رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آبان ۱۳۹۳

آئین‌نامه‌ حفاظت از میراث فرهنگی پس از ۹ سال فعال شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۸/۲۴-«آئین‌نامه‌ حفاظت از میراث فرهنگی» پس از ۹ سال باردیگر کار خود را به عنوان مهمترین بخش از حوزه‌ی میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کرد.

به گزارش ایسنا؛ رحمت‌الله رئوف با حضور در غرفه‌ی ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به توجه رئیس سازمان میراث فرهنگی به این حوزه‌ی کاری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: محمدعلی نجفی در دوره‌ی مدیریت‌اش در این سازمان در حکمی، من را به عنوان مجری و دبیر «آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی» منصوب کرد، که با توجه به آغاز کار این آئین نامه از سال ۱۳۷۳ در حدود یک سال گذشته در حال جمع‌آوری برخی از اطلاعات در این زمینه بودیم.

مجری و دبیر آئین نامه‌ حفاظت ازمیراث فرهنگی اظهار کرد: سال ۱۳۷۳ طرح شکل‌گیری این آیین‌نامه از سوی شورای عالی امنیت ملی مطرح و مصوب شد، به مدت هشت سال سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیگر مانند وزارت کشور و بیشتر وزارتخانه‌هایی که در این آیین نامه مسئولیت داشتند با انجام کارهای کارشناسی آیین نامه‌ی حفاظت از میراث فرهنگی را آماده کردیم، تا این‌که در دوره‌ی مدیریت سید محمد بهشتی در سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۱؛ این آیین نامه در شورای عالی امنیت کشور تصویب شد و از آن زمان تا سال ۸۴ من به عنوان دبیر و مجری این آیین نامه بودم، فعالیت کردم.

او افزود:‌ بخش‌هایی از کارها نیز انجام شد تا این‌که با تغییر دولت مواجه شدیم و در دولت آقای احمدی‌نژاد این موضوع به صورت کل منتفی شد، به نظر می‌رسد مسئولان آن دولت اصلا نمی‌دانستند، چنین موضوعی وجود دارد و این را رها کردند .

وی ادامه داد: پس از گذشت حدود ۹ سال از تعطیلی این موضوع، و گرفتن حکم دوباره برای فعال بودن این آئین‌نامه؛ نخستین جلسه‌ی آن ماه گذشته تشکیل شد و در حال حاضر نیز در حال راه اندازی کارگروه‌ها به صورت ملی برای این فعالیت هستیم تا در جلسات آینده موارد به صورت جزئی‌تر مطرح شود.

مدیر اداره کل مدیریت بررسی، عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در حال حاضر در این سمت در حال انجام کارهای زیربنایی و اساسی هستیم که نتیجه‌اش برای بهبود میراث فرهنگی و شرایط این بخش در امر حفاظت و معرفی بناهای تاریخی پیش بینی شده است و این حتی به اقتصاد کشور در حوزه‌ی گردشگری کمک زیادی می‌کند.

او با گلایه از رسانه‌ها که چرا در دو دولت نهم و دهم پیگیر علت فعال نبودن این آیین‌نامه را پیگیری نکردند، اظهار کرد: در همان سال‌ها این موضوع به عنوان یک برند در رسانه‌ها مطرح بود و همه نسبت به آن حساسیت داشتند تا به بهترین نحو اجرایی شود، اما متاسفانه در دو دولت نهم و دهم این اتفاق ناگهان غیرفعال شد و هیچ‌کس پیگیر آن نشد.

وی با اشاره به این‌که در آن دو دولت در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حضور نداشت تا این قضیه را پیگری کند، ادامه داد: در دولت یازدهم پس از این باردیگر به سازمان میراث فرهنگی بازگشتم، به رئیس سازمان توضیح دادم که چنین آئین‌نامه‌ای وجود داشت، سپس به من حکم دبیری آن داده شد و اکنون نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی در هر جایی من را می‌بیند،‌بر هر چه سریع‌تر انجام شدن اقدامات در این آئین‌نامه تاکید دارد.

رئوف اجرایی شدن این آئین‌نامه در حوزه‌ی میراث فرهنگی را کمکی برای دولت با هدف جلوگیری از صرف هزینه‌های بیهوده دانست و تاکید کرد: باید کاری کنیم تا هزینه به این سمت برود که میراث فرهنگی را معرفی و مردم را درگیر آن کنیم، چون زمانی‌که مردم درگیر شوند، دیگر کسی تخریب یا حفاری غیر مجاز انجام نمی‌دهد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *