رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اسفند ۱۳۹۸

امامزاده پنج تن زرندیه

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده پنج تن در شهرستان زرندیه، بخش مرکزی، شهر مامونیه، بافت قدیم محله زرند کهنه و درمیان قبرستان عمومی و در مجاورت میدان ابی طالب قرار دارد.قدمت این امامزاده مربوط به دوره ایلخانی – دوره صفوی – دوره قاجار است.

N1089923-2015607 امامزاده پنج تن زرندیه

معماری بنا

بنا مشتمل بر ایوان ، کفش کن،بقعه ، سردابه حجره ها و رواق است. قدیمی ترین بخش معماری این بنا بقعه یا اتاق مقبره می باشد که این بنا در دوره های ایلخانی ، صفوی و قاجاری ساخته شده است.امام زادگان پنج تن محله زرند کهنه شهر مامونیه ازنوادگان امام موسی بن جعفر (ع) و امام زین العابدین (ع) هستند.
بنا به گفته اهالی و متن زیارتنامه داخل حرم امامزادگان سیداولیا(علیه السلام)، سید معصوم(علیه السلام) و سیدافضل(علیه السلام) از نوادگان امام سجاد(علیه السلام) بوده و امامزاده محسن(علیه السلام) و امامزاده سیدابوالحسن(علیه السلام) از نوادگان امام کاظم(علیه السلام) می باشند و بعضی معتقدند که امامزادگان محسن(علیه السلام) و سیدابوالحسن(علیه السلام) در دامنه کوه نزدیک شهر زرندکهنه مدفون هستند.

N1089923-2015604 امامزاده پنج تن زرندیه

جناب حجت الاسلام آقای همایون فراهانی در تحقیقات خویش امامزاده احمدبن زین العابدین(علیه السلام) را از مدفونین این بقعه ذکر نموده است.
این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

N1089923-2015602 امامزاده پنج تن زرندیه

N1089923-2015603 امامزاده پنج تن زرندیه
N1089923-2015609 امامزاده پنج تن زرندیه

           
 

نظر کاربران :

  • نازنی زهرا

    اونی که سر کوه و در دامنه کوه قرار داره امانزاده عبدالله و ابراهیم یا به اصطلاح امازاده سر کوه نام داره که بالای کوه در زرند کهنه هست که بام زرندیه هم همونجا قرار داره

    ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *