسانده‌ و آب آن را ۲ بار عوض کرده‌ و پخته‌اید را به آش اضافه می‌کنیم.وقتی آش جوشید زیر حرارت را کم کرده و اجازه میدهیم تا رنگ سبزی‌ها تیره شود، بعد از جوشیدن آش باید حداقل نیم ساعت روی حرارت ملایم اجاق باشد.بعد از آماده شدن، آش را در ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا و سیر داغ روی آن را تزیین می‌کنیم.

آش دوغ

 سوپ پیاز فرانسوی

اگر پیاز را فقط به عنوان یک جزو جدایی ناپذیر انواع خورش ها می دانید، باید بگوییم که این گیاه، می تواند در طرز تهیه انواع آش و سوپ برای ماه رمضان معجزه کند. نگران نباشید! مطمئن باشید طعم این سوپ خوشمزه، شما را شگفت زده خواهد کرد. علاوه بر فواید زیادی که پیاز دارد، خوشمزگی آن در سوپ هم حتما باورتان را عوض می کند. پس دست به کار شوید.

مواد لازم

پیاز: ۱۰ عدد متوسط

نان باگت: ۶ عدد

استاک مرغ یا گوشت: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر پیتزا: به میزان دلخواه

شکر: ۱ قاشق چای خوری

نمک و فلفل: به میزان دلخواه

روغن یا کره: ۵۰ گرم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی، ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را به صورت نازک و خلالی خرد کنید. هر چه پیازها نازک‌ تر باشند، بهتر است. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و روغن یا ترجیحا کره را در آن بریزید تا ذوب شود و به دمای مناسب برسد. پیازها را در آن بریزید. در قابلمه را بگذارید و حرارت را پایین بیاورید. در این بین مدام به پیازها سر بزنید و آن ها را تفت بدهید تا نسوزند.بعد از این که آب پیازها تبخیر شد، شکر را به آن ها اضافه کنید. شکر باید ذوب شود و پیازها هم طلایی و سبک شوند. حالا نوبت به آب مرغ می سد. حرارت را بالا ببرید تا آب مرغ جوش بیاید و شروع به قل خوردن کند. سپس حرارت را کم کنید. اجازه دهید پیاز و آب مرغ غلیظ شوند. نمک و فلفل را اضافه کنید.در این حین نان های باگت را در مایکروفر یا فر بگذارید تا حالت خشک و کریسپی پیدا کنند.

وقتی سوپ پیازتان قوام کافی پیدا کرد، نان برشته شده را در آن بیندازید و با قاشق فشار دهید تا آب سوپ را بگیرد و در آن فرو برود. پنیر پیتزا را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید کاملا آب شوند. سوپ که به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را متوقف و سوپ پیاز را در ظرف مناسب سرو کنید. این سوپ به راحتی می تواند تا حد زیادی گرسنگی شما را از بین ببرد و آب از دست رفته بدنتان را جبران کند.همان طور که می دانید، ماهیچه حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی است که اگر با سبزیجات هم مخلوط شود، علاوه بر طعم عالی، بسیار مقوی هم خواهد بود. با دستور پخت زیر با ماهیچه یک سوپ خیلی خوشمزه برای افطاری و سحری ماه رمضان درست کنید.

سوپ پیاز فرانسوی

آش آبادانی

آش آبادانی یک آش بسیار خوشمزه و کش دار و غلیظه. این آش خیلی مقویه و به همین دلیل بومی های آبادان در وعده صبحانه میل می کنند. مردم آبادان معتقدند این آش را باید صبح خورد که تا شب دوید و فعالیت کرد.معمولا آش آبادان خیلی تند تهیه میشه. در دیگر نقاط جنوب ایران، این آش برای ناهار و یا عصرانه هم سرو میشه.

مواد لازم
گوشت گوساله (مکعبی خردشده) ۲۵۰ گرم
برنج ۳۰۰ گرم
عدس (پاک و ریز خردشده) ۱۵۰ گرم
تره ۵۰۰ گرم
نخود ۷۵ گرم
لوبیا سفید ۷۵ گرم
پیاز (نگینی خردشده) ۲ عدد
زردچوبه (پودرشده) یک دوم قاشق چایخوری
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) به مقدار لازم
نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) به مقدار لازم
فلفل قرمز (پودرشده) یک دوم قاشق چایخوری
نعناع خشک (پودرشده) ۲۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده گوساله ۵۰ گرم
کشک مقداری برای تزیین
طرز تهیه
نخود و لوبیا را ۲۴ ساعت خیس کنید. برنج و عدس را ۴ ساعت قبل از پخت خیس کنید.آب روی نخود را خالی کرده و در قابلمه ای به مدت یک ساعت در آب بپزید.یکی از پیازها را رنده کرده و روی حرارت بگذارید تا کمی آبش برود.سپس کمی روغن ریخته و گوشت را به آن اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد زردچوبه را اضافه می کنیم.لوبیا سفید و گوشت را به قابلمه اضافه کنید. یگذارید مدت ۲ ساعت با حرارت ملایم بپزد.آب روی برنج و عدس را ریخته و به مواد اضافه کنید. اجازه دهید یک ساعت همه مواد با هم بپزد.
سپس تره، مقداری نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به قابلمه بیافزایید (در این حین، گهگاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد).
مقداری روغن مایع در تابه ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود (داغ نشود وگرنه نعنا تلخ و سیاه خواهد شد).سپس نعناع را به آن اضافه کنید. به محض این که روغن داغ شد، تابه را از روی حرارت بردارید.یک پیاز دیگر را در تابه حاوی روغن حرارت داده شده تفت دهید تا طلایی شود.سپس گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و آبِ گوشت کاملاً کشیده شود.در حین تفت دادن، گوشت را با قاشق چوبی از هم باز کنید.در پایان، کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کرده و تابه را از روی حرارت بردارید.پس از پختِ آش ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوشت را از قابلمه خارج کنید.گوشت را ریش ریش کرده و کمی بکوبید و سپس آن را مجدداً به قابلمه برگردانید و هم بزنید.آش آبادانی را در ظرف مورد نظر بریزید، روی آن را با کشک، نعناع داغ و گوشت چرخ کرده تزیین و سرو کنید.

آش آبادانی

آش کشک تبریز

آش کشک تبریز یکی از آش های خوشمزه و پرخاصیت آذربایجان شرقیه که به آن گورودآش میگن. این آش از محبوبیت خاصی در تبریز برخورداره. اگه یک بار امتحانش کنید، مشتری دائمیش میشین .
مواد لازم برای ۱۰ نفر
یارما یا همون بلغور پخته یک پیمانه
برنج نیم دون دو پیمانه
لوبیا قرمز یا چیتی جدا پخته شده یک پیمانه
نخود پخته شده یک پیمانه
عدس که از قبل خیس کردیم دو پیمانه
پیاز درشت دوعدد
کلم برگ نصف یک کلم متوسط
هویچ سه عدد متوسط
سبزی آش
پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ و کشک به دلخواه
آب قلم فراوواااان
سبزی آش شامل : تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج (که برگ چعندر هم میشه)، ترخون یک دسته کوچک و ریحان سبز.
تره و جعفری از گشنیز و اسفناج کمتر باشه.
طرز تهیه
اول پیازها را ریز خرد می کنیم. اگه روغن آب کرده دنبه داشتیم که عالی میشه و گرنه با روغن جامد تفت میدیم. در حدی که سبک بشه.بعد بلغور و عدس و برنج خیس خورده را اضافه می کنیم و میگذاریم نیم پز بشن.حالا آب قلم را اضافه می کنیم. من معمولا آب اولیه رو کم میریزم و در این مرحله ۴ کاسه آش خوری آب قلم میریزم.به جوش که بیاد کلم و هویج هایی که نسبتا درشت خرد کردیم را اضافه می کنیم.بعد از یک ربع ساعت، سبزی های شسته و اونم نسبتا درشت خرد شده را هم اضافه می کنیم.
حدود ۴۵ دقیقه میگذاریم بپزه. در این مرحله نخود و لوبیای پخته شده را میریزیم.
این آش معمولا رشته نداره ولی اگه دوس داشتید که خودمم دوس دارم رشته بزنید.در ابتدا برنجش را یک پیمانه می زنید و اینجا حدود یک سوم بسته رشته ریز خرد شده می ریزیم.مدام هم میزنیم تا جوش بیاد و درشو میگذاریم حدود نیم ساعت جا بیفته.
موقع سرو روی آش کشک را با کشک فراوان و پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ تزیین می کنیم.حتما آش کشک تبریز را در خانه بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

آش کشک تبریز

آش گوجه فرنگی تبریز

آش گوجه فرنگی یا آبغورا آشی (بامادورآشی) یکی از آش های سنتی خوشمزه و پرطرفدار تبریزی است. آش گوجه انواع مختلفی دارد و در هر شهری به یک نام خوانده می شود. مواد مهم آن برنج، گوجه فرنگی و آبغوره است. اما در شهرهای دیگر از انواع حبوبات در تهیه این آش استفاده می کنند.
مواد لازم
گوجه فرنگی ۱ کیلو و ۵۰۰ گرم
غوره ۱/۲ لیوان
سبزی ۷۵۰ گرم (تره و جعفری به میزان مساوی)
پیاز ۲-۳ عدد متوسط
لوبیا چشم بلبلی ۱ لیوان
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
آبغوره ۱ لیوان
آب گوشت ۲-۳ لیوان
برنج ۱ استکان
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آش گوجه فرنگی تبریز
طرز تهیه
لوبیاها را حداقل ۶ ساعت خیس کرده و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ آور نباشد.در یک قابلمه جادار، مقداری روغن داغ کنید و پیاز را در آن سرخ کنید تا سبک شود.بعد مقداری زردچوبه به آن بیافزایید و بگذارید کاملا طلایی شود. نیمی از پیاز داغ را می توان برای تزیین برداشت.لوبیا را از آب در آورده و همراه پیاز تفت دهید و سپس ۵-۶ لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید تا ۱ ساعت با حرارت متوسط و درب بسته بپزد.بعد از نرم شدن لوبیا، برنج را آبکش کنید و همراه با آب گوشت داخل قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید و صبر کنید تا برنج کاملا باز شود.
بعد سبزی خرد شده را همراه با غوره داخل مواد بریزید. (دقت کنید آش در این مرحله نباید خیلی هم آب داشته باشد در همین حد که آب روی سبزی را گرفته باشد کافی است).اگر نیاز به ریختن آب بود از آب جوش استفاده نمایید.درب قابلمه را ببندید و ۲۰ دقیقه بگذارید سبزی با درب بسته بپزید وجوش بیاید.گوجه ها را میکس کنید.۲۰ دقیقه بعد از ریختن سبزی، آب گوجه فرنگی را به آش اضافه کنید.حرارت را بالا ببرید و مدام آش را هم بزنید. گوجه فرنگی ها در ابتدا کمی کف می کند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد.

در این مرحله ۱ قاشق نعناع خشک را بدون تفت دادن داخل آش بریزید و ادویه را هم اضافه کنید.حرارت زیر آش را ملایم کرده و ۳۰دقیقه بگذارید تا آش جا بیافتد و در این مدت هم بزنید تا ته نگیرد.بعد از جا افتادن آش آبغوره را داخل آش ریخته و حرارت را خاموش کنید و مدام هم بزنید تا آبغوره به خرد آش برود.آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع خشک تفت داده تزیین کنید.

آش گوجه

سوپ دال عدس

سوپ دال عدس یکی از ساده، سریع و خوشمزه ترین سوپ هایی هست که درست کردم و همه هم دوست داشتن. این سوپ گزینه مناسبی برای افطار ماه رمضان هم هست.

مواد لازم
پیاز ۱ پیمانه
سیر ۳ حبه له شده
عدس قرمز ۱ پیمانه
۱ عدد گوجه رنده شده
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه
کره ۵۰ گرم
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه
خامه ۳ قاشق غذاخوری
آب مرغ یا عصاره مرغ ۲ پیمانه
دستور پخت
عدس و آب مرغ را به خوبی می پزیم.ابتدا پیاز و سیر و تفت می دهیم. کره را اضافه می کنیم. بعد گوجه رنده شده را اضافه کرده تا آب آن کشیده شود.بعد رب را ریخته تفت می دهیم. ادویه زده و عدس و آب مرغ را که کاملا که پخته شده به مواد اضافه می کنیم.
۳ قاشق غذخوری خامه را در آخر پخت اضافه کرده و یک قل که زد بر میداریم.

سوپ دال عدس

سوپ سفید

سوپ سفید یا سوپ شیر ، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع سوپ است. این سوپ‌ مجلسی و مقوی در ماه رمضان بر سر سفره افطار دیده می شود.این خوراک می‌تواند به همراه نان به عنوان یک غذای اصلی مقوی و لذیذ سرو ‌شود.
مواد لازم
جو پوست کنده یک پیمانه
بلغور گندم نصف پیمانه
کنسروذرت نصف الی یک پیمانه
خامه یک پاکت صورتی
جعفری خردشده کمی
قارچ ۲۰۰گرم
هویج رنده یاخردشده سه عدد
شیر چهارپاکت یارانه ای
سینه مرغ نصف یک عدد
کره ۵۰گرم
طرز تهیه سوپ سفید
سینه مرغ را با مقدار زیادی آب می پزیم. سپس ریش ریش کرده و کنار میگذاریم.با آب مرغ جو و بلغور خیسانده را می پزیم اگر به آب نیاز داشت می تونیم کم کم اضافه کنیم تا حدی که بپزه ولی نه خیلی زیاد.کره را آب کرده و بهش چهار قاشق آرد گندم اضافه می کنیم. تا حدی که بوی خامیش از بین بره تفت میدیم و شیر را بهش اضافه کرده و تند تند هم میزنیم تا بجوشه و سفت شه.شیر را اول کمی اضافه می کنیم حل می کنیم تا دون دون نشه و می تونیم با گوش کوب برقی خوب صافش کنیم.

به جو و بلغور، هویج و ذرت و مرغ ریز شده و شیر، اضافه کرده و هم می زنیم. در قابلمه رو نمی ذاریم. نمک هم آخر پخت اضافه می کنیم تا بریده نشه.قارچ رو هم اضافه کرده تا حدی که تمام مواد خوب پخته شن روی حرارت ملایم میمونه.کمی هم جعفری اضافه و اگه دوس داشتین چند قاشقی هم آبلیمو ریخته و زیرگاز را خاموش میکنیم.موقع کشیدن سوپ سفید تو ظرف مورد نظر خامه را اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم.

سوپ سفید

 

آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی ، از از انواع آش هاییه که شیرازی‌ها در همه‌ی فصول به عنوان صبحانه استفاده می‌کنند.
مواد لازم
برنج نیم دانه ۱ لیوان
تره تازه تمیز شده ۳۰۰ گرم
ترخون خشک (من نداشتم نعناع خشک زدم ) ۳ قاشق غذاخوری نه سر پر نه سرخالی
لوبیا سفید ۱ لیوان
نخود ۱ لیوان
عدس ۱ لیوان
گوشت گردن (من از گردن بوقلمون استفاده کردم ) نیم کیلو
زردچوبه در صورت تمایل یک قاشق چایخوری
پیاز داغ به میزان دلخواه
فلفل سیاه به میزان دلخواه
آبلیمو برای موقع سرو به میزان دلخواه
طرز تهیه
اگر تمام مواد این آش را روز قبل بپزین و روز بعد شروع کنید به پخت اصلی کارتون راحت تره میشه چون در یک روز همه شعله های گازتون اشغال میشن.قبل از هر چیز بگم که تره باید یک کم درشت خرد بشه (۲ سانتی ).برنج که قبلا خیس کردیم را به همراه دو قاشق ترخون و تره خرد شده در قابلمه میریزیم به میزان لازم آب روش ریخته میذاریم بپزه.برنج باید کاملا باز و شفته بشه مثل وقتی که شله زرد درست می کنین .نباید در قابلمه را ببندید چون سبزی رنگ تیره به خودش میگیره.در حین اینکه برنج داره میپزه لوبیا و نخود را هم که از ۱۲ ساعت قبل خیس کردیم با همون آب میذاریم بپزن.عدس را هم جدا میپزیم تا جایی که آبش کشیده بشه. گوشت را با یک پیاز خردشده کمی تفت میدیم و یک قاشق مرباخوری زردچوبه میزنیم.وقتی گوشت پخت چون گردن استخوان داره کاملا استخوناش را میگیرین و با پشت قاشق یا گوشتکوب گوشت را له می کنین.
حالا به مرحله ای رسیدیم که مواد اولیه ما همه پختن، برنج و سبزی پخته و نرم شدن نخود و لوبیا و عدس و گوشت هم آماده هستند.همه مواد را با هم تو یک قابلمه می ریزیم یا اگر قابلمه ای که برنج توشه بزرگه لوبیا و عدس و نخود و گوشت را به برنج و سبزی اضافه می کنیم.مقداری آب جوش یا آب گوشت می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم.در همین زمان یک قاشق باقیمانده ترخون را تو کمی روغن یک کم تفت بدین و در صورت تمایل یک قاشق چایخوری زردچوبه را اضافه و روی آش بریزین.
ترخون را باید یک تفت کوچیک داد چون روی حرارت زودسیاه و تلخ میشه .از این به بعد امکان ته گرفتن آش زیاده چون مواد رو به غلیظ شدن میرن. پس هر از گاه یک بار کاملا آش را به هم بزنین.به خصوص قسمت وسط قابلمه و کناره ها را با وسیله ای که دستتون هست خوب هم بزنید. از قسمت ته قابلمه که یک وقت ته نگیره.از این زمان به بعد باید حداقل دو ساعت روی شعله کم آش بپزه تا جا بیفته اگر آبش کمه و خیلی غلیظ شده بهش آب جوش اضافه کنید. البته نه زیاد که تو این دو ساعت باز به غلظت برسه.

هر چقدر مقدار هم زدنتون بیشتر باشه مواد بهتر به خورد هم میرن و آش شروع می کنه به کش دار شدن.دیگه هیچ برنجی تو آش نمی بینید و در اثر هم زدن مقدار زیادی از حبوبات خرد میشن و تعدادیشون سالم میمونه که این دقیقا همون چیزیه که باید اتفاق بیفته.این آش از آش های دیگه غلیظ تره و حالت کشدار داره نیم ساعت آخر پخت را دیگه میتونید در قابلمه را ببندین تا خوب جا بیفته. ولی هم زدن یادتون نره بعدش هم که آش آمادست.موقع سرو حتما آبلیمو و فلفل سیاه و پیازداغ بریزید.

آش سبزی شیرازی

آش رشته کرمانی

مواد اولیه برای ۸ نفر :
پوست پرتقال (خلال شده) به میزان لازم
خلال پسته به میزان لازم
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
خلال بادام به میزان لازم
نخود ۱و نیم پیمانه
عدس ۱ پیمانه
پیاز پیاز ۴تا ۵ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
آب ۴ تا ۵ لیوان
سبزی (آشی) ۱کیلو
سیر (سرخ کرده) سیر به میزان لازم
رشته آشی ۱کیلو
کشک به میزان لازم
نعنا (سرخ کرده) به میزان لازم
گوشت (چرخ کرده) ۲۵۰ گرم
آرد نخودچی نصف پیمانه
دارچین ۱قاشق چایخوری
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
زعفران (آب کرده و غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
سکنجبین به میزان لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه:
جهت تهیه آش رشته کرمانی ابتدا در ظرفی مناسب ۴ پیاز را خرد کرده و با روغن خوب سرخ کنید.حبوبات شسته شده را به جز عدس به مواد افزوده و چند دقیقه تفت دهید و بعد زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت دهید و اجازه دهید مواد با ۴تا ۵پیمانه آب بپزد. زمانی که حبوبات پخت، سبزی آش خرد شده را به همراه عدس اضافه کنید. بعد از پخت سبزی، رشته آش را اضافه کنید و اجازه دهید آش جا افتد.
۱عدد پیاز را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، دارچین، نمک و فلفل، زردچوبه و زعفران آب کرده را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید. از این مایه، کوفته ریزه درست کرده و آنها را در روغن سرخ کنید. در آخر کمی سکنجبین به آن اضافه کرده و زیر آن را خاموش کنید. آش را در ظرف بکشید و روی آن را با سیر داغ، نعنا داغ، کوفته ریزه، خلال پسته، خلال بادام، خلال پرتقال و کشک تزیین کنید. در کرمان این آش با شربت سکنجبین هم سرو می شود.

آش رشته کرمانی

آش ماست خراسان

مواد اولیه
ماست ۱کیلو
مرغ ۲قطعه (سینه)
برنج ۲لیوان
لپه ۱لیوان
سیر ۱۰حبه
پیاز ۶عدد
شوید ۵قاشق غذاخوری (خشک)
نعنا ۳قاشق غذاخوری (خشک)
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زعفران ۱قاشق مرباخوری (آبکرده(برای تزیین))
برگ بو ۳عدد
طرز تهیه :
جهت تهیه آش ماست در ابتدا مرغ را شسته و به همراه ۱عدد پیاز و برگ بو بپزید و بعد درشت تکه تکه کنید.سیر را رنده زده یا بکوبید و بعد با مقداری نمک و زردچوبه یا زعفران مخلوط کنید.پیاز را رنده زده یا ریز خرد کنید و در مقداری روغن داغ سرخ کنید.
لپه را ۲بار جوشانده و آبش را خالی کنید و بار سوم با مقداری آب و روغن بگذارید کاملا بپزد و آبش تمام شود.برنج را با حدود ۴تا۵لیوان آب روی حرارت قرار دهید و وقتی جوش آمد سیر را به آن بیفزایید.پس از ۱۵ دقیقه تکه های مرغ و شوید را اضافه کنید ، ۱۰ دقیقه خوب مخلوط کنید سپس نصف پیاز داغ را به آش اضافه کنید ، آش را از روی حرارت بردارید(دقت کنید برنج کاملا پخته باشد.)ماست را داخل مخلوط کن بریزید و خوب بزنید تا کاملا صاف شود و برای اطمینان آن را از صافی رد کنید.ماست را با آش مخلوط کرده و سریع هم بزنید تا نیرد.سپس آن را در ظرف کشیده و با بقیه پیازداغ و نعنا داغ و کشک مخلوط شده با زعفران مخلوط کنید.
آش ماست خراسان

آش جو ملایر

مواد لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
پیاز نصف پیمانه (سرخ شده)
کشک ۲پیمانه (رقیق شده و جوشیده)
آب قلم ۸پیمانه
حبوبات نصف پیمانه (شامل نخود و لوبیا)
جو یک و نیم پیمانه (پوست کنده)
زردچوبه به میزان لازم
نعنا به میزان لازم
طرز تهیه
برای تهیه آش جو ملایر ابتدا در ظرفی مناسب آب قلم، جو خیس‌ خورده و نمک را اضافه کرده و می‌ گذاریم تا جو خوب پخته شود.حبوبات را جداگانه آب پز می کنیم تا آب آنها کاملا تبخیر شود.بعد از پخت نخود و لوبیا آن را به جو اضافه کرده و پیاز سرخ شده را که با زردچوبه و فلفل تفت داده‌ایم، به آش می‌افزاییم و می‌گذاریم آش خوب جا افتاده و لعاب‌ دار شود.۱۰ تا ۱۵ دقیقه مانده به سرو، کشک را اضافه کرده و در آخر در ظرف دلخواه کشیده، با کشک و نعنا داغ روی آن را تزیین می‌کنیم.

آش جو ملایر

آش ماسوآ

آش ماسوآ از دیگر انواع آش سریع به شمار می رود که شما می توانید آن را به عنوان افطاری آماده کنید. این آش از جمله غذا های سنتی لرستان به شمار می رود اما به دلیل طعم بی نظیرش، این روز ها در تمام نقاط دیگر ایران نیز تهیه می شود. مواد اصلی برای آماده کردن این آش حبوبات و سبزیجات هستند و به همین دلیل مصرف آن برای افطار بسیار مفید است.
مواد لازم
یک عدد پیاز متوسط
به مقدار نصف پیمانه گندم بلغور
به مقدار نصف پیمانه نخود
به مقدار نصف پیمانه لوبیا سفید
به مقدار ۵۰۰ گرم اسفناج خرد شده
به مقدار پنج قاشق غذا خوری کشک ساییده شده
به مقدار دلخواه روغن گیاهی
به مقدار دلخواه نمک
به مقدار دلخواه زردچوبه
به مقدار دلخواه نعناع خشک شده
به مقدار دلخواه سیر
به مقدار دلخواه فلفل
طرز تهیه
اولین کاری که باید انجام دهیم این است که حبوبات را خیس کرده و سپس آنها را با آب بپزیم. بعد از این که حبوبات پخته شدند، گندم بلغور را که از قبل خیس کرده ایم را به ترکیب اضافه می کنیم. به مدت دو ساعت صبر می کنیم و بعد از این که حبوبات و بلغور به خوبی پخته شدند، سبزی خرد شده را به آن اضافه می کنیم. در نهایت کشک ، پیاز داغ و زردچوبه، نمک و فلفل را درون قابلمه بریزید.بعد از این که همه مواد اضافه شد، باید به مدت یک ساعت صبر کنیم تا ترکیبات قوام پیدا کنند و بعد آن را سرو می کنیم.

آش ماسوا

سوپ عدسی

۲ پیمانه عدس را با کمی روغن زیتون، ۱عدد پیاز نگینی و مقدار مناسبی آب بپزید. ۱ عدد هویج و ۱ عدد سیب‌زمینی متوسط را ریز نگینی خرد کنید و به عدس بیفزایید. ۱ عدد قرص عصاره مرغ را در ۱ ‌پیمانه آب‌جوش حل کنید و داخل مواد بریزید. وقتی همه مواد پختند، با اضافه کردن نمک و فلفل قرمز سوپ را مزه‌دار کنید. برای سرو هم ۲ قاشق گشنیز خرد شده روی سوپ بریزید. این سوپ با نان برشته یا بیسکویت نمکی همراه خوبی است.

سوپ عدسی

سوپ کلم و تره فرنگی در نان

۱ عدد کلم‌برگ سفید کوچک را خلالی خرد کنید. ۱ هویج متوسط را هم درشت رنده کنید. یک عدد تره‌فرنگی را حلقه‌ای ببرید. همه مواد را با ۱ قاشق کره در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت تفت دهید تا سبک شوند. ۲ پیمانه آب مرغ به مواد افزوده و در قابلمه را ببندید تا سبزیجات بپزند. در آخر با اضافه کردن ۴ قاشق خامه، کمی نمک و فلفل سوپ را مزه‌دار کنید. برای سرو به تعداد نفرات نان جو گرد (مخصوص سوپ) بگیرید و قسمتی از آن را مثل در جدا کنید. پس از خالی کردن مقداری از خمیر داخل شکم نان، ‌داخل آن را با سوپ پر کنید و با چند برگ جعفری تزئین کنید.

سوپ کلم

سوپ قارچ

در یک قابلمه مناسب ۲ قاشق سوپخوری کره بریزید. ۴/۱ پیمانه پیاز خرد شده روی حرارت تفت دهید. بعد ۲ قاشق آرد به مواد بیفزایید و باز هم بزنید. ۳ پیمانه قارچ ورقه‌ای خرد شده هم اضافه کنید و هم بزنید تا کم‌آب شوند. سپس ۱ پیمانه شیر به مواد داخل قابلمه بیفزایید و در ظرف را ببندید. ۱ قرص عصاره گوشت یا مرغ را در ۴/۱ پیمانه حل کنید و آن را هم به سوپ اضافه کنید. در مراحل آخر ۱۷۰ گرم پنیر خامه‌ای را حبه‌ای خرد کنید و به سوپ بیفزایید. وقتی پنیر در اثر حرارت آب شد، سوپ‌ آماده سرو است. برای تزیین می‌توانید کمی جعفری خرد شده و قارچ سرخ شده روی آن بریزید.

سوپ قارچ

سوپ سبزیجات

۲ قاشق سوپخوری روغن زیتون را در قابلمه‌ای مناسب بریزید. ۲ عدد هویج و ۲ ساقه کرفس را در این قابلمه خرد کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و مواد را هم بزنید. سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. تره فرنگی را هم خرد کنید و هردو را به مواد سوپ بیفزایید و هم بزنید. ۲ حبه سیر کوچک را در قابلمه رنده کنید.۱ عدد قرص عصاره سبزیجات را در ۲ پیمانه آب جوش حل کنید و داخل قابلمه بریزید. در آخر یک‌ونیم پیمانه نخودسبز یخ زده ، ۱ پیمانه اسفناج تازه و نصف بروکلی گل کلم هم به مواد اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند. برای سرو نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید و با ۱ قاشق گشنیز خردشده آن را تزیین کنید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *