جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام قیصریه سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۹

حمام قیصریه سبزوار از ابنیه دوره قاجار می باشد که در خیابان اصلی شهر سبزوار  واقع شده است. بخش اصلی حمام هم اکنون تعمیر و مرمت شده و به عنوان چایخانه از آن استفاده می شود. سکوهای شاه نشین موجود در اطراف صحن در گذشته جهت متمولین تعبیه شده است.سقف بنا در گذشته از ملات ساروج بوده، ولی اکنون بازسازی و با سیمان سفید پوشانده شده است. حمام دو در ورودی دارد یکی رو به کوچه پشت حمام که برای عبور و مرور خانمها بوده و در رو به خیابان بیهق برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.

حمام قیصریه سبزوار1 حمام قیصریه سبزوار

این حمام در ضلع شمالی خیابان بیهق، مقابل مدرسه فخریه واقع شده و در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این بنا با پلان مستطین شکل در دو طبقه احداث شده که دارای یک ورودی از ضلع خیابان بیهق است و با مصالح آجری بر روی پایه‌های آجری به صورت گنبد احداث شد.حمام قیصریه به سبک بیشتر حمام های تاریخی ایران یک بینه بزرگ دارد که در گذشته محلی برای درآوردن یا پوشیدن لباس بوده است.

سکوهای شاه نشین پیرامون این بینه برای ثروتمندان در نظر گرفته شده و محلی برای نشستن و استراحت آنها به شمار می رفته است. به هر روی امروزه این بخش از حمام به چایخانه سنتی بدل شده و زندگی را به شکلی دیگر از سر گرفته است.کفشدارخانه این حمام یک گنبد فوق‌العاده زیباست که بر روی چند ستون احداث شده و در سبزوار این‌گونه طرح فقط در حمام کوچه یا درخت است.

حمام قیصریه سبزوار3 حمام قیصریه سبزوار

این بنا در مجاورت بناهایی چون مدرسه فخریه، سرای حقیران و محله کلاه فرنگی از چند سال پیش که عملکرد اصلی خود را از دست داد متروکه شده بود تا اینکه مالکین بنا با همکاری میراث فرهنگی سبزوار قسمتی از آن را احیا کردند.

نحوه دسترسی به حمام قیصریه سبزوار

آدرس : استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، ضلع شمالی خیابان بیهق، مقابل مدرسه فخریه

حمام قیصریه سبزوار25 scaled حمام قیصریه سبزوار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *