رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه تاریخی رحمت آباد خوانسار

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مهر ۱۳۹۸

قلعه تاریخی رحمت آباد که عمر آن حداقل به زمان ساسانیان بازمی گردد یکی از قلعه‌های تاریخی اصفهان است. قلعه تاریخی رحمت آباد که به آن تپه تاریخی رحمت آباد نیز گفته می‌شود در روستایی در مجاورت شهرستان خوانسار قرار گرفته است
روستای رحمت آباد در مسیر یکی از جاده‌های فرعی جاده ابریشم در مسیر اصفهان – کرمانشاه است که نام دیگر آن نیز دهستان عربستان است که در کتابهای ایران باستان نیز به آن اشاره شده است. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهرستان گلپایگان،‌ ۳۵ کیلومتری خوانسار و ۱۱۵ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است.

چند سال پیش یک گروه باستان شناس در این محل حاضر شدند که آنان بر این باور بودند که حداقل قدمت این قلعه تاریخی مربوط به عصر ساسانیان است. این قلعه تاریخی در زمان صفویه و حمله افغان‌ها به اصفهان از میان رفته و پس از آن دوران، خاصیت مسکونی بودن خود را از دست داده است. این قلعه در پنج طبقه طراحی شده که هر طبقه آن در زمان خود برای هدف خاصی طراحی و ساخته شده بود.
بخشی از آن مربوط به نگهداری حیوانات، بخشی مربوط به آذوقه و قسمت دیگر نشیمنگاه مردم بوده و نکته مهم و قابل توجه اینجاست که در هر طبقه نیز محل یا به عبارتی یک سالن برای تجمع مردم طراحی شده که در مواقع نیاز برای تشکیل جلسات مورد استفاده قرار می گرفته است.شیب این قلعه به صورت بسیار ملایم است که پس از طی کردن این شیب می توان به طبقات بعدی دسترسی داشت.دو روزنه از سمت غرب و شرق برای ورود هوای تازه و نور به درون قلعه طراحی شده که این روزنه‌ها نیز در زمان خود دارای ویژگی و جذابیتهای خاص بوده که متاسفانه اکنون این روزنه‌ها تخریب شده است.جانمایی این روزنه‌ها به گونه‌ای بوده که از قسمت پایین به آن دسترسی نبوده و از طرفی سه تا چهار متر بالاتر از لبه پرتگاه بوده که امکان ورود دشمن و … نیز به آن میسر نباشد.

اکثر آثار کشف شده مربوط به بخش آذوقه این بنای تاریخی است که بیشتر در آنجا آرد سیاه شده (در داخل تاپوها) و یا چراغ پی‌سوز که آن زمان با مفرق، ‌مس و به ندرت با گل ساخته ‌شده است، کشف شده که متاسفانه از منطقه خارج شده است. از این محل همچنین کوزه‌هایی خارج شده که مربوط به قبل از اسلام است.وجود این کوزه ها حاکی از این است که آنان مسلمان نبوده اند و اکثر قبور آنها به سمت شرق و خورشید است.مجموع این شرایط گواهی دهنده قدمت تاریخی این روستاست.عربها طی دو مرحله به این روستا وارد شدند که مرحله اول آن مربوط به دوران صدر اسلام است و پس از آن نیز در زمان نادر شاه گروه دیگری از اعراب به سمت خوانسار و روستای رحمت‌آباد حرکت کردند.

-تاریخی-رحمت-آباد-1 قلعه تاریخی رحمت آباد خوانسار
-تاریخی-رحمت-آباد-2 قلعه تاریخی رحمت آباد خوانسار

 

منبع:خبرگزاری مهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *