رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مهر ۱۳۹۸

امامزاده حسن الافطس فراهان

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده حسن الافطس از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان فراهان که قدمت آن به قرن ۹ و ۱۰ و دوره اسلامی برمی گردد و در حریم روستای اسفین این شهرستان قرار گرفته است. بقعه امامزاده حسن الافطس در هفت کیلومتری شمال غرب فرمهین است و به شاهزاده حسن افطس شهرت دارد و در زمان صفویه بنا شده است. بنای امامزاده حسن الافطس شامل ایوان ورودی، کف شکن، حرم و نمازخانه و گنبد است که در محوطه وسیعی واقع شده است. امامزاده حسن الافطس؛ فرزند امام سجاد (ع) است و تاریخ شهادت وی به سال ۱۴۶ هجری قمری می رسد.
بقعه امامزاده حسن الافطس دارای گنبدی دوپوش بوده که نمای پوسته بیرونی از کاشیهای نره رنگی و خطوط نوشته ای تشکیل یافته و زیر سقف گنبدخانه دارای مقرنس کاری و تزئینات نقاشی می باشد سقف ایوان ورودی به زیر گنبدخانه نیز دارای مقرنس کاری بوده که تزئینات کاشی با رنگهای مختلف آنرا تزئین داده است .

-حسن-الافطس-1 امامزاده حسن الافطس فراهان

اصل اتاق مرقد یک فضای هشت ضلعی است که بر فراز آن، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود ۱۰ و ارتفاع آن بیش از ۱۰ متر است. در گذشته ضریح بقعه چوبی و بر روی سکویی چهار گوش قرار داشته و امروزه ضریح جدید بر این بقعه نصب شده است. بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است که ابتدا باید از فضای ورودی که شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی می رسد. بنای قدیمی این بنا، از سطح شبستان ورودی پایین‏تر است و حدود پنج پله راه دارد و در مجاور شبستان ورودی یک فضای مستطیل شکل دیگر نیز قرار دارد که به عنوان نمازخانه از آن استفاده می‏ شود. شالوده بنای قدیمی، از سنگ ،گل و خشت و آجر ساخته شده و معماری آن مربوط به دوره ایلخانی و صفویه است.

حاج محمدابراهیم اسفینی که نسل اندر نسل متولی امامزاده بوده اند چنین می گوید؛ «حاج محمدتقی و برادرش قنبرعلی این بنا را ساخته اند. ایشان ساکن نجف بوده و در خواب دیده بودند که امامزاده به ایشان فرمود؛ «مرا به نور برسانید» ایشان با نشانه هایی که داشتند مرقد امامزاده حسن افطس(ع) را به ظهور می رساند.قبور اموات در اطراف محوطه امامزاده است، بر روی سنگ قبرهای موجود در قبرستان کنار امامزاده روستا، تاریخ ۱۱۰۰ ه. ق. درج شده است و نشان از قدمت این امامزاده دارد. شالوده بنای قدیمی امامزاه از سنگ، گل و خشت و آجر ساخته شده است برای فرزندان این امامزاده بزرگوار در تفرش و هزاوه بقعه و بارگاهی در شان این امامزادگان بنا شده است اما پدر این امامزادگان و نوه امام سجاد(ع) در این دیار غریب و ناآشنا است.

-حسن-الافطس-2 امامزاده حسن الافطس فراهان

منبع:فراهان خبر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *