جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۲

به گزارش رویش نیوز، خانه مشروطه اصفهان، برخی از حرکت های تاریخی، فرهنگی و سیاسی را حکایت میکند که نه تنها در سطح شهر و حتی کل کشور اثرگذار بوده ، بلکه در برخی موارد بر جهان اسلام نیز اثر داشته است. آنچه در ادامه می آید ابتدا یک گزارش اجمالی از فعالیت های این مجموعه فرهنگی در سال گذشته است و در ادامه با کمک تصاویر فضای زیبای خانه مشروطه روایت می شود.

تاریخ، تفکر و تمدن سه گانه ای است که خانه مشروطه اصفهان، فعالیت های خود را حول آن قرار داده است. در سال گذشته این خانه فعالیت هایی را در هر یک از این سه عرصه دنبال نموده که اگر چه می توان آن ها را در سه فصل جداگانه بررسی کرد اما این عرصه ها اتصالی درونی نیز با یکدیگر دارند.

تاریخ

«بصیرت تاریخی» عنوان کتابی از موسی نجفی است که با استقبال جوانان به چاپ چهارم رسیده است. این کتاب به ما می گوید که چگونه تاریخ معاصر ایران را بخوانیم و در واقع اصول خواندن تاریخ معاصرمان است. این اثر به همراه کتاب «تاریخ معاصر ایران» دو کتاب مقدماتی هستند که توصیه می شود هر جوانی اعم از دانشجو و طلبه برای آشنایی با تاریخ کشورمان آن ها را مطالعه نماید. «تاریخ معاصر ایران» اثر مشترکی از موسی نجفی و موسی حقانی استکه به چاپ دوم رسیده است و اساسی ترین تحولات ایران را بررسی می کند.

«مشروطه شناسی» اثر دیگری از موسی نجفی است که به صورت تخصصی به شناخت مشروطه می پردازد و دو کتاب قبلی را پیش نیاز خود می بیند. بحث پیرامون مشروطه از جمله نقاط بحث برانگیز در تاریخ کشورمان است که تفکرات گوناگون در مومرد آن نظرات مبنایی متفاوتی را بیان کرده اند.

در زمینه تاریخ کارگروه های «تاریخ تحولات معاصر ایران» از آغاز فعالیت های پژوهشی خانه مشروطه تا به امروز برقرار بوده است.

در سال گذشته کتاب «مشروطه ای که تاج نمی خواست» به چاپ دوم رسید. این اثر از محمود فروزبخش، حکایت هایی از زندگانی آیت الله حاج آقانورالله اصفهانی را نقل می کند. همچنین کتاب «مرزبانان بیدار» در حوزه معرفی قهرمانان ایران برای نوجوانان در دست چاپ است.

تفکر

اگر چه تفکر حوزه ای جدا از سایر حوزه ها نیست و در تمامی زمینه ها بروز و ظهور دارد اما کتاب «غرب شناسی» محصولی در این زمینه است که به جمع آوری آثار بزرگان این حوزه پرداخته و در دست چاپ قرار دارد.

کتاب «هویت شناسی» از موسی نجفی نیز جدیدترین اثر معرفی شده از خانه مشروطه می باشد که به ارائه کرسی نظریه پردازی هویت ملی ایرانیان پرداخته است. «هویت» نخ تسبیحی است که که تمامی فعالیت های خانه مشروطه در سه حوزه تاریخ، تفکر و تمدن را به یکدیگر وصل می نماید.

کارگروه «تعلیم و تربیت»، «نقد منابع»، «فلسفه غرب» و «غرب شناسی» را در همین زمینه می توان دنبال کرد.

تمدن

«تمدن برتر» اولین اثر از موسی نجفی در مجموعه کتاب های «وانتم الاعلون» است که آغاز پرداختن به مقوله تمدن اسلامی و مقابله آن با تمدن غرب بود. این کتاب به چاپ سوم رسیده است. به دنبال این کتاب خانه مشروطه «نظریه تمدن جدید اسلامی» را منتشر کرد. کتابی که «تمدن برتر» را به عنوان پیش نیاز خود طلب می کند و تکمیلی بر اثر قبلی می باشد.

«دوباره بر اوج» عنوان کتابی از مهدی طیب صحرایی است که بایسته های تمدنی از آثار شهید مطهری را استخراج و طبقه بندی کرده است. خواندن این کتاب به همه علاقه مندان حوزه مطالعات تمدن اسلامی توصیه می شود. در این زمینه نیز کارگروه «توسعه و پیشرفت» در دستور کار خانه مشروطه قرار داشته است.

جدا از فعالیت های مذکور، بازدید عمومی از خانه مشروطه هر روز برقرار است و در راس بازدیدکنندگان گروه های دانش آموزی قرار دارند. این خانه هر روزه با مخاطبینی از داخل و خارج اصفهان روبه رو است و زیبایی معماری خود را به آنان تقدیم می کند. خانه ای که خود بیانگر نوعی از سبک زندگی ایرانیان در سالهای نه چندان دور است. علاوه بر این معماری قاجاری، اسنادی نیز آن دوران و حیات پنجاه ساله بیداری اسلامی در اصفهان را روایت می کند. حیاتی که از جنبش تحریم تنباکو آغاز و تا اساسی ترین قیام علیه رضاشاه به رهبری حاج آقانورالله ادامه می یابد. در لابه لای معرفی اتاق های این خانه، ما به همراه شما با مرور بر «تاریخ» و از پس «تفکر» بر روی «هویت» خود به داشته ها، ظرفیت ها و افق های «تمدنی» مان پی می بریم.

باتشکر ازمسئول واحد پژوهشی خانه مشروطه، آقای محمود فروزبخشkhane mashrute1 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر khane mashrute3 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر khane mashrute6 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر khane mashrute9 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر khane mashrute13 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر khane mashrute14 گزارشی از فعالیت خانه مشروطه اصفهان + تصاویر

منبع : رویش نیوز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *