رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مهر ۱۳۹۸

آش بلغور شیر خراسان

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از آشهای معروف خراسان آش بلغور شیر است که آن آش بسیار مقوی بهترین گزینه برای کودکان و سالمندان و همچنین برای سر سفره افطار می باشد .«بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است و در مقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود!

تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف گندم کامل می‌تواند مانع از بروز بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری قلب، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی شود و بر این باورند که بلغور گندم می‌تواند بخشی از یک رژیم درمانگر باشد. دانه‌های کامل منبع خوبی از ریزمغذی‌های گیاهی هستند که التهاب را کاهش داده و مانع از صدمات رادیکال‌های آزاد می‌شوند و شامل ترکیباتی از قبیل استروژن‌های گیاهی مانند لیگنان‌ها، استانول‌های گیاهی و استرول‌های گیاهی است که در تنظیم و تعادل سازی هورمون‌های زنانه بسیار موثرند.

با پخت و مصرف یک پیمانه بلغور که فقط ۱۵۱ کیلوکالری انرژی دارد، ۸ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین،نیم گرم چربی، یک میلی‌گرم منگنز (۵۵ درصد)، ۵۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۵ درصد)، ۷ میلی‌گرم آهن (۱۰درصد)، ۸ میلی‌گرم نیاسین (۹درصد) و ۲/۰ میلی‌گرم ویتامین B6 (۸درصد) نصیب بدن‌تان می‌شود.
یکی از خوبی‌های بلغور این است که مثل تمام خوراکی‌های حاوی گندم، گلوتن ندارد. گلوتن، پروتئینی که به طور طبیعی در تمام انواع محصولات گندم، چاودار و جو وجود دارد، می‌تواند برای خیلی‌ها مشکلات گوارشی ایجاد کند به‌خصوص برای کسانی که سیستم گوارش بیمار یا روده ضعیفی دارند.
مواد لازم برای تهیه ترخینه آش ( بلغور شیر خشک ):
بلغور گندم دانه ریز
شیر
زرد چوبه
زیره(اختیاری)

-بلغور-شیر آش بلغور شیر خراسان

روش تهیه بلغور شیر خشک:
ابتدا بلغور شسته شده را با شیر مخلوط می کنیم. به اندازه ای شیر اضافه می کنیم که مخلوط غلیظ باشد و شیر اضافی نداشته باشد.
سپس زردچوبه را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بلغور بپزد و شیر کاملاً جذب آن شود.
مواد را تکه تکه از هم جدا می کنیم و در برابر آفتاب یا روی بخاری می گذاریم تا کاملا خشک شود.
سپس با استفاده از خرد کن آنها را کاملاً خرد کرده و روی پارچه پهن می کنیم تا رطوبتش گرفته شده و کاملاً خشک شوند و در صورت تمایل در این مرحله میتوان مقداری زیره نکوبیده به آن اضافه کرد.
این نوع ترخینه ( بلغور شیر خشک شده ) را میتوان تا چند ماه در یخچال ( در ظرف در بسته ) نگهداری کرد.
نکته: برای تهیه این ترخینه حتماً از بلغور دانه ریز استفاده کنید!
مواد لازم برای آش بلغور شیر:
بلغور شیر خشک ۲ پیمانه
گوشت چرخ شده ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
شلغم ۲ عدد ( اختیاری )
روش تهیه:
پیاز را خرد کرده و در روغن تفت می دهیم. گوشت را اضافه کرده کمی که تفت خورد، آب سرد و بلغور شیر را اضافه می کنیم (نیاز ی به ادویه ندارد)
در صورت تمایل میتوانید در این مرحله کمی شیر را نیز همراه آب، به آش اضافه کنید.
در صورت تمایل شلغم ها را شسته و پوست گرفته و به تکه های درشت تقسیم کرده و به آش اضافه می کنیم.
منابع:بیتوته-خبرگزاری میزان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *