رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

آش حلبه و زیره نیشابور

لینک این مطلب کپی شد!

آش حلبه و زیره نیشابور، از غذاهای بی نظیر این شهر می باشد .نیشابوری‌ها برای پخت آش معروف خود، حلبه، که در حقیقت همان تخم شنبلیله معطر و خوش‌طعم است را همراه با زیره در روغن و ادویه تفت می‌دهند. این ترکیب معطر به برنجی که در حال پخته شدن در آب است اضافه می‌شود و در نهایت آشی خوشمزه و خوش‌بو با ترکیباتی ساده بر روی سفره نیشابوری‌ها می‌آید.

آش حلبه و زیره نیشابور آش حلبه و زیره نیشابور

خواص آش حلبه و زیره

تقویت لوزالمعده، کاهش قند خون مخصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و ضد نفخ و بادشکن بودن از مهم ترین خواص این آش است.این آش جزو غذاهای رژیمی است، لذا موجب لاغری و تناسب اندام می شود.مصرف این آش موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از تصلب شراین پیشگیری می‌کند.آش حلبه و زیره نیشابور برای افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و ورم لوزه مفید بوده همچنین برای سالمندان و بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند بسیار اثربخش و سودمند است.
این آش برای زنانی که تازه وضع حمل کرده و به بچه شیر می‌دهند بسیار مفید است و باعث افزایش شیر می‌شود، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
همچنین باعث کاهش دردهای قاعدگی و علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی می شود.کاهش درد مفاصل و زانو، کنترل فشار، چربی و کلسترول بدخون (LDL)، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست، رفع سوزش سردل و رفلاکس از دیگر خواص این آش است‌.
این آش خاصیت ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضد التهابی داشته و به دلیل فیبر بالا موجب عملکرد بهتر روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می شود.آش حلبه و زیره نیشابور دارای آهن و اسید فولیک است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی می شود.از دیگر خواص این غذا اثربخشی و فواید بسیار آن برای سلول استخوانی و بیماران مبتلا به راشیتیسم است.

مواد لازم

برنج یک پیمانه
حلبه دو قاشق غذا خوری
زیرهٔ سیاه دو قاشق غذا خوری
زرد چوبه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه آش حلبه و زیره نیشابور اول برنج هارو خوب می‌شوییم بعد می‌ریزیم داخل قابلمه با سه لیوان اب در ظرفی جدا گانه روغن داغ می‌کنیم و زرد چوبه را در آن تفت می‌دهیم زیره و حلبه ( شنبلیله ) را هم یه تفت کوچک می‌دهیم بعد همه را به برنج در حال جوشیدن افزوده و در قابلمه را نیم کش گذاشته (چون برنج سر می‌رود) می‌گذاریم برنج خوب مغز پخت و نرم شود مثل شله زرد که برنج کاملاً نرم می‌شود وقتی که برنج کاملاً پخت حدود یک ساعت و نیم بعد نمک اش را اندازه می‌کنیم و غذا حاضر است.

نکته: می توانید به این آش آلو هم اضافه نمایید،به این صورت که ، به برنج در حال جوش از همان اول۱۰ عدد آلو بخارا اضافه کنید بسیار خوشمزه می‌شود .می توانید بجای نمک به این آش شکر اضافه نمایید ، سپس آن را میل کنید

آش حلبه و زیره نیشابور

           
 

نظر کاربران :

  • مهمان

    گیشنیز نیس تخم شنبلیله س?

    ۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • ثمانه ایروانی

      بله تخم گشنیز نیست. تخم شنبلیله است. حتما تصحیح کنید.

      ۲۴ فروردین, ۱۴۰۱
      • اسلوب

        با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد .

        ۲۴ فروردین, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *