رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مهر ۱۳۹۲

آمریکا اثر باستانی ایرانی را پس داد

لینک این مطلب کپی شد!

وزارت خارجه آمریکا خبر داد که یک اثر تاریخی متعلق به ایران را باز گردانده است.

به گزارش عصرایران ، بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، این کشور در ۲۵ سپتامبر یک شیء تاریخی مصادره شده را به ایران مسترد کرده است. این اثر ارزشمند تاریخی ،در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی عتیقه مصادره شده بود.

309699_889 آمریکا اثر باستانی ایرانی را پس داد

اثر باستانی مسترد شده ، یک جام شیردال باستانی متعلق به قرن هفتم میلادی است که طبق توییتری که وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی منتشر کرده، “احتمالا از غاری در شمال غربی ایران به سرقت رفته است”.

گفتنی است، شیردال، موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب دارد. شیردال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانسته‌اند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته‌ است.
محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که همراه با حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور به نیویورک سفر کرده بود ظهر امروز به ایران بازمی گردد.

نجفی در بازگشت به ایران یک شیء تاریخی متعلق به ایران را نیز همراه دارد که یک جام نقره ای شیردال است.

طبق آنچه در رسانه های غربی منتشر شده است: « واشنگتن یک اثر باستانی متعلق به قرن ۷ پیش از میلاد که آن را از یک قاچاقچی کشف و ضبط کرده بود را به ایران بازگردانده است.»

توئیتر وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی این توضیحات را درباره این اثر منتشر کرده است: «آمریکا ۲۵سپتامبر یک شیء تاریخی را که توسط گمرک آمریکا در۲۰۰۳ از یک قاچاقچی عتیقه مصادره کرده بود را به ایران بازگرداند.»

در توضیحات بیشتر درباره این اثر نیز آورده است: «این شیء تاریخی یک جام نقره‌ای شیردال متعلق به قرن۷پیش از میلاد است که احتمالا از غاری در شمال غربی ایران به سرقت رفته است.»

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اگر چه در برنامه های سفر خود به نیویورک، برقراری تعامل و پیگیری در بازگشت الواح هخامنشی از موسسه شرق شناسی شیکاگو به ایران را عنوان کرده بود اما به هر حال، بخت با وی همراه بوده و دست خالی به ایران بازنمی گردد، نجفی امروز جام نقره ای شیردال را به وطن بازمی گرداند.

الواح هخامنشی ایران بیش از ۷۰ سال است که به بهانه ترجمه و پژوهش در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو باقی مانده است و سیاست‌های آمریکایی اجازه خروج آن‌ها را نمی‌دهد.

الواح هخامنشی برای مدت سه سال به منظور انجام پژوهش‌های گسترده به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به امانت داده شد. این الواح که گل نوشته‌های عصر هخامنشی با خطوط میخی و عیلامی بود نیاز به خوانده شدن توسط خط‌ شناسان و کارشناسان مؤسسه شرق شناسی شیکاگو داشت.

مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در سال ۱۳۲۷ تعداد ۱۷۹ لوح را به ایران پس داد و در سال ۱۳۵۰ نیز ۳۷ هزار و ۷۴ خرده الواح را مسترد کرد. مطالعات مؤسسه شیکاگو تا پس از سال ۱۳۵۰ نیز ادامه داشت و در سال ۱۳۸۳ نیز ۳۰۰ لوح دیگر را به موزه ملی ایران ارسال کردند. مؤسسه شرق شناسی شیکاگو وعده داده بود باقی‌مانده الواح را نیز در نوبت‌های بعدی پس از پایان مطالعات پس می‌دهد اما در پی سیاست بازی های آمریکا این الواح، هنوز به ایران بازگردانده نشده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی روزهای اخیر در سفر به نیویورک از دپارتمان گردشگری و هتل‌داری دانشگاه نیویورک بازدید داشته و مذاکراتی را برای همکاریهای فی ما بین انجام داده است.

نجفی با جمعی از دانشجویان نخبه و فارغ التحصیلان ایرانی نیز نشستی صمیمانه برگزار کرده و با هیئت امنای american Institute ملاقات داشته است.

وی در این سفر از موزه متروپولیتن نیز بازدید کرده است و با جمعی از مدیران موزه های آمریکا به گفتگو نشسته است.

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بايد به ايران برگرده چون مال ملت و مردم ايرانه و نشانه عظمت تاريخ ايران

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *