جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) فرمهین

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ مهر ۱۳۹۸

آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) واقع در منطقه امامزاده ذلف آباد در فاصله ۵ کیلومتری شهر فرمهین قرار دارد. بنا به اظهارات اهالی این امامزاده از نوادگان امام کاظم(ع) است، در اشعار نوشته شده بر روی ضریح حرم آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) شجره وی اینگونه نقش بسته است؛ احمد بن علی بن احمد و به امام کاظم(ع) منسوب شده است. آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) در ایام ماه مبارک رمضان، محل رجوع بسیاری از مومنان شیعه برای زیارت و افطار است.امامزاده سیداحمد(ع) فرزندامامزاده محمد(ع) بوده و نسب شریف وی با پنج واسطه به امام کاظم(ع) منتهی می شود. وی به منطقه عراق عجم مهاجرت کرده و در تفرش مستقر شده و به دعوت اهالی ذلف آباد در این روستا سکونت کرده و در حدود سال ۴۱۵ هجری وفات یافت.

در کنار این امامزاده، شهر زیر زمینی ذلف آباد قرار دارد، بر اساس آنچه در «ناسخ التواریخ» و «روضه الصفا» آمده، در قرن ششم تا نهم هجری قمری شهری آباد و بزرگ بوده ، بنا به روایات تاریخی این شهر در دوره قاجاریه پس از شورش مردم علیه حاکمان وقت تخریب شده و بنا به روایت دیگر پس از زلزله ای مهیب زیر خاک مدفون شده است.
در فصل نخست کاوش های باستان شناسی این محوطه تاریخی در سطح ۷۰۰ متر مربع، بخشهای مهمی از ساختارهای مسکونی و عمومی از جمله بقایای یک حمام عمومی هویدا شد که حکایت از اصول شهرسازی دارد. این اثر باستانی در قالب سایت موزه درمعرض دید عموم گذاشته شده است و در ایام نوروز و تعطیلات مورد استقبال گردشگران، محققان و علاقه مندان به موضوعات تاریخی و مردم شناسی است. بخش های عظیمی از این محوطه تاریخی مهم به صورت برآمدگی و تلهایی در میانه دشت فراهان و در کنار امامزاده احمد ابن علی (ع) که یادمانی تاریخی از دوره ایلخانی است و به عنوان یکی از کانونهای زیارتگاهی پرجاذبه فراهان است واقع شده است.

آستان مقدس امامزاده احمدبن علیع 1 آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) فرمهین
آستان مقدس امامزاده احمدبن علیع 2 آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) فرمهین
آستان مقدس امامزاده احمدبن علیع 3 آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) فرمهین

منابع:فراهان خبر-دانا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد