رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ فروردین ۱۳۹۴

آرامگاه شاعران پارسی گوی، میعادگاه میهمانان نوروزی شیراز

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۰۵-به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، گردشگرانی که حتی برای یکبار به شیراز آمده باشند ویژگی ها و یگانگی زیبایی های این خطه از سرزمین فرهنگ و ادب و هنر را که در آرامگاه شاعران پارسی گوی حافظ و سعدی جلوه گر شده است، تایید می کنند.

زیبایی های استان فارس به ویژه در شیراز تنها در بوی بهار نارنج و گل های زیبای این شهر خلاصه نمی شود، بلکه یادمان های تاریخی و فرهنگی بسیاری در این شهر وجود دارد که در کنار باغهای زیبا و سایر اماکن تاریخی و گردشگری، منظره های بسیار دیدنی را از هر جهت پیش روی بینندگان قرار می دهد.

امسال هم آرامگاه حافظ و سعدی که در محلی به همین نام قرار گرفته اند میزبان هزاران نفر از گردشگران و دوستداران فرهنگ و ادب است که از جای جای ایران زمین برای دیدن این ۲ یادمان تاریخی و فرهنگی به شیراز می آیند.

حافظیه همراه با فضای دلنشین و سرسبز و سقف مسی خود در چهار راه حافظیه شیراز واقع شده است .

مستندات موجود نشان می دهد که نقشه بنای ساختمان آرامگاه حافظ در سال ۱۳۱۵شمسی توسط یک باستانشناس فرانسوی پیشنهاد شد و در سال ۱۳۱۷ به سبک ساختمانهای دوره زندیه ساخته شد.

سقف مسی آرامگاه حافظ که به شکل کلاه قلندران و درویشان است از درون با کاشی های معرق توسط استاد عزیز صرافت کاشیکار معروف تزیین شده و بر روی هشت ستون سنگی قرار گرفته است .

بیست ستون موجود در محوطه آرامگاه لسان الغیب نیز به وسیله استاد محمد حجار و سید محمد سنگتراش تهیه و نصب شده اند.

در بخشی از سقف معرق آرامگاه حافظ مطلعی از شعر خواجه شیراز با عنوان ‘ حجاب چهره جان می شود غبار تنم ، خوشا دمی که از این چهره پرده بر فکنم ‘ با خط ثلث نگاشته شده و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند.

آرامگاه سعدی نیز با حوض ماهی و فضای بسیار زیبا و پر از گل و درختان خود گفته می شود حدود ۵۰ سال پیش بنا شده است که هزاران نفر از گردشگران را در این روزها در آغوش خویش دارد.

آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی نیز در شیراز جایگاه ویژه ای در میان یادمانهای فرهنگی و دیدنی استان فارس دارد و هر سال در تعطیلات نوروزی میزبان دهها هزار نفر از میهمانان و مسافران است.

این بنای تاریخی در میان انبوهی از گلهای زیبا و درختان سرو ناز شیرازی و کاج احاطه شده است .

گفته می شود در محل فعلی آرامگاه سعدی خانقاهی قرار داشته که سعدی بخشی از عمر خویش را در آن گذرانده است .

در نگاه اول، گنبد فیروزه ای رنگ آرامگاه سعدی که توسط کارشناسان باستانشناسی طراحی و اجرا شده است نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

قنات شمالی آرامگاه سعدی نیز از دیدنی های این آرامگاه است ، به طوری که این رشته قنات پس از عبور از محوطه آرامگاه حوض ماهی را در این محل مشروب می سازد.

حوض ماهی با حرکت ماهی های آن جلوه ای زیبا به محوطه آرامگاه سعدی داده و نظر میهمانان را به خود جلب می کند.

در چهار گوشه آرامگاه سعدی اشعاری از گلستان و بوستان نگاشته شده و بر سنگ قبر شیخ نیز اشعاری در مدح حضرت پیامبر(ص ) به چشم می خورد.

‘ خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست ‘ مطلعی از شعر معروف سعدی است که در محوطه درونی آرامگاه چشم نواز دیده بینندگان است .

در انتهای ضلع غربی ایوان آرامگاه سعدی نیز شاعر معروف شیراز محمدتقی فصیح الملک معروف به شوریده شیرازی افتخار همجواری با تربت شیخ را دارد.

از دیگر دیدنی های آرامگاه سعدی هفت رواق حاشیه آرامگاه است که هر کدام از آنها مرتبه ای از سیر و سلوک عارفانه را در ذهن تداعی می کند.

همچنین مجسمه سنگی سعدی که همچنان استوار و بلند مرتبه در ابتدای ورودی خیابان منتهی به آرامگاه قرار دارد نظر میهمانان را بخود جلب می کند.

ازدحام تنها خیابان منتهی به آرامگاه سعدی و ترافیک شدید خودروها و همچنین ورودی نامناسب برای آرامگاه سعدی و معطل ماندن بیش از حد مسافران و میهمانان از جمله مناظری است که از زیبایی های کم نظیر آرامگاه سعدی می کاهد.

مسوولان استان فارس با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای اسکان مسافران نوروزی در شهرهای مختلف فارس پیش بینی کرده اند افزون بر ۱۰میلیون مسافر نوروزی به این استان سفر کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این زمینه گفت: امسال تا کنون۴۹۷ هزار و ۳۵۷ نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از اماکن تاریخی فرهنگی فارس بازدید کرده اند .

سید موید محسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در این مدت آرامگاه حافظ با ۱۴۷ هزار و ۱۳۵ نفر بازدیدکننده در رتبه نخست بازدید از اماکن تاریخی فرهنگی استان قرار دارد.

وی افزود: ۹۴ هزار و ۲۸۰ نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید و ۸۴ هزار و ۷۷۳ نفر از آرامگاه سعدی دیدن کردند .

وی اضافه کرد: شمار بازدیدکنندگان اماکن تاریخی فارس از ۲۵ اسفندماه ۹۳ تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه درصد بیشتر بوده است.

853 آرامگاه شاعران پارسی گوی، میعادگاه میهمانان نوروزی شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    وای امسال نوروز حافظیه محشر بود .. خیلی بهتر از سالای گذشته کار شده بود . دالان نورش عالی بود کلی مسافرا ذوق داشتن . هر جاشو نگا میکردی ی اکیپ جوون داشتن اجرا میکردن . واقعا عالی بود

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *