رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آبشار زرد لیمه

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار زرد لیمه یکی از زیبا ترین آبشارهای ایران در استان  چهار محال و بختیاری می باشد. آبشار زرد لیمه یا بوینه در انتهای دره زرد لیمه در منطقه دیناران شهرستان اردل واقع شده است. این آبشار دارای عرض تاج ۶۵ متر و ارتفاع ۴۰ متر است که در کنار طبیعت جنگل های بلوط زاگرس، مراتع سرسبز و آثار باستانی همچون پل خدا آفرین، ایل راه باستانی، سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله که حدود ۷۳ پله از آن باقی مانده، آن را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری ناشناخته ایران بدل کرده است.

نوع پوشش گیاهی منطقه عمدتا جنگلی و از نوع بلوط و بادام و نوع پوشش مرتعی علاوه بر گندم و جو دیم بومیان، گون و سایر گیاهان مرتعی قابل مشاهده است. در کنار زیبایی‌ های این منطقه وجود عواملی همچون سختی دسترسی و کمبود آب در مسیر خصوصا در سالهایی که بارندگی به حد کافی نباشد، از دشواری‌ های بازدید از این منطقه است.

آبشار زرد لیمه

ریشه نامگذاری زرد لیمه

زرد لیمه، واژه‌ای محلی است که برای نام این آبشار زیبا به کار می‌رود. درباره معنی زرد لیمه، نظرات متعددی وجود دارد. زرد در گویش محلی مردم منطقه اردل هم به معنی بلندی و ارتفاع به کار می‌رود و هم به مفهوم منطقه‌ای سرسبز است. واژه لیمه نیز به مفهوم پایین و دره استفاده می‌شود. با این توضیح، زرد لیمه یعنی «بلندی در دل پستی» یا «دره‌ای سرسبز». برخی نیز زرد لیمه را برگرفته از مسیر حرکت آبشار از بالا به پایین می‌دانند.
نکته جالب، این است که پایین دره‌ای که آبشار بالای آن قرار دارد، منطقه‌ای گرمسیری محسوب می‌شود که برای قشلاق عشایر استفاده می‌شود و بالای دره که هوایی سرد دارد، ییلاق عشایر است؛ بنابراین ممکن است حتی معنای زرد لیمه از کاربرد منطقه در جابه‌جایی عشایر، گرفته شده باشد.

آبشار زرد لیمه

برای آشنایی بیشتر با شهرکرد پیشنهاد می کنیم به صفحه جاهای دیدنی شهرکرد مراجعه بفرمایید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار زرد لیمه

طبیعت اطراف آبشار زرد لیمه در فصل بهار، بسیار زیبا و چشم‌نواز است. علاوه بر آبشار زیبای این منطقه که بسیار پرآب و خوش صدا است، خودنمایی پوشش سرسبز جنگل‌های بلوط در اطراف آبشار، زیبایی غیرقابل وصفی دارد. این جنگل‌های رویایی، بعد از جنگل‌های شمال، دومین منبع طبیعی جنگلی ایران، به شمار می‌روند. علاوه بر گستره جنگل‌های بلوط، درختان صنوبر و بادام وحشی نیز در این منطقه بسیار گسترده هستند.
در دره لیمه، علاوه بر پوشش درختان فوق، گیاهان متعدد و ارزشمندی می‌روید که از آن‌ها به‌عنوان مرتع استفاده می‌شود. گون از مهم‌ترین گیاهان مرتعی این منطقه است که در کنار مزارع گندم و جوی مردمان محلی منطقه قرار دارد. این مزارع زیبا از رودخانه زیبا و خروشان بازفت سیراب می‌شوند.
علاوه بر جنگل‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع و رودخانه زیبای منطقه، یک اثر تاریخی باستانی معروف به «پلکان اشکانی» در این طبیعت زیبا خودنمایی می‌کند که بسیار تماشایی است. اگر علاقه‌مندید پل زیبای خداآفرین، پلکان اشکانی و حجاری‌های منطقه را ببینید، باید ساعت‌ها صخره‌نوردی و پیاده‌روی کنید.
پل خداآفرین روی رودخانه بازفت ساخته شده است و بیشتر مورد استفاده عشایر است. پله‌هایی که در صخره‌های منطقه آبشار زرد لیمه ساخته شده‌اند، به پلکان جاده دزپارت شهرت دارند. این قسمت از مسیر به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، به‌صورت پلکانی ساخته شده‌ و کتیبه‌ای نیز بر دیوار این پلکان تاریخی حک شده است.
جاده دزپارت در دور‌ه‌های مختلف تاریخی، کاربردهایی متنوع از جمله کارکرد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و سیاسی داشت. این جاده جزو اولین جاده‌هایی است که در مسیرهای سخت ساخته شده است. جاده دزپارت به لقب‌هایی چون «جاده ابریشم کوچک» و «پنهان‌ترین جاده کوه‌های ایران» نیز شهرت دارد. اگر قصد دارید به تماشای این زیبایی‌ها بروید، حتما با راهنما به این منطقه سفر کنید.

آبشار زرد لیمه

بهترین زمان بازدید

آبشار زرد لیمه در منطقه گرمسیری استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد؛ بنابراین، فصل بهار، بهترین زمان بازدید از آبشار زرد لیمه است. اگر علاقه‌مندید این منطقه را در اوج شکوه و زیبایی خود ببینید، ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت را برای سفر به آبشار زرد لیمه انتخاب کنید. رویش گل‌های وحشی زیبای این منطقه در اردیبهشت ماه، بهشتی رویایی را در دره لیمه خلق می‌کنند که گردشگران از تماشای آن شگفت‌زده می‌شوند.

آبشار زرد لیمه

پیشنهاد ویژه

برای بازدید از آبشار زرد لیمه، باید ساعت‌ها پیاده‌روی کنید؛ ضروری است که تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. تجهیزاتی چون آب آشامیدنی، کفش مناسب پیاده‌روی و صخره‌پیمایی، مواد خوراکی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای رفع خستگی از مهم‌ترین وسایلی است که باید همراه خود داشته باشید. کمک‌های اولیه، لوازم مورد نیاز کمپینگ، پانچو، زیرانداز، لباس مناسب و بادگیر هم با خود همراه داشته باشید.

سفر به آبشار زرد لیمه را باید به‌صورت گروهی و به‌همراه راهنما انجام دهید. GPS کمک بسیاری در طی مسیر به شما می‌کند. انتخاب کفش و کوله‌پشتی سبک و مناسب برای سفر، از دیگر ضرورت‌های این سفر است.

آبشار زرد لیمه

نحوه دسترسی و شرایط ویژه آبشار زرد لیمه

برای دسترسی به آبشار زرد لیمه از شهرکرد به‌سمت شهرستان اردل حرکت کنید، پس از وارد شدن به شهرستان اردل به روستای کاج یکی از روستاهای اردل بروید. از روستای کاج به‌سمت رستم‌آباد حرکت کنید و بعد از رسیدن به رستم‌آباد، از مسیر جنوب روستا که از میان جنگل می‌گذرد، به‌سمت بازفت بروید. بعد از عبور از گردنه چری، وارد روستای گزستان می‌شوید و از آنجا شروع به پیاده‌روی می‌کنید. بعد از عبور از جنگل با طی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت مسافت پیاده‌، به آبشار می‌رسید.
موقعیت آبشار زرد لیمه در کنار طبیعت سرسبز، جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است. پوشش جنگلی پرتراکم اطراف آبشار، سبب می‌شود که گردشگران به‌راحتی راه را گم کنند. صعب‌العبوری منطقه، پوشش جنگلی آن و راه طولانی زیاد، پیمودن راه را به‌تنهایی دشوار می‌کند.

آبشار زرد لیمه

برای بازدید از آبشار زرد لیمه بهتر است با تور همراه شوید یا یک راهنمای گردشگری که منطقه را کامل می‌شناسد، با خود همراه کنید. هرگز به این فکر نکنید که راه دسترسی به آبشار زرد لیمه را تنهایی بروید؛ زیرا این مسیر به‌تنهایی و بدون شناخت، بسیار خطرناک است و خطر گم شدن در جنگل و سقوط از صخره را به‌همراه دارد.
فراموش نکنید که طبیعت و زیبایی‌های آن نعمت خداوند است؛ پس در حین سفر به آبشار زرد لیمه، علاوه بر تجهیزات لازم، کیسه زباله همراه خود ببرید و پس‌ماندهای خود را بعد از گشت و گذار و تفریح، جمع کنید؛ زیرا این طبیعت زیبا و بکر، پاکبان ندارد و هر گردشگری به‌تنهایی، مسئول حفظ تمیزی و زیبایی آن است.

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *