رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ آذر ۱۳۹۴

اقدامات پاسدارانه میراث معنوی ایران به یونسکو ارسال شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۹/۲۸- مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به راه‌اندازی «خانه نقالی» از ارائه گزارش پرونده «نقالی» و «دانش سنتی لنج سازی در خلیج فارس» به یونسکو خبر داد.

به گزارش ایسنا، نقالی و دانش لنج‌سازی درحالی سال ۲۰۱۱ به عنوان دو پرونده اضطراری در فهرست میراثِ در خطر یونسکو به ثبت رسیدند که براساس قوانین یونسکو، ایران به مدت ۴ سال باید همه‌ اقدامات مربوط به پاسداشت این دو پرونده در فهرست آثار در خطر را انجام می‌داد.

«فرهاد نظری»، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور در این رابطه اظهار کرد: از آنجایی که دو پرونده نقالی و دانش لنج سازی در خلیج فارس در فهرست آثار در خطر ثبت شده‌اند به همین دلیل رو نیازمند اقدامات پاسدارانه فوری هستند.

او گفت: ثبت دو پرونده نقالی و دانش لنج‌سازی در خلیج فارس در فهرست آثار در خطر بیانگر آن بود که این دانش‌ها وضعیت مناسبی ندارند. به همین دلیل ایران متعهد شد که در مدت ۴ سال اقدامات لازم را برای ادامه حیات و ترویج این دو پرونده انجام دهد.

به گفته نظری، درحال حاضر اقدامات پاسدارانه درباره نقالی و دانش لنج‌سازی در خلیج فارس در بازه‌ی زمانی مشخص شده انجام شده که تاسیس «خانه نقالی» یکی از این فعالیت‌هاست.

وی تاکید کرد: سه‌شنبه هفته گذشته شرح اقدامات انجام شده درباره این دو پرونده در قالب یک گزارش کامل به یونسکو ارسال شد و اقدامات حفاظتی برای ترویج نقالی و دانش لنج سازی در خلیج فارس به صورت مداوم ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پرونده نقالی و دانش سنتی لنج‌سازی در خلیج فارس آذرماه سال ۱۳۹۰ در ششمین نشست کمیته بین‌الدول کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی ناملموس در بالیِ اندونزی به ثبت رسید.

این در حالیست که در پرونده دانش سنتی دریانوردی با لنج‌سازی سنتی در حوزه خلیج فارس تمامی آیین‌ها، مراسم، آوازها و نواها، گویش‌های محلی، اعیاد، فنون سنتی دریانوردی، صیادی و لنج‌سازی در محدوده استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و جزایر مسکونی خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در پرونده قصه پردازی اجرایی (نقالی) نیز تمامی انواع قصه پردازی در ایران و تاریخچه آن مورد بررسی قرار گرفته و نحوه اجراهای گوناگون این شیوه تشریح شده است.

568 اقدامات پاسدارانه میراث معنوی ایران به یونسکو ارسال شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *