رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ تیر ۱۴۰۱

روستاهای اردل ( معرفی ۱۱۶ روستای اردل )

اشتراک گذاری

روستاهای اردل را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان اردل و سپس ۱۱۶ روستای اردل آشنا خواهیم شد. شهرستان اردل یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن، شهر اردل است.

وجه تسمیه

در لغت نامه کلمه ارد به معنی مقدس آورده شده است و اردل متشکل از دو کلمه ارد+ اله می باشد که اله نیز به معنای کوه کوچک یا تپه می باشد و معنای اردل، «تپه مقدس» است. وجود یک تپه در محله قدیم اردل که امامزاده عزیز در آنجا مدفون هستند، موید این واقعیت است .

روستاهای اردل

جغرافیا

اردل در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب باختری شهرکرد، در مسیر جاده ارتباطی شهرکرد – اهواز قرار دارد. آب و هوای آن معتدل مایل به سرد و خشک و بیش‌ترین درجه حرارت در تابستان‌ها ۳۵ درجه و کم‌ترین درجه حرارت در زمستان‌ها ۷ درجه زیر صفر می‌باشد. میزان بارش سالانه اردل به‌طور متوسط ۵۰۰ میلی‌متر است.

جمعیت

بر پایهٔ آمار سال ۱۳۹۰ جمعیت اردل بالغ بر ۸۹۹۲ نفر می‌باشد. اردل در سال ۱۳۶۹ شهرستان مستقلی شد .

روستاهای اردل

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شامل دهستان پشتکوه و دهستان دیناران:
شهرها: اردل، کاج و دشتک
روستاها: سرپیر و ریگک
دهستان پشتکوه
روستاها: رستم‌آباد، قلعه رشید، قلعه درویش، حسین‌آباد، زرمیتان و آلیکوه
دهستان دیناران
دهستان مشایخ
بخش میانکوه، شامل سه دهستان است:
دهستان هلیساد
دهستان سرخون
دهستان شلیل
شهرها: سرخون

روستاهای اردل

آب و هوای اردل

شهر اردل با قرارگیری در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و با ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا، از آب و هوای معتدل کوهستانی، ولی خشک برخوردار است. بیشینه دمای هوای تابستان در این شهر به ۳۵ درجه سانتیگراد و کمینه دما در بهمن ماه به منفی ۱۰ درجه می‌رسد. از این رو بهترین زمان سفر به اردل را می‌توان فصل بهار در نظر گرفت. زمانی که کوهستان و دشت‌های منطقه در اوج سرسبزی خود هستند و دمای هوا برای گشت و گذار بسیار مطبوع است. در فصل تابستان نیز اگرچه ممکن است گرمای هوا در طی روز در بعضی مناطق آزاردهنده باشد، اما شب‌های خنک و ییلاقی، خستگی روز را از تن شما به در خواهد کرد.

روستاهای اردل

سوغات اردل

بارندگی کافی و خاک مناسب، شهرستان اردل را به یکی از مناطق حاصلخیز استان تبدیل کرده است. از این رو پرورش محصولات کشاورزی و انواع دام، رایج‌ترین کسب و کار اهالی اردل به شمار می‌آید که به تبع آن، محصولات لبنی و فرآورده‌های دامی محلی اردل، از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار هستند.
صنایع دستی اردل نیز همچون سایر مناطق بختیاری، شامل انواع هنرهای بومی عشایر منطقه می‌شود. از آن جمله می‌توان به قالی‌های دستبافت قیصری و دشتکی و انواع دیگر منسوجات عشایری اشاره کرد که در عین سادگی، از زیبایی منحصربه‌فردی متأثر از طبیعت و زندگی بومی، برخوردارند.

روستاهای اردل

مناطق گردشگری

آبشار زردلیمه
آبشار لندی
رودخانه کارون
سد کارون۴
پل معلق دوپلان(بزرگترین زیپ لاین ایران)
چشمه سرداب در رستم آباد
چشمه مولا در آلیکوه
آبشار دره عشق

روستاهای اردل
چشمه سرخون
چشمه های باغ رستم در اردل
منطقه حفاظت شده هلن
آبشار کرودیکن
پل تاریخی بهشت آباد
رودخانه بهشت آباد
چشمه گوگردی روستای معدن
رودخانه کاج
رودخانه بازفت
رودخانه ارمند (کارون علیا)
پارک جنگلی روستای شیاسی
پارک جنگلی روستای گندمکار
جاده تاریخی دزپارت
کاروانسرای روستای شلیل

روستاهای اردل

روستاهای اردل

روستای آب‌تلخک

آب‌تلخک (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای آبسرده

ابسرده (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای ابگلور

آبگلور، روستایی در دهستان مشایخ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ارجل

دهكده اي كوچك از توابع بخش مركزی شهرستان اردل در استان چهارمحال بختياری است اين ابادي در مكاني بسيار زيبا در دامنه ي يكي از كوههاي سر به فلك كشيده بختياري (هفت چشمه)و در كنار يكي از رودخانه هاي سرچشمه رود كارون (رودخانه ابسرده) واقع شده است.زمين هاي اطراف ابادي و دامنه كوه از درختان بلوط پوشيده شده كه در فصل بهار و تابستان مناظر چشم نوازي از طبيعت به هر رهگذرى تقديم ميكند.اب و هواي بي نظير در فصول بهار و تابستان دارد كه بيشينه ي دماي هوا در فصل گرم سال ٢٥ درجه سانتيگراد و كمينه ي دماي هوا در فصل زمستان ١٠ درجه سانتيگراد زير صفر مي باشد. كوههاي اطراف اين ابادي در فصل تابستان نيز پوشيده از برف مي باشد كه متاسفانه در سالهاي اخير بدليل افزايش دماي كره ي زمين ذوب شدن برفها در كوههاي مذكور درانتهاي تابستان مشاهده ميگردد.
جمعیت ، كسب و كار
این ابادي در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال (۱۳۹۵)، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.شغل بيشتر ساكنين روستا كشاورزي و دامپروى مي باشد كه در ساليان اخير زمينه توسعه و اشتغال در زمينه گياهان دارويي نيز براي ساكنين فراهم شده است.همچنين بخش زيادي از ساكنين اين ابادي در ساليان اخير به شهرهاي ديگر از جمله اصفهان،شاهين شهر،ايذه،شهركرد،فولادشهر،ايمانشهر، بوشهر مهاجرت نموده اند.
اقوام و طوايف بختياري
مردم اين دهكده از قوم اصيل و بزرگ بختياري هفت لنگ، طايف اورك و دينازاني باب و تيره چهار بنچه مي باشند.اين ابادي نشيمنگاه ييلاقي يكي از تيره هاي چهاربنچه (كي كريمي) بوده و نشيمنگاه قشلاقي انها در استان بختياري روستاي چنده و در استان خوزستان منطقه دزپارت /تخت كبود/رمه چر مى باشد.نشانه هاي سكونت در اين روستا از قبرستان هاي موجود و اشيا تاريخى بدست امده مربوط به ايران باستان و دورهاى اسلامى مي باشد وليكن سكونت فعلى اهالي مربوط به دوره رضاخانى مي باشد.

روستای الیکوه

الیکوه، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای امامزاده اسماعیل

امامزاده اسماعیل (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای بادامستان

بادامستان (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای بادره سمی یاگردوا

بادره سمی یاگردوا، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای بالد

بالد، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا از قدیمی ترین روستاهای استان به حساب می آید که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد دو چشمه آب سرده و صمصامی در این روستا به هم می پیوندد و در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.مردم این روستا اکثرا مشغول فروش فرش و صادرات آن می باشند و از دیگر مشاغل این روستا میتوان به دامپروری و پروش آبزیان اشاره نمود.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای بردشلاندان

بردشلاندان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بهشت‌آباد

بهشت‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۳۱۹ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است.

روستای بهلول‌آباد

بهلول‌آباد (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای تلتاک

تلتاک، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای تلفگیر

تلفگیر، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای تولدان

تولدان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای تیریز

تیریز، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای جاروی علیا

جاروی علیا، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چم زرد

چم زرد، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۵ نفر(۸ خانوار) بوده‌است.

روستای چشمه سلیمان

چشمه سلیمان، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستاهای اردل

روستای چم بلا

چم بلا، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چم قجر

چم قجر، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چنده

چنده، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای چوله‌دان

چوله‌دان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر بوده‌است.

روستای چویلان

چویلان، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای چهارتخته

چهارتخته (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.

روستای دره دون

دره دون (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دره شور

دره شور (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

روستای دره قحطی

دره قحطی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر (۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای دماب

دماب (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر (۹ خانوار) بوده‌است. ولی امروزه به بیش از ۱۳۰۰ نفر می رسد . در روستایی دماب خانوار هایی که در روستا زندگی میکنند ۱۲۰ خانوار است .مردم روستای دماب از قوم لر و ایل بختیاری می‌باشند و به زبان لری با گویش بختیاری تکلم می‌کنند.اکثر طوایف روستای کری چهاربنیچه از شاخه هفت لنگ شامل دوركي باب شامل طايفه زراسوند و شامل تیره مشايخ می‌باشند.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای اردل آشنا شوید.
آب وهوا
در این روستا آب هوا در بهار معتدل در تابستان گرم در پاییز کمی سرد و در زمستان بسیار سرد است.

روستای دورک رحمان

دورک رحمان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر (۱۷ خانوار) بوده‌است.

روستای دورک قنبری

دورک قنبری، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ده خلیلی

دورک قنبری، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ده دلی

ده دلی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای ده عزیزی گندمکار وسطی

روستای گندمکار ، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان سرخون -گندمکار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۶۹۶نفر (۵۶۸خانوار) بوده‌است. اهالی آن ازطایفه اولادحاجعلی ازایل اورک بختیاری می‌باشند. جاده تاریخی دژپارت از این روستاگذرمی‌کند. درگندمکارمکانهایی وجودداردکه به آنهاسنگرمی گویندکه درقدیم نگهبانانی دراین سنگرهامحافظت از این جادهاراعهده داربودند. هم‌اکنون نیزجاده مهم شهرکرد-خوزستان از این روستامی گذرد. این روستادرنزدیکی سدونیروگاه کارون ۴قراردارد. واهالی آن مالک ۳۱کیلومترازحاشیه پشت سدکارون۴هستند. گندمکارخودشامل پنج محله بنامهای گندمکارعلیاء، وسطی، سفلی وده خلیلی وچشمه بنییو می‌باشد.

روستای ده کل

ده کل، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ده کهنه روگر

ده کهنه روگر، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۹ نفر بوده‌است.

روستای ده کهنه هلو سعد

ده کهنه هلو سعد، مرکز دهستان میانکوه از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌است.

روستای ده‌نو

ده نو (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای دهنونده

دهنونده، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. که ۹۰درصد مردم حاضردر روستا از ایل گندلی-طایفه ی صالح بابری -تیره علیرضاوندهستند.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای رستم‌آباد

رستم‌آباد، مرکز دهستان پشتکوه از توابع بخش مرکزی شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۹۱ نفر (۲۷۶ خانوار) بوده‌است.

روستای رفن

رفن، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۹۹۱ نفر بوده‌است.
جاذبه های گردشگری روستا
داشتن هوای مطبوع و دلپذیر و رودخانه طبیعی و پوشش غنی گیاهی و جانوری و قرار داشتن در محدوده منطقه حفاظت شده هلن بر جذابیت های این روستا افزوده است.

روستای روپینه

روپینه، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران این روستا در سال ۱۳۹۰، ۳۷ نفر جمعیت (۹ خانوار) و در سال ۱۳۹۵، ۲۸ نفر جمعیت(۷ خانوار) داشته است.

روستای ریگک

ریگک (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا قبل از روستای ده کهنه ومنطقه گردش گری گورمیزه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۰ نفر بوده‌است. فعلا این روستا به دلیل نداشتن امکانات گاز و آب -سکنه ندارد و فقط تبدیل به چند دامداری شده است

روستای زردلیمه

زردلیمه، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. آبشار زردلیمه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و در قعر دره ای جای گرفته که به رودخانه بازفت منتهی می شود . دسترسی به این آبشار برای افراد عادی سخت است و مستلزم پیاده روی حداقل ۸ ساعته و همراه داشتن حداقل وسایل کوه پیمایی و اقامت یک شبه در طبیعت زیبای منطقه است .همراه داشتن راهنمای و بلد محلی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر داشت، با بهره گیری از امکانات جدید همچون GPS های پیشرفته و راهنمای محلی میتوان تجربه بازدید ازین اثر منحصر به فرد را زیبا و خاطره آفرین کرد .

از مهمترین راه های دسترسی به آبشار زردلیمه میتوان به راه تعاونی که مسیر دسترسی به آن از روستای کاج ،رستم آباد،عباس آباد،گرده پینه ،چسمه سلیمان،لاخشک و لشتر و در ادامه با انتخاب راه وسط به بقایای ساختمان شرکت تعاونی می رسیم در مسیر پاکوب به سمت آبشار سیاه چادرهای عشایر وجود دارند این مسیر دارای شیب تندی است و با حدودا ۶ تا ۸ ساعت پیاده روی سخت به آبشار منتهی می شود.همراه داشتن آب از مهمترین نکاتی است که باید در نظر داشت .
راه دسترسی دیگر از مسیر دره است.۴۵ نفر

روستاهای اردل

روستای زرمیتان

زرمیتان، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر بوده‌است.

روستای زیتون

زیتون (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سربنه

سربنه (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای سرپیر

سرپیر (اردل) روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در ۱۰۰ کیلومتری از شهرکرد و در ۵ کیلومتری شهر دشتک قرار دارد. مردم این روستا به زبان لری تکلم میکنند.نام سرپیر به معنای مجاور پیر است و به جهت استقرار این روستا در کنار امامزاده حلیمه خاتون مشهور شده‌است.گرچه نام پیر، می‌تواند یادآور دوران رونق تصوف و صوفی گری باشد، که با بنای تاریخ امامزاده بی ارتباط نیست.در حومه روستای سرپیر، چند بردگوری (گوردخمه پیش از اسلام) وجود دارد، بردگوری سرپیر ۱ تا ۵ که در زبان محلی به بردسیلا معروف است از بی نظیرترین آثار سنگی و صخره ایی در استان چهارمحال و بختیاری است.

به هر روی، اقلیم روستای سرپیر، به سبب آب فراوان و مراتع غنی، ییلاق کوچگران بختیاری بوده. زندگی یک جانشینی و تشکیل روستای سرپیر، هم‌زمان با بنای امامزاده حلیمه خاتون صورت گرفت.این روستا در کنار تنگ قیصری، در بن‌بست کامل جاده‌ای و در میان کوه‌ها و تپه‌ها و بر سر راه کوچ عشایر و ایلاتی نظیر شهنی، سادات سلطان ابراهیم، گله دار و سلحشور (سله چین) قرار دارد.

از شهرکرد که به طرف اردل و بازفت می‌رویم، در شهر دشتک از کنار چنار کهنسال به سمت راست از جاده اصلی خارج می‌شویم و پس از طی حدود ۵ کیلومتر و گذر از کنار بردگوری سرپیر ۱ تا ۵(بردسیلا) که در گردنه سرپیر واقع است، به روستای سرپیر می‌رسیم.ساکنین این روستا از ایل بزرگ بختیاری و از شاخهٔ هفت لنگ می‌باشند و به زبان بختیاری صحبت می‌کنند.در وسط روستا امامزاده حلیمه خاتون قرار گرفته‌است، که به روایتی آن را از خواهران امام رضا می‌دانند.
مکان‌های دیدنی
در روستای سرپیر چندین بردگوری وجود دارد که نظر هر بیننده ایی را به خود جلب می‌کند. از دیگر مکان‌های دیدنی این روستای بکر و دست نخورده می‌توان به چشمه‌های فراوان اشاره کرد. این چشمه‌های پرآب نه تنها برای کشاورزی اهالی روستا مفید هستند، بلکه زیبایی چشم گیرشان بر جلوهٔ این روستا افزوده‌است. سرپیر نیز، همانند بسیاری از روستاهای ایل بختیاری شیر مردان بزرگی داشته‌است، که بر روی قبر آنان شیرهای سنگی قرار داده‌اند و اکنون از آثار تاریخی این روستا می‌باشند. گرچه تعداد این شیرهای سنگی به دلیل سادگی و بی درایتی برخی از اهالی و سودجویی برخی دیگر، بسیار کمتر از سال‌های قبل شده‌است.
اعتقاد شدید ساکنین این روستا به امامزاده ایی که در این مکان وجود دارد، سبب شده‌است که گاهی چنان روی به خرافات آورند و داستان‌هایی ساختگی را بیان کنند، که نظیر به این قصه‌ها را در تخیلی‌ترین کتاب‌ها نخواهیم خواند!! در صورتی که برخی می‌گویند این امامزاده فقط یک قدم گاه است و دلیل ساختن مقبره ایی که بر روی آن می‌باشد، خواب دیدن یکی از اهالی روستا است، که جریان خواب دیدن خود را به صورت شعر بر سر در این امامزاده نوشته‌است.
به گفته برخی از اهالی کهنسال روستا، کتیبه و شجره نامه امامزاده نزد بازماندگان خوانین ایلخانی که به روستای سیف آباد دوآب صمصامی مهاجرت کرده‌اند می‌باشد.
آثار باستانی
از آثار تاریخی این روستا، سنگی است که دارای هفت سوراخ که به همدیگر راه دارند به نام بردگوری سرپیر ۱ تا ۵(بردسیلا) و در گردنه ورودی روستا قرار دارد. برخی بر این باورند که این سنگ را گذشتگان برای نشان گذاشتن بر روی اشیاء قیمتی خود، که در زیر این سنگ پنهان شده بود، قرار داده‌اند، چرا که در سال‌های اخیر در زیر این سنگ، گنج‌هایی یافت شده‌است.
همچنین در شمال روستا، در سینه کشی کوه گوردخمه‌ای از گذشتگان وجود دارد، که به بردگوری مشهور می‌باشد. بر طبق مطالعات تاریخی در سال‌های دور عشایری که برای قشلاق و ییلاق مجبور به ترک محل اسکان خود می‌شدند، به ناچار برای پیرزنان و پیرمردانی که قادر به همراهی سایر اعضا نبودند، در دل کوه مکانی را می‌ساختند و اغذیه کافی برای آن‌ها قرار می‌دادند و اگر شانسی برای زنده بودن آن‌ها وجود نداشت، همان مکان محل دفن آن‌ها می‌شد. برخی نیز بر این عقیده‌اند که قبرستان‌های دوره‌های پیشین را در دل کوه قرار می‌دادند و چون برد به زبان محلی به معنی سنگ می‌باشد به این مکان «بردگوری» یعنی گورهایی از سنگ، می‌گفتند.
در کل آثار باستانی و تاریخی سرپیر به شرح ذیل می‌باشد:
امامزاده حلیمه خاتون
بردگوری سرپیر ۱ تا ۵ (بردسیلا)
بردگوری
شمشیربر
موقعیت جغرافیایی
روستای سرپیر، از توابع بخش مرکزی شهرستان اردل می‌باشد، که به فاصله ۳۱ کیلومتری شمال باختر این شهر واقع است.
این روستا در ۲۶/°۵۰ طول جغرافیایی و ۱۱/°۳۲ عرض جغرافیایی در ارتفاع ۲۱۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد.
رشته کوه سالدارون در شمال خاور و کوه چال گندوا در شمال باختری آن واقع‌اند. اقلیم این روستا کوهستانی و دره‌ای است و به همین علت زندگی در آن بر پایه کشاورزی (دیم و باغداری) و دامداری استوار است.براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است. البته قابل ذکر می‌باشد افزون بر چند هزار سرپیری در شهرکرد و اصفهان وتهران ساکن می‌باشند.

روستای سرتنگ

سرتنگ (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن در حال حاضر ۴۸ نفر بوده‌است.
بخش زیادی از این روستا در سال ۱۳۸۶به مکان جدیدی منتقل شد؛ علت این انتقال قرار گرفتن این روستا روی گسل و سختی دسترسی به آن ذکر شده است.

روستای سرچاه

سرچاه (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۶۶۴ نفر بوده‌است.

روستای سرقلعه

سرقلعه (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای سرمازه

سرمازه، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۵ نفر بوده‌است.

روستای سرمور

روستای سَرمُور (شهرستان اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. روستای سرمور در دهستان دیناران قرار دارد.مور یک کلمه بختیاری به معنای چمن است و سر مور یعنی روی چمن
مردم سرمور از طایفه روگری ایل زراسوند میباشند و به گويش لری بختیاری صحبت میکنند.
وجه تسمیه روگر:نويسنده تاریخ شهر گهرو معتقد است: روگر از دو واژه تشکیل شده است یکی رو که مخفف همان کلمه روی به معنی بالا است و دیگری گر که به گویش بختیاری به صخره بزرگ اطلاق می‌شود چون اکًثر روستاهای این منطقه در کرانه رود خروشان کارون ساخته شده‌اند و روی بلندی هستن به رو گر معروف شده است، و همچنین ایشان معتقدند: که این منطقه ابتدا روور بوده که روی سنگ قبرهای که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارند بعد از نام متوفي پسوند رووري نوشته شده است که از دو واژه تشکیل شده است یکی رود و دیگری ورده‌ به‌ گويش بختياري، که همان آورده است و رود مخفف رود خانه است چون زمانی که خلیل خان دورکی فرزند ابدال خان به این منطقه آمد با تعجب از او پرسیدن چگونه با این سرعت به اینجا آمدی گفت: رود آورده ام که این منطقه به رود آورده موسوم گرديد و جهت سهولت در تلفظ بتدریج به روور تبدیل شده است.(منبع: مقاله اسکندر شهبازی گهرویی)

جمعیت روستای سرمور با توجه به مهاجرت‌های این چند ساله کاهش چشمگیری داشته و امروز تقریباً۱۰۰۰نفر می‌باشد که پهنای هرم سنی جمعیت روستا به همانند کل کشور جمعیت جوان و جویای کار را نشان میدهدوبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸۳ نفر (۱۸۸خانوار) بوده‌است.روستای سرمور در جنوب غربی استان چهار محال وبختیاری واقع شده‌است و جزء بخش مرکزی شهرستان اردل محسوب می‌شود.فاصله روستای سرمور با مرکز شهرستان حدود بیست کیلومتر می‌باشد و همچنین فاصله روستای سرمور تا مرکز استان چهارمحال و بختیاری حدود ۹۵ کیلومتر است.۷۰ درصد بافت ساختمانی سرمور نوساز است.

قدمت روستای سرمور حدود ۴۰۰ سال است که با توجه به آثار تاریخی باید بیش از این قدمت داشته باشد.آثار تاریخی سرمور بردگوریست که در فروردین سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۱۸۹ به ثبت ملی رسید.رو ستای سرمور در سر راه گذرگاه تاریخی دزپارت هخامنشیان بوده‌است.جوان‌های روستای سرمور استعداد وصف نشدنی در ورزش فوتبال دارند که متأسفانه مثل مابقی استعدادهای استان حتی کشور نابود می‌شود.زمینی به متراژ ۹۰۰۰متر به تربیت بدنی واگذاری شده که هیچ اقدامی توسط تربیت بدنی برای ساخت مجموعه‌ای ورزشی در این روستا نشده‌است.روستای سرمور در دهه گذشته تیم فوتبال مطرحی به نام ظفر به سرمربیگری اسداله ظفری در سطح استان داشت که متأسفانه به دلایل مالی ادامه فعالتش متوقف شد.روستای سرمور علاوه بر ورزش در آموزش هم استعداد بی نظیری در منطقه دارد.
روستای سرمور در حاشیه رشته کوهی زاگرس و در پایکوهی کوه مغول کشته واقع شده‌است.روایت شده که در کوه مغول کشته سرمور جلوی هجوم لشکر مغول گرفته شد و همین دلیل نامگذاریش بود.متأسفانه به دلیل برداشت بی‌رویه از جنگل‌های روستا در سال‌های پیش روستا فاقد جنگل است.در پایین روستای سرمور جاذبه دیدنی بر اثر رانش زمین در سال ۷۲ پدید آمد که پرتگاهای به طول ۱۰۰ متر ایجاد کرده که دیدنی می‌باشد.علت رانش را در آن سال مهندسان منبع عظیم گاز ونفت می‌دانند که چند سال پیش هم مهندسان ایرانی وخارجی بر این قضیه مهر تأیید گذاشتند که فعلاً سِکرت است.

فاصله روستای سرمور با بزرگترین رودخانه کشور یعنی رود کارون از راه پیاده‌روی ۵۰۰ .۶۰۰ متر است.یکی از اساسی‌ترین مشکلات روستا سرمای زمستان ونبودن گاز خانگی بود که خوشبختانه از تابستان ۹۲ تمام منطقه از جمله سرمور از این نعمت برخوردار شدند.یکی دیگر از مشکلات اساسی روستا پروژه آب رسانی به بخش کشاورزیست که با توجه به موقعیت جغرافیای و زمین‌های هموار و حاصلخیز مناسب هیچ اقدام مثمر ثمری توسط مسئولین در این چند سال نشده‌است که می‌توانیم دلیل عدم اجرای شدن این امر را در کم‌کاری مردم روستا هم پیدا کنیم.

روستای سره زرد

سره زرد، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای سنگ بیل

سنگ بیل، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شهرک دوازده امام

دوازده امام ، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۶۹۴ نفر(۴۰۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سوهران

سوهران (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شکرآباد (شلیل)

شُکر آباد، مرکز دهستان شلیل از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. دهستان شلیل متشکل از سه قسمت، شلیل علیاء(پاکول)، عزت آباد و شکر آباد می‌باشد . شکرآباد به نسبت دو قسمت دیگر جمعیتش بیشتر است،شکر آباد در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۳ نفر (۱۴۵ خانوار) بوده‌است.در حالی که روستای شکرآباد به عنوان مرکز دهستان مطرح می‌باشد ، روستاهایی چون شهرک محمدیه، بهلول آباد، شهرک تلخاب، دورک قنبری، چنده، گوزلک و لندی اطراف این دهستان هستند.

روستای شکرآباد

شکرآباد (اردل) روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر (۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای شلیل سفلی

شلیل سفلی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۱ نفر بوده‌است.

طبق تاریخ نادرشاه افشار هنگام لشگرکشی به هندوستان تعداد زیادی از جوانان آن دیار را که مردمانی رزم‌آور وجنگجو بوده‌اند با خود همراه میسازد که بنا بر مستندات تاریخی عامل اصلی فتح هندوستان و پیروزی نادر نیز آنان بودند….در بازگشت از هندوستان تعدادی از آنان در اشهر اصفهان سکنا گزیدند که هم‌اکنون به نام محله بیدآباد و جوزدان در مرکز شهر اصفهان معروف است ..جالب توجه اینکه با گذشت چندین قرن از سکونت آنان هنوز گویش بختیاری و رسم ورسومات خود را حفظ نموده‌اند.

روستای شلیل علیا

شلیل علیا، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.

روستای شوران

شوران (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای شهرک ۱۲ امام

شهرک ۱۲ امام یک روستا در ایران است که در دهستان پشتکوه (اردل) واقع شده‌است. شهرک ۱۲ امام ۱۵۲۹ نفر جمعیت دارد.

روستای شهرک بره مرده

شهرک بره مرده، روستایی در دهستان مشایخ از توابع بخش ناغان، شهرستان کیار که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای شهرک چلو

شهرک چلو، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرک شهیدامامی

شهرک شهیدامامی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای شهرک شیاسی

شهرک شیاسی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرک قراب

شهرک قراب، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای شهرک کاظمیه

شهرک کاظمیه، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده‌است.

روستای مور

مور (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۶۵ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای شهرک کوران‌آباد

شهرک کوران‌آباد ، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای شهرک محمدی

شهرک محمدی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شهرک ممسنی

شهرک ممسنی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۴ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌محمود

شیخ محمود، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.مردم این روستا بختیاری، اکثرا” از طایفه خدری ایل زراسوند میباشند و به زبان بختیاری صحبت میکنند.از بزرگان و مفاخر این روستا می‌توان ب محسن خان رئیسی و خواهر بزرگوارشان بی‌بی عفیفه رئیسی اشاره کرد.

روستای طولدان عوضی

طولدان عوضی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر (۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای عزت‌آباد

عزت‌آباد (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۸ نفر (۹۹ خانوار) بوده‌است.

روستای عزیزآباد سفلی

عزیزآباد سفلی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۸ نفر (۸۶ خانوار) بوده‌است.

روستای عزیزآباد علیا

عزیزآباد علیا، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر (۴۳ خانوار) بوده‌است.

روستای علی عسگر

علی عسگر، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای قائیدان

قائیدان، روستایی است از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بخش عمده اهالی منطقه بازماندگان طایفه قدیمی کی های چهارده تا هستند ‌‌‌‌که در ابتدای دوران صفوی در این منطقه ساکن شدند.این روستا در دهستان میانکوه قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۷۶ نفر (۵۸خانوار) بوده‌است.

روستای قراب

قراب، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه درویش

قلعه درویش، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۱ نفر بوده‌است.

روستای قلعه رشید

قلعه رشید، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۸ نفر (۱۴۵خانوار) بوده‌است.

روستای کاروانسرای شلیل

کاروانسرای شلیل، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کاهیدان

کاهیدان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای کبوتردان

کبوتردان (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کتولا

کتولا، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸نفر (۱۳ خانوار) بوده‌است.

روستای کری چهاربنیچه

کری چهاربنیچه، روستایی از توابع دهستان دیناران، شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری است. بنیچه به معنای ریشه است و چهار بنیچه یعنی گرفته شده از چهار ریشه. منطقهٔ کری چهار بنیچه نام چهار طایفه وابسته به هم در چهار روستای نزدیک به هم است. روستاهای لیرابی، نوترکی، ده کری، آبسرده ،اَرجُل و دره توت از روستاهای وابسته به منطقهٔ چهاربنیچه هستند.این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.
مردم روستای کری چهاربنیچه از قوم لر و ایل بختیاری می‌باشند و به زبان لری با گویش بختیاری تکلم می‌کنند.اکثر طوایف روستای کری چهاربنیچه از شاخه هفت لنگ شامل باب دینارانی شامل طایفه اورک و شامل تیره چهار بنیچه می‌باشند.

روستای کریم‌آباد

کریم‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۳ نفر (۸۷خانوار) بوده‌است.

روستای کل کله

کل کله، روستایی در دهستان مشایخ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۵ نفر بوده‌است.

روستای کنمی

کنمی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌است.

روستای کول میشان

کول میشان، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای گردپینه

گردپینه، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای گرمتاب علیا

گرمتاب علیا، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای گل شور

گلشور، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر ( ۳۴ خانوار ) بوده‌است.

روستای گندمکار سفلی

گندمکار سفلی، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۱۳ نفر (۱۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای گندمکار علیا

گندمکار علیا، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان سرخون-گندمکار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۴۲خانوار) بوده‌است.

روستای گوزلک

گوزلک، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۴۲۸ نفر بوده‌است.

روستای لاخشک

لاخشک (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای لشترکی شمس

لشتر کی شمس، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لشترگوروئی

لشترگوروئی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر (۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای لندی

لندی (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۴ نفر بوده‌است.

روستای لیرابی

لیرابی (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸۹ نفر بوده‌است.
مردم روستای لیرابی از قوم لر و ایل بختیاری می‌باشند و به زبان لری با گویش بختیاری تکلم می‌کنند.
طوایف بختیاری
اکثر طوایف روستای لیرابی از شاخه هفت لنگ شامل باب دینارانی شامل طایفه اورک و شامل تیره چهار بنیچه می‌باشند.

روستای مرادآباد

مرادآباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای مرغک

مرغک (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شلیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ملکشیر

ملکشیر، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای مهریک

مهریک، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان ناغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای نجف‌آباد

نجف‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای نوترکی

نوترکی، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان دیناران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.
مردم روستای نوترکی از قوم لر و ایل بختیاری می‌باشند و به زبان لری با گویش بختیاری تکلم می‌کنند.اکثر طوایف روستای نوترکی از شاخه هفت لنگ شامل باب دینارانی شامل طایفه اورک و شامل تیره چهار بنیچه می‌باشند.

روستای نیسیاق

نیسیاق، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌است.

روستای ورزرد

ورزرد، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۷ نفر بوده‌است.

روستای وقفی

وقفی (اردل)، روستایی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان میانکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵ نفر (۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای هفت پیران

هفت پیران، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

یوسف‌آباد (اردل)، روستایی است از روستاهای اردل از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

 

روستاهای اردل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *