جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۹

آئین‌های عزاداری محلی غرب خراسان رضوی، ریشه دار در عمق تاریخ؛ آئین چادرپوشان حسینیه قنادها همزمان با آخرین جمعه ماه ذی الحجه، به نشانه خیمه‌ گاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در سبزوار برگزار می شود.این مراسم که قدمت ۸۰ ساله دارد، هر سال توسط اعضای هیات امنای مساجد و مردم سبزوار با دود کردن اسپند، چاووشی خوانی و قربانی کردن گوسفند، انجام می شود.

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

در این مراسم پس از برپایی چادر و خیمه، از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می شود و تا یازدهم محرم، مراسم عزاداری و تعزیه در این مکان برگزار می شود. چادر مزبور مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور کلیم کاشانی تزئین شده است. این چادر به سفارش یزدی های مقیم سبزوار و به همت هنرمندان اصفهان حدود یک قرن پیش برای نصب در محوطه حسینیه قنادها تهیه شده است.

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار1 آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

این آیین به صورت خودجوش توسط مردم برگزار می شود که بیانگر عشق و علاقه آنان به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نشانه همدلی و اتحاد مردم است.

حسینیه قنادهای سبزوار1 آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

قدمت حسینیه قنادهای سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می رسد که در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. .در دهه اول محرم هر سال، در داخل حسینه خیمه ای بر روی ۴ تیر چوبی به ارتفاع۱۳ متر و برای عزاداری این ایام برپا می شود.مراسم چادرپوشان این حسینیه نیز سال ۱۳۹۵ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار2 آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار4 آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

22حسینیه قنادهای سبزوار آئین چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *