جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«گردشگری برای همه» فرصتی برای بهره مندی معلولان از گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۶ مهر ۱۳۹۵

به گزارش ایرنا، در حالی ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری امسال را پشت سر گذاشتیم که هرسال از سوی سازمان جهانی گردشگری برای این روز شعاری متناسب با ضرورت ها و چالش هایی که در حوزه گردشگری وجود دارد، انتخاب و اعلام می کند.
در همین راستا سازمان جهانی گردشگری در اقدامی مسئولانه روز جهانی گردشگری امسال را بدلیل اهمیت به توسعه گردشگری معلولان بنام «گردشگری برای همه و ارتقای دسترسی آسان» نامگذاری کرد و از تمام کشورهای عضو خواست نسبت به گسترش اقدام های مربوط به ایجاد دسترسی معلولان، سالمندان و حتی افراد بیمار به امکانات گردشگری در کشورشان بکوشند.
در واقع سازمان جهانی گردشگری در نظر دارد توجه کشورها و سازمان های متولی و مدیریت شهری را به این مهم معطوف کند که امکانات، زیرساخت ها و شرایط لازم برای آسان کردن سفر و تفریح سالمندان، کودکان و معلولان فراهم و یا بهبود یابد که براساس این شعار باید تلاش شود تا عدالت برای اقشار مختلف جامعه رعایت شود.
با این وجود هرچند شعار امسال روز جهانی گردشگری بر توجه به افراد ناتوان جسمی و معلولان نامگذاری شده اما تحقق این شعار در کشور و به ویژه برای استان هایی از جمله چهارمحال و بختیاری که از یک سو در خصوص تکمیل زیرساخت های گردشگری نیازمند تجهیز امکانات بیشتر است و از سوی دیگر در حوزه عمومی، امکانات و زیرساخت های لازم برای راحتی حال معلولان وجود ندارد، کار مشکلی است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به ایرنا گفت: این سازمان ۲ سالی است که در بحث توسعه زیرساخت ها و مناسب سازی و بهسازی فضاهای گردشگری و تفریحی استان برای افراد کم توان و معلول اقدام هایی انجام داده است اما این با توجه به محدودیت های مالی نمی تواند به طور کامل جوابگوی نیاز این افراد باشد.
حیدر صادقی تصریح کرد: مناسب سازی سرویس های بهداشتی در اقامتگاه ها، تعبیه رمپ معلولان در هتل ها و نصب آسانسور از جمله اقدام هاست که در حوزه استانداردسازی فضاهای گردشگری استان برای افراد توان خواه انجام گرفته است.
وی، امکانات موجود در فضاهای گردشگری استان ویژه معلولان را ناچیز عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که برای ارتقای این امکانات با حداقل های استاندارد فاصله دارد.
صادقی خاطرنشان کرد: با وجود نارسایی هایی که در خصوص بهبود حال معلولان در فضاهای عمومی استان وجود دارد تلاش یک نهاد و سازمان برای افزایش بهبود حال معلولان در فضاهای گردشگری استان راه به جایی نمی برد، چرا که لازمه تحقق آن همکاری و تعامل فرابخشی همه دستگاه ها و نهادهاست.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این که دسترسی به جاذبه های گردشگری این استان برای همگان آسان نیست، افزود: در برخی موارد دسترسی به این جاذبه ها برای افراد سالم و توانمند نیز مشکل است که این مساله می طلبد تا دستگاه های مختلف در این خصوص چاره اندیشی کنند.
صادقی با اشاره به اهمیت نامگذاری روز جهانی گردشگری بنام گردشگری برای همه اظهار کرد: از آنجا که ۱۵ درصد جمعیت جهان معادل یک میلیارد نفر را افراد معلول و کم توان تشکیل می دهند، این شعار پاسخی به چالش های موجود در این حوزه است که اگر ما نتوانیم به آن پاسخ مثبت دهیم خود را از بخش زیادی از جمعیت گردشگر در جهان و داخل کشور محروم کرده ایم.
آنچه که سازمان جهانی گردشگری را برای این انتخاب مسئولانه به تامل واداشته است، استفاده همگان از امکانات سفر، دیدن جاذبه ها، تعامل با دیگر اقوام و کسب دانش برای افراد یک جامعه است، از این رو می طلبد مسئولان استان با توجه به شعار روز جهانی گردشگری اقدام ها و برنامه های شایسته ای در راستای بهره مندی معلولان از امکانات گردشگری انجام دهند.

1210 «گردشگری برای همه» فرصتی برای بهره مندی معلولان از گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *