جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آداب ویژه تدفین عصر مفرغ در خراسان شمالی شناسایی شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ – بجنورد – ایرنا – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: آداب ویژه تدفین در عصر مفرغ، همزمان با فصل سوم کاوش در محوطه باستانی چلو در شهرستان جاجرم شناسایی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این اداره کل،’علی اکبر وحدتی’ در جریان بازدید فرمانداران گرمه و جاجرم از محوطه باستانی چلو، افزود: برای شناخت بهتر آداب تدفین و شیوه های خاکسپاری و مراسم ویژه، کاوش ها ادامه دارد و توانسته ایم بخشی از این آداب را بازسازی کنیم.

وی ادامه داد: در دوران عصر مفرغ، آداب مخصوصی وجود داشته به گونه ای که تدفین به شکل شرقی و غربی نشان دهنده یک ایدئولوژی مخصوص است که ابعاد مختلف آن باید شناسایی شود.

وی به کشف اشیای قابل توجه باستانی و هنری در این منطقه اشاره کرد و افزود: ظروف سفالی، ابزار مفرغی و پیشکش هایی را در مراسم تدفین آن دوران در نظر می گرفتند.

سرپرست هیات باستان شناسی ایرانی – ایتالیایی محوطه باستانی چلو گفت: اگر نتایج نشان دهد که بخش های استقراری هنوز در این منطقه باقی مانده و بر اثر شخم و فعالیت کشاورزی از بین نرفته در بافت های مسکونی هم مانند گورستان کاوش خواهد شد تا به نوع معماری و راه های استقراری موجود در منطقه پی برده شود.

وحدتی با بیان این که فصل سوم کاوش باستان شناسی محوطه چلو که با مشارکت چهار نفر باستان شناس ایرانی و چهار نفر باستان شناس ایتالیایی صورت می گیرد، افزود: در این مرحله بر اساس روش ژئو مغناطیس به بررسی منطقه پرداخته می شود تا مناطق مستعد برای کاوش شناسایی و بعد از پردازش نقشه در چند روز آینده، مناطق مختلف برای متمرکز کردن کاوش مشخص شود.

مرحله سوم کاوش باستان شناسی در محوطه باستانی چلو سنخواست شهرستان جاجرم از اوایل مهر ماه سال جاری با جذب اعتبار آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی نیز در این بازدید گفت: جذب گردشگر خارجی در این استان با توجه داشتن جاذبه های متنوع باید فعال شود.

‘محمد سویدانلویی’ گفت: برای جذب گردشگر خارجی در این استان از مشاوره متخصصان باستان شناسان داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.

وی افزود: وجود هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این استان یکی از ظرفیت های جذب گردشگر خارجی به شمار می رود که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وی در خصوص تعیین تکلیف اراضی اشخاص در حریم محوطه باستانی چلو نیز ابراز امیدواری کرد: با پی گیری انجام شده و موافقت فرماندارجاجرم روند واگذاری زمین معوض به مالکان شتاب داده می شود.

سویدانلویی همچنین در خصوص حفاظت از محوطه باستانی چلو نیز گفت: باتوجه به حفاظت فیزیکی که از سوی نیروهای یکان حفاظت این اداره کل از آثار تاریخی در سطح استان انجام می شود قصد داریم تمامی مناطق ثبت شده تاریخی را نیز به سامانه حفاظت الکترونیکی مجهز کنیم.

کاوش مشترک گروه باستانشناسان ایرانی و ایتالیایی با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال ۹۰ برای مدت پنج سال در این منطقه آغاز شده است.

محوطه باستانی چلو با توجه به جایگاه مطالعاتی و اهمیت فرهنگی آن در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به شماره ۲۱۲۹۲ به ثبت رسید

در دو مرحله قبل کاوش مشترک گروه ایرانی – ایتالیایی در این محوطه باستانی، اشیای مختلفی کشف شده که اکنون در موزه باستان شناسی مرکز استان خراسان شمالی در عمارت ‘مفخم’ بجنورد نگهداری می شود.

این محوطه باستانی با گستره حدود ۶۰ هکتار در زمره بزرگ ترین استقرارگاه های پیش از تاریخ در شمال شرق کشور به شمار می رود.

81356342 6025564 آداب ویژه تدفین عصر مفرغ در خراسان شمالی شناسایی شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *