رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ فروردین ۱۳۹۴

آیین بیل گردانی در نیم ور محلات برگزار شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۲۸-بیل گردانی در شهر باستانی نیم ور محلات بعد از پایان لایروبی قنات و جویبارها با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه کشاورزان در محل سکوی بیل گردانی این شهر برگزار می شود.

آیین بیل گردانی در واقع نمادی از تلاش و همدلی همه ساله در آستانه فصل آبیاری مزارع و نشانی برای بیان زور و پهلوانی به دشمنان بوده و به اعتقاد مردم منطقه نیم ور این آیین به برکت و زیادی آب کمک می کند.

در گذشته، هر سال در مواقعی که مسیر جوی های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می شده و آبرسانی به مزارع این شهر به کندی انجام می گرفته، با اعلام بزرگان شهر، مردم با کمک یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می پرداختند.

آیین بیل گردانی چندین روز طول می کشد و قبل از شروع مراسم بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل های خود تا محل برگزاری آیین که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم ور است، رژه می روند.

بعد از مراسم مخصوص، ورزشکاران دو دسته بیل را که با طنابی به هم متصل شده به گونه ای دور سر خود می چرخانند که این دو دسته به هم برخورد نکند و ورزشکار هم بتواند تعادل خود را حفظ کند.

بیل گردانان یا ورزشکاران، دو دسته بیل به وزن ۳۲ کیلوگرم را بین پنج تا ۳۰ بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا برای به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی، قدرتمندی خود را به نمایش می گذارند.

داور این مسابقه تماشاگران هستند که با تشویق ها و یا هو کردن، فرد پیروز را مشخص می کنند.

در این آیین موسیقی خاصی با سازهای سنتی نواخته می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: آیین بیل گردانی از جمله ورزش های بومی محلی استان مرکزی است که در میراث معنوی کشور ثبت شده است.

سید محمد حسینی افزود: این آیین که در سال ۸۹ به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت رسید، به طور سنتی هر سال در اواخر فروردین ماه برگزار می شود.

وی افزود : بیل گردانی جشنی است مربوط به آب و آبیاری که منشاء آن جنگ دیرینه ای است که بر سر آب بین انسان و طبیعت وجود داشته و بدلیل اهمیت آبیاری در ایران صورت می گرفته است.

شهر باستانی و تاریخی نیم ور در بخش مرکزی شهرستان محلات از توابع استان مرکزی در ۲۵ کیلومتری محلات و در حد فاصل راه شهرهای دلیجان و محلات قرار گرفته است.

قدمت نیم ور به دوران ساسانیان و اشکانیان باز می گردد و با داشتن سابقه تاریخی طولانی، دارای آداب و رسوم جالب و دیدنی است که در طول سال برگزار می شود، از جمله این آداب و رسوم می توان به لایروبی رود قمرود، مراسم بیل گردانی و عزاداری محرم و نخل برداری اشاره کرد.

1000 آیین بیل گردانی در نیم ور محلات برگزار شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *